Doorzichtig vocht uit anus en zachte ontlasting

Mikeymousegod
Mikeymousegod Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Ik ben nieuw op Wamiz, dus ik zal mezelf even voorstellen voordat ik over mijn probleem begin: ik heb afgelopen juni een kitten van 3 maanden geadopteerd bij de SPCA (de Canadese versie van de dierenbescherming/asiel lol). De kleine Peanut is netjes 3 maanden bij haar moeder gebleven en is dus gespeend. Toen ik haar adopteerde was ze al gesteriliseerd. Al haar inentingen zijn gedaan; toen ik haar kreeg hoefde er nog maar eentje, en die heeft ze begin juli gehad. Ik heb haar niet laten ontnagelen, ik snap echt niet dat ze in Canada zo'n barbaarse praktijk nog steeds toestaan.

Peanut is erg sociaal, speels en vol energie. Haar fokker gaf haar Royal Canin Kitten, dus dat ben ik de eerste week blijven geven. Na een week begon Peanut over te geven (ongeveer om de dag). Ik heb toen besloten om over te stappen op mijn eigen voer: Hill's Science Plan voor kittens. Ik heb de overstap netjes in 7 dagen gedaan. Tegelijkertijd ben ik naar de dierenarts geweest en die heeft me een ontwormingskuur gegeven (2x 5 dagen met 2 weken ertussen). Die kuur heb ik haar netjes gegeven.

Even een belangrijk detail: Peanut heeft altijd al 'zachte' ontlasting gehad. Geen diarree, maar ook geen mooie harde keutels, er een beetje tussenin zeg maar lol! De fokker vertelde me dat dit bij haar ook al zo was, maar ze gaf aan dat kittens vaak last hebben van zachte ontlasting omdat hun maag moet wennen aan de overgang van melk naar vlees.

De ontwormingskuur was afgelopen zaterdag klaar en ik ben afgelopen maandag met een ontlastingsmonster naar de dierenarts gegaan. Hij vond een klein eitje in de analyse en heeft Peanut een tabletje gegeven waarvan ik de naam even helemaal kwijt ben. Verder zei hij dat ze in uitstekende gezondheid verkeert!

Eenmaal weer thuis: sinds maandag komt er een soort doorzichtig vocht uit het kontje van Peanut. Het is niet constant, maar soms lijkt het alsof ze een scheetje laat en er dan wat doorzichtig vocht meekomt. Het vocht heeft geen sterke geur, maar het gebeurt wel vaker; ik heb al een paar vlekken op mijn dekbedovertrek gehad. En vanochtend heb ik het idee dat haar poep nog zachter was dan normaal. Ik ga vanmiddag dus weer even terug naar de dierenarts.

Ik heb dus een paar vragen voor het geval jullie dit soort problemen herkennen:

- Denken jullie dat die zachte ontlasting erg is? Ze lijkt haar brokjes namelijk erg lekker te vinden en eet goed. Bovendien heeft ze een drinkfontein en drinkt ze best veel.

- Hebben jullie ooit eerder gehoord van dat doorzichtige vocht? Waar denken jullie dat dit vandaan kan komen?

Sorry voor de lap tekst en alvast bedankt allemaal!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

9 antwoorden
Sorteren op:
  • S
    Sarah123pz Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, ik heb hetzelfde probleem met mijn kat. Hij is 1 jaar oud en gecastreerd, maar sinds vanochtend merkte ik dat hij helemaal nat was bij zijn achterkant. Ik ben hem in de gaten gaan houden en het gebeurde weer. Ik zag dat het uit zijn anus kwam; die staat een beetje open en er komt een soort gelig slijm uit. Ik heb de dierenarts al gebeld en heb vanavond een afspraak, maar ik ben echt bang dat het ernstig is. Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?

Hoi, hoe gaat het met je kleintje? Ik heb nu precies hetzelfde.

Vertaald Frans
    V
    Viocaramel Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, ik heb hetzelfde probleem met mijn kat. Hij is 1 jaar oud en is gecastreerd, maar sinds vanochtend merkte ik dat hij bij zijn achterhand helemaal nat was. Ik heb hem toen goed in de gaten gehouden en het gebeurde weer. Ik zag dat het uit zijn anus kwam; die staat wat wijd en er komt een soort geelachtig slijm uit. Ik heb de dierenarts al gebeld en ik heb vanavond een afspraak, maar ik ben echt bang dat het iets ernstigs is. Weet iemand misschien wat dit kan zijn?

Vertaald Frans
    L
    Lylymarcotte Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Is het inmiddels allemaal weer goedgekomen? Ik heb momenteel hetzelfde probleem met mijn kat! Er komt vocht uit de anus, niet eten... etc.

Vertaald Frans
    Mikeymousegod
    Rapporteren

Hoi allemaal,

Even een update over Peanut! We zijn inmiddels op de helft van de behandeling. Soms is het een hele strijd om haar 's ochtends en 's avonds haar pilletjes te geven, maar het lukt me wel! Ik meng de FortiFlora door haar natvoer, maar ze eet daar nooit zo heel veel van.

Haar ontlasting ziet er qua vorm echt heel anders uit, dus het lijkt te werken! Wel gaat ze een stuk minder vaak naar de bak (ik heb vanmorgen de kattenbak verschoond en toen ik vanavond thuiskwam, lag er nog niets in). Ik kijk morgenochtend wel even of ze haar behoefte heeft gedaan!

