Hittegolf - Wat is de ideale temperatuur voor een kat?

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Goedenavond,

Een paar dagen geleden liet ik mijn kat naar buiten terwijl het 29 graden was. Hij kwam helemaal hijgend terug. Omdat ik op een zolderverdieping woon, heb ik hem tijdens de hittegolf naar mijn moeder gebracht. Ik heb hem te voet in zijn reismandje vervoerd, een kwartiertje ongeveer, waarbij ik zoveel mogelijk de schaduw opzocht. Toen hij uit zijn mandje kwam, schrok ik echt: hij ademde heel snel, was aan het hijgen en het duurde wel twintig minuten voordat hij weer rustig werd. Toch was zijn lichaamstemperatuur normaal.

Zondag haal ik mijn kat weer op (mijn moeder kan hem niet langer houden), maar het is nog steeds warm bij mij thuis en ik ben bang dat de temperatuur de hele zomer vrij hoog blijft. Vandaar mijn vraag: vanaf welke temperatuur krijgt een kat last van de warmte?

Ik ben ook benieuwd naar jullie ervaringen: hoe warm is het bij jullie binnen? Voelen jullie katten zich nog prettig?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Anne.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

12 antwoorden
Sorteren op:
  • G
    Greylox Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Nee, de ramen zijn niet beveiligd, maar vanaf vanavond laat ik hem 's nachts naar buiten zodat ik kan luchten. Vanochtend heb ik hem een uurtje naar buiten gelaten. Het weerbericht gaf 22° aan en de kat kwam met zijn tong uit zijn bek en helemaal buiten adem terug toen ik hem riep. Ik heb hem weer naar binnen gehaald en het duurde zeker 5 minuten voordat hij weer rustig was. Is het normaal dat een kat zo erg hijgt? Bedankt, Anne.

Nee, dat is niet per se normaal bij 22°. Maar het is ook mogelijk dat hij wat hyperactief was nadat hij urenlang niets had gedaan. Houd hem de komende dagen maar goed in de gaten.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Nee, de ramen zijn niet beveiligd, maar vanaf vanavond laat ik hem 's nachts naar buiten zodat ik de boel kan luchten.

Vanochtend heb ik hem een uurtje naar buiten gelaten. Volgens het weerbericht was het 22 graden, en de kat kwam terug met zijn tong uit zijn bek en helemaal buiten adem toen ik hem riep. Ik heb hem naar binnen gehaald en het duurde zeker 5 volle minuten voordat hij weer rustig werd. Is het normaal dat een kat zó erg hijgt?

Bedankt,

Anne.

Vertaald Frans
    S
    Syouban Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Het is me opgevallen dat sommige katten veel gevoeliger zijn voor de hitte dan andere.

Die van mij kan er echt heel slecht tegen. Ze eet bijna niets meer en ligt alleen maar languit gestrekt op de grond.

Ik heb de bovenverdieping onder het schuine dak voor haar moeten afsluiten, omdat het daar veel te warm wordt. Op de begane grond lukt het me om de temperatuur nog wel oké te houden. Maar zodra het 26 graden is, gaat ze echt in de 'slaapstand'. Ze haat water, dus haar proberen af te koelen met een vochtig washandje heeft geen enkele zin.

Wat ik heb gedaan, is mijn tuin cat-proof maken. 's Avonds als ik thuiskom, laat ik haar naar buiten. Ze zoekt dan de koelste plekjes op en ik denk dat die frisse lucht ze echt goed doet.

Zijn jouw ramen eigenlijk beveiligd? Het beste is om er 's avonds en 's nachts twee open te zetten om de boel lekker door te laten waaien.

Vertaald Frans
    Kirikiri
    Kirikiri Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Geweldig die wasbak 😂 Kiri is daar ook nog niet op gekomen 🤷

Vertaald Frans
    G
    Rapporteren

De heilige wasbak ^^

Die van ons zijn nog niet op dat idee gekomen.

Iets wat wij thuis ook doen is: een nat laken over het wasrek hangen, dit 10 tot 15 minuten laten hangen en dan de ventilator (zo'n ronde op een voet) aanzetten die we achter het rek plaatsen (gezien vanaf onze kant). Dat blaast echt koelere lucht rond. We gebruiken ook een tweede ventilator (een torenmodel) die we voor het open raam zetten zodra het 's avonds buiten wat afkoelt. Onze kater gaat vaak zo liggen dat hij de lucht van beide ventilatoren vangt.

Ook een goede tip om te proberen: de ventilator (liefst een grote ronde op een voet) gebruiken om de hitte af te voeren. In plaats van hem naar binnen te laten blazen, richt je hem naar buiten om de warme lucht naar buiten te werken. Ik doe dit 's ochtends vaak eerst een minuut of 10 voordat ik hem weer de kamer in laat blazen.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi,

Zet een klein ventilatortje neer en maak je katten een beetje vochtig. Ze zullen zich dan ook zelf veel gaan wassen, wat hetzelfde werkt als zweten bij ons.

Denk ook aan:

- bevroren waterflesjes gewikkeld in een handdoek

- ijsblokjes in hun drinkwater doen

Of voor de slimmeriken onder ons: het is misschien een beetje krap en niet zo comfortabel, maar wat is het lekker koel!

Groetjes

Vertaald Frans
    Kirikiri
    Kirikiri Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hier ook, het is bij mij bijna 30 graden binnen. De luiken zitten de hele dag dicht en ik zet de ramen pas vanaf 22:30 uur open (ik woon in de regio Parijs, hier blijft het echt heel laat warm).

Kiri houdt het "redelijk" vol: ze is minder actief dan normaal en het lukt me niet echt om haar lang te laten spelen. Ik geef haar ook wat meer natvoer. En ik ga regelmatig met een nat washandje over haar heen.

Verder ligt ze echt als een "zoutzak" op de tegels, met haar vier pootjes in de lucht.

Dat was het :)

Vertaald Frans
    G
    Rapporteren

Hoi!

Het is momenteel regelmatig 30 graden in ons appartement. Onze katten liggen er als een dweil bij, maar ze vertonen gelukkig geen tekenen van stress.

We geven ze nu meer natvoer (blikjes) dan normaal en we hebben de hoeveelheid brokjes verminderd. Ook verversen we hun water zo vaak mogelijk.

Let echter wel op als je 's avonds de boel doorlucht; het risico bestaat dat een kat uit het raam valt. Je moet dus echt alert zijn als je ramen niet beveiligd zijn. Maar dat neemt niet weg dat je van de avonden moet profiteren om je huis af te koelen. Gisteren hebben wij ons verdeeld tussen de woonkamer en de slaapkamer om te voorkomen dat onze katten op de vensterbanken gingen zitten.

Katten hebben een hogere lichaamstemperatuur dan wij, dus ze kunnen deze temperaturen net wat beter verdragen.

Iets wat wij ook doen, is de 'zero screen'-methode. Sinds een week hebben we geen pc of tv aanstaan. Geloof het of niet, maar dat scheelt toch al gauw 2 graden in huis.

Vertaald Frans
    Yume
    Yume Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, ik heb een koelmat besteld voor mijn poes (er zit een gel in) die haar lichaamstemperatuur helpt te verlagen als ze erop gaat liggen. Ik weet alleen nog niet of het echt werkt, want ik heb hem nog niet binnen.

Vertaald Frans
    Julie-Cocker
    Julie-cocker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren
    Het hangt echt van de kat af. Zolang hij maar kan drinken en een koel plekje kan opzoeken, is dat het belangrijkste. Let gewoon goed op hem :)
    Vertaald Frans
  • 10 reacties van 12

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!