Kat een week alleen laten?

B
Bonam Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

Ik ben van plan om deze zomer een weekje weg te gaan en mijn kat alleen te laten in mijn appartement (80m2). Ze kan dan ook op een veilig afgezet balkon. Ik wilde graag weten of dit kan zonder dat ze er te veel van in de war raakt.

Ik laat dan genoeg water, voer en twee kattenbakken achter, samen met haar speeltjes. Ze is iets ouder dan een jaar en vindt het heerlijk om met me te spelen. Ze is alleen niet echt een knuffelkont; ze laat zich per dag maar heel even aaien. Doordeweeks ben ik vanwege werk alleen thuis tussen 17:00 en 09:00 uur, en zelfs als ik er wel ben, is ze vrij solitair. Als ik mensen over de vloer heb, ook al heeft ze die vaker gezien, blijft ze wel in de buurt maar wil ze niet geaaid worden.

Gezien haar karakter vraag ik me dus af of een weekje afwezigheid wel kan?

Ik vraag me ook af of het haar niet juist meer van slag brengt als er een bekende een paar keer langskomt terwijl ik weg ben.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

4 antwoorden
Sorteren op:
  • Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Een kat een week lang helemaal alleen laten zonder dat er iemand langskomt, is echt geen optie! Het is een levend wezen. Het is noodzakelijk dat er elke dag iemand langsgaat om het water te verversen (zet meerdere drinkplekken neer) en voor het voer te zorgen. En natuurlijk ook om de kattenbakken schoon te maken.

En zelfs als de poes de eerste dag of dagen niet uit zichzelf naar de oppas toe komt, is het belangrijk dat diegene tegen haar praat, een tijdje blijft en haar uitnodigt om te spelen. De kans is groot dat ze na een dag of twee zelf de aandacht en genegenheid van de dagelijkse bezoeker opzoekt.

Ik herinner me nog iemand die haar jonge kat een week alleen had gelaten (echt bizar...). Bij thuiskomst was de kat in een psychische shock. Hij is nooit meer zo zelfverzekerd geworden als daarvoor. Nogmaals, katten zijn gevoelige levende wezens die emotioneel erg kwetsbaar zijn.

Vertaald Frans
    Daki
    Daki Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Dat is echt veel te lang. Er zou minstens om de dag iemand even langs moeten gaan, want ook al is de kat niet zo sociaal, je weet maar nooit wat er kan gebeuren.

Ik ben het eens met de andere forumgebruikers, ik zou de toegang tot het balkon niet open laten.

Vertaald Frans
    M
    Mike64 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik ben het helemaal eens met centpedigree... acht dagen alleen is wel heel erg lang voor een kat. Het beste kun je kijken of er iemand in je omgeving is die elke dag even langs kan gaan... mijn dochter heeft ook een nogal bange poes die in een appartement woont.

Als zij er niet is, ga ik één keer per dag langs. Djazzy komt dan niet naar me toe, maar ze houdt me vanaf de vide in de gaten... de kattenbak verschonen, water verversen, brokjes bijvullen en vooral een klein portie natvoer... ik kan je verzekeren dat ze het waardeert en totaal niet van slag is.

En inderdaad, het balkon is verboden terrein... je weet maar nooit wat er kan gebeuren.

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Eerlijk gezegd is een week opgesloten zitten best lang...

Het klopt dat je appartement ruim is, maar door de eenzaamheid en het gevoel van verlatenheid zou hij zomaar een beetje "gek" kunnen worden!

Zeker omdat, zelfs als je een grote hoeveelheid voer neerzet (ook in een voerautomaat), hij het risico loopt om alles in drie dagen op te eten en daarna zonder te zitten.

Het beste zou dus zijn, zoals je zelf ook al aangaf, om een bekende of een buur te vragen. Natuurlijk is een dagelijks bezoek het beste, of zelfs twee keer per dag, maar echt op z'n minst zou iemand halverwege de week even moeten gaan kijken om te zien of alles goed gaat met de kat en om de bakjes bij te vullen. Vooral water is super belangrijk met die zomerse hitte.

Zeker omdat je hem alleen brokjes kunt geven... Wat het balkon betreft: tenzij het echt over de volledige hoogte is beveiligd, weet ik niet of dat verstandig is. Een kat in nood (mocht dat gebeuren) is tot alles in staat.

Vertaald Frans
  • 4 reacties van 4

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!