Tot snel :)

Vertaald Frans
    G
    Greylox Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Arme Peanut. Sterkte voor jullie allebei.

Wat die melk betreft, dat was echt voor de zekerheid. In dit soort situaties pak ik het liever breed aan om de oorzaak van het probleem te achterhalen :)

Vertaald Frans
    Mikeymousegod
    Rapporteren

Ik kom net bij de dierenarts vandaan.

Nou, m'n Peanut heeft een behoorlijk geïrriteerde anus aan beide kanten van de anaalklieren. De dierenarts zei dat het normaal is dat haar anaalklieren geleegd worden, maar dat de irritatie waarschijnlijk komt door haar te zachte ontlasting. Ik moet dus vaseline kopen en dat twee keer per dag bij haar opsmeren.

Wat die zachte ontlasting betreft, denkt de dierenarts dat het om een protozo (een eencellige parasiet) kan gaan. Hij heeft daarom Metronidazol voorgeschreven, twee tabletjes per dag, 's ochtends en 's avonds. Dit in combinatie met één zakje Fortiflora per dag door haar natvoer.

Sinds een paar dagen begint Peanut het natvoer te eten en lekker te vinden. Eerst raakte ze het niet aan, maar de dierenarts gaf me de tip om het elke avond een beetje vanaf m'n vinger te geven, en dat lijkt te werken want net at ze zelfs uit haar eigen bakje.

@Greylox : de dierenarts zei dat ik voorlopig gewoon bij de brokjes van Hill's moet blijven om niet nu alweer van voer te veranderen. En nee, ik geef Peanut geen koemelk, dat heb ik niet eens in huis omdat ik het zelf helemaal niet lust, haha!

We gaan deze behandeling dus 10 dagen volgen en kijken hoe het gaat! Ik houd jullie op de hoogte.

Voor nu ligt de arme Peanut lekker te rusten na het geven van haar medicijntjes. Ze lijkt er behoorlijk moe van te zijn, zeker na dat bezoekje aan de dierenarts!

Vertaald Frans
    G
    Greylox Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Allereerst een paar dingen die me opvielen toen ik je eerste bericht las:

7 dagen voor de overstap is een beetje kort, twee weken was beter geweest.

Wat je beschrijft is niet normaal. Je kunt het beste je dierenarts nog een keer bellen en dit nieuwe "symptoom" uitleggen. Het zou aan de anaalklieren kunnen liggen, maar alleen de dierenarts kan dit bevestigen en een oplossing voorstellen.

Diarree kan uitdroging veroorzaken, dus wacht er niet te lang mee. Soms is een beetje diarreeremmer (zoals Smecta) gedurende een paar dagen genoeg om het probleem op te lossen, maar ik wil wel benadrukken dat een nieuw consult (al is het maar telefonisch) belangrijk is en dat je niet zelf moet gaan dokteren.

Wat de fokker je vertelde, geloof ik trouwens niet zo. Met 3 maanden is een kitten al lang en breed overgestapt. Ik vind het ook niks dat een kitten van die leeftijd heeft overgegeven (behalve natuurlijk als hij de neiging heeft om veel te snel te eten, daar heb je van die anti-schrokbakken voor :))

Voor de zekerheid: mocht je je kitten toevallig koemelk geven, stop daar dan meteen mee (dat zou de reden voor de zachte ontlasting kunnen zijn).

Wat betreft je tweede bericht:

Taste of the Wild wordt vaak heel goed beoordeeld, MAAR ik raad je af om nu alweer van voer te wisselen zolang je niet weet waar de klachten vandaan komen (of laat hem in ieder geval een paar weken op de Hill's staan zodat zijn spijsvertering tot rust kan komen) en zorg vooral voor een hele trage en geleidelijke overstap (verspreid over anderhalve maand).

Als je overstapt op graanvrije brokjes, is het echt noodzakelijk dat je je kat elke dag natvoer geeft (ongeveer 40 tot 50% van de dagelijkse portie). Graanvrije brokken hebben vaak een erg hoog mineralengehalte. Dat is slecht voor de nieren van katten. Door natvoer te combineren met die graanvrije brokjes, weet je zeker dat je kat gedurende de dag genoeg water binnenkrijgt (katten zijn van nature geen grote drinkers).

Last but not least: goed dat je hebt besloten om haar niet te laten ontklauwen! Net als jij begrijp ik niet dat dit in Canada nog steeds is toegestaan (een land dat wij Fransen vaak nogal idealiseren ^^)

Vertaald Frans
    Mikeymousegod
    Rapporteren

De brokjes die je hem geeft bevatten granen die slecht zijn voor de gezondheid van katten en die voor zachte ontlasting kunnen zorgen. Als je dierenarts niks kan vinden bij alle onderzoeken, zou het verstandig zijn om over te stappen op een graanvrij merk.

Bedankt @Aline28! Heb je misschien suggesties voor bepaalde merken?

Ik ben alvast gaan kijken naar merken uit Canada:

- Taste of the Wild

- Nutro

- Blue Buffalo

- ProNature

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

De brokjes die je geeft bevatten granen die slecht zijn voor de gezondheid van katten en die voor zachte ontlasting kunnen zorgen. Als je dierenarts bij alle onderzoeken niks kan vinden, is het verstandig om over te stappen op een graanvrij merk.

Vertaald Frans
  • 9 reacties van 9

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!