Kaal plekje op de neus van mijn kat?

Vivi94
Vivi94 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

Mijn kat verliest haar op zijn neus. Ik heb echt geen idee wat het is. Het lijkt niet te jeuken en hij lijkt er geen last van te hebben. Ik heb al een beetje op internet gezocht, maar ik kom er niet echt uit.

Er zit een soort korstje op de plek waar de haren zijn verdwenen. Kunnen jullie me helpen? Vanwege de lockdown kan ik nu ook niet naar de dierenarts... bedankt!

Kaal plekje op de neus van mijn kat?

Hier is een foto van zijn arme neusje...

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

14 antwoorden
Sorteren op:
  • Vivi94
    Rapporteren

RE- 19 jaar, die ouwe baas??? Wauw.... Hiep hiep hoera voor deze prachtige senior!

Ja hoor, 19 jaar alweer, mijn lieve schat 🎉

Vertaald Frans
    Vivi94
    Rapporteren

Hoi, eet je kat natvoer? Ik heb dat hier ook gehad... een beetje nat keukenpapier en het kwam zo los.
    Hoi, ja hij eet natvoer! Ik heb het al geprobeerd af te vegen, maar de korst gaat niet weg. Maar het klopt dat hij na het eten vaak wat op zijn neusje heeft zitten. Moet ik het na elke maaltijd schoonmaken? Bedankt!
    Nou, toen ik het met wat water schoonmaakte, merkte ik dat het losliet, maar ik moest het wel een paar keer doen voordat het helemaal weg was (dat sap van natvoer plakt nogal). Dit was toen ze nog een kitten was (dus ze was nog niet zo handig met poetsen), maar bij een oude baas kan het hetzelfde probleem zijn: gewoon te lui om te wassen... Maar als de huid open is of als het jeukt, is het natuurlijk een ander verhaal...

Oké. Het lijkt niet te jeuken. Het is ook niet geïrriteerd... nou ja, vanaf nu dan maar na elke maaltijd even goed schoonmaken!

Vertaald Frans
    Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

RE-

19 jaar alweer, die ouwe??? Wauw.... Hiep hiep hiep hoera voor deze prachtige senior!

Vertaald Frans
    Bichoune82
    Bichoune82 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, eet je kat natvoer? Ik heb het hier ook meegemaakt... een vochtig stukje keukenrol en het kwam zo los.
    Hoi, ja hij eet natvoer! Ik heb het al afgeveegd maar het korstje gaat niet weg. Maar het klopt dat hij na het eten vaak wat op zijn neusje heeft. Moet ik het na elke maaltijd schoonmaken? Bedankt!

Nou, door het met wat water schoon te maken merkte ik pas dat het wegging, maar ik moest het wel een paar keer doen voordat het er helemaal af was (die saus van dat natvoer plakt nogal). Dit was toen ze nog een kitten was (toen was ze blijkbaar nog niet zo handig met zichzelf poetsen). Voor een ouwe kerel kan het hetzelfde probleem zijn, gewoon te lui om zich te wassen... Maar als de huid echt rauw is of als hij eraan krabt, dan is er natuurlijk wat anders aan de hand...

Vertaald Frans
    Vivi94
    Rapporteren

Ik vermoed dat het via overdracht kan gaan, via schoenen of zelfs via je huid. Op die leeftijd is de weerstand vaak wat lager en kan de schimmel zich makkelijker uitbreiden. Het zou wel echt pech zijn als hij dat echt heeft opgelopen. Maar die van mij heeft het ook gehad terwijl hij niet buiten kwam. Ik snapte er ook niks van, vooral omdat we onze schoenen nooit laten slingeren.. 😒

Ah balen.. hij vindt het heerlijk om tegen onze schoenen aan te schuren die we bij de ingang laten staan.... 😑 misschien is er zo wel iets overgedragen. Er lopen hier in de buurt trouwens ook een hoop katten rond....

Vertaald Frans
    Vivi94
    Rapporteren

Een keer per week kun je de voerbakjes laten weken in water met een beetje bleek. (Ik weet even niet meer hoeveel doppen per liter water... Dat staat meestal wel op de fles aangegeven.) Betadine is sowieso al prima. Als je geen appelazijn hebt, kun je ook witte natuurazijn gebruiken (verhouding 1/3 azijn op 2/3 water) en dat erop deppen. Dit is een methode die voor oormijt wordt gebruikt, dus op de huid zou het ook moeten werken.

Top, ik heb het genoteerd! Ik ga het allemaal uitproberen. Ik hoop dat het effect heeft!

Vertaald Frans
    I
    Isie cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik vermoed dat het overgedragen kan worden via contact, via je schoenen of zelfs via je huid. Op die leeftijd is de weerstand wat lager en kan de schimmel zich makkelijker verspreiden. Het zou wel echt pech zijn als hij dat echt heeft opgelopen.

Maar die van mij heeft het ook gehad, terwijl hij ook niet buiten kwam. Ik snapte er ook niks van, vooral omdat we onze schoenen nooit laten slingeren.. 😒

Vertaald Frans
    I
    Isie cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Je kunt de voerbakjes één keer per week laten weken in water met wat verdunde bleek. (Ik weet niet meer precies hoeveel dopjes per liter water... Dat staat meestal wel op de fles.)

Betadine is al prima. Als je geen appelazijn hebt, kun je ook natuurazijn gebruiken (1/3 azijn op 2/3 water) en dit dan deppen. Dit is een methode die voor oormijt wordt gebruikt, dus op de huid moet het ook wel werken.

Vertaald Frans
    Vivi94
    Rapporteren

Hoi, als het zich blijft verspreiden, zou het best wel eens ringworm kunnen zijn. Dat is echt balen, zeker met de huidige lockdown-situatie. Ik stuur je hier even een linkje voor als je het nodig hebt: https://www.remedes-animaux.org/remedes-naturels-chats/teigne-chat-remedes-maison/ Ze hebben het daar over een rodere huid, maar als de huid van je kat eerder grijs is dan wit/roze, dan worden de aangedane plekken vaak donkergrijs. Dat heb ik zelf ook meegemaakt met mijn kat. Pas op dat je de plek niet met je eigen huid aanraakt, want voor je het weet heb je het zelf ook, en die rode kringen op je eigen huid zijn nou niet bepaald glamoureus.

Hoi, echt heel erg bedankt voor de link, daar heb ik zeker wat aan. Oh jee, hoe heeft m'n arme schat dat nou kunnen oplopen? Hij komt niet eens meer buiten vanwege zijn leeftijd (al 19 jaar!). Ik ga de verschillende huismiddeltjes eens proberen. Bedankt in ieder geval!

Vertaald Frans
    Vivi94
    Rapporteren

Hoi, eet je kat natvoer? Ik heb dat hier ook gehad... een beetje vochtig keukenpapier en het kwam zo los.

Hoi, ja hij eet natvoer! Ik heb het al afgeveegd maar het korstje gaat niet weg. Het is wel waar dat hij na het eten vaak wat op zijn neusje heeft zitten. Moet ik het na elke maaltijd even schoonmaken?

Bedankt!

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 14

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!