Bultje na een tekenbeet

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Een paar dagen geleden (minder dan een week) vond ik een teek bovenop de kop van mijn kleine Asmar. Ik heb hem er meteen uitgehaald met een pincet, omdat ik geen tekentang bij de hand had. Bij het verwijderen heb ik de teek per ongeluk kapotgeknepen. Daarna heb ik het wondje schoongemaakt met Betadine en nu zie ik dat er een bultje zit op de plek van de beet. Het lijkt niet te ontsteken of te lekken, er zit een korstje op. Hij eet en speelt gewoon zoals altijd en hij heeft geen diarree. Hij heeft gisteren alleen een "ongelukje" gehad in mijn slaapkamer; ik weet niet of het ermee te maken heeft of dat de kleine me wilde terugpakken omdat ik een weekendje weg was. Terwijl ik wacht tot ik morgen de dierenarts kan bellen (ik maak me namelijk best wel zorgen), vroeg ik me af: hebben jullie dit ook al eens meegemaakt? Alvast bedankt!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

22 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • ?
    Rapporteren

Hoi, voor dieren, of in ieder geval voor honden en misschien ook katten (dat weet ik niet zeker), is de ziekte die door teken wordt overgebracht piroplasmose (babesiose). Sorry als ik het verkeerd heb gespeld.

Mijn hond is veel buiten en heeft veel last van teken... we gebruiken een middel van de dierenarts, maar dat werkt niet altijd. Toen ze jong was heeft ze deze ziekte twee keer gehad. De symptomen (die direct en makkelijk te herkennen waren) waren dat ze heel zwak leek en bijna niet meer at... we zijn meteen naar de dierenarts gegaan en ze hebben haar kunnen genezen :) Tegenwoordig gaan we bij de minste twijfel direct langs, dus als je twijfelt, is het inderdaad beter om even bij de dierenarts langs te gaan ;)

De hond van mijn tante is trouwens ook veel buiten en die heeft die ziekte nog nooit gehad... maar goed, sorry voor dit persoonlijke verhaal ^^

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik heb ook gelezen dat teken bij katten niet zo gevaarlijk zijn als bij honden, maar een nulrisico bestaat niet!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ja Angeline, het kan inderdaad van alles zijn en bij het minste of geringste denk ik meteen het ergste!

Ja Sevv, om me gerust te stellen; de dierenarts kent me na al die tijd inmiddels wel goed 😁

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

haha ja, je kunt beter even langs de dierenarts gaan dan het zo te laten :)

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ja Angeline en Sevv, bij twijfel ga ik toch liever even naar de dierenarts. Ik maak me liever onnodig druk (zoals gewoonlijk 😁) dan dat ik het laat aanmodderen.

Heel erg bedankt voor jullie advies, ik houd jullie op de hoogte zodra ik morgen bij de dierenarts ben geweest.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren
    Mijn vorige hond had ook zo'n bultje, maar bij haar werd het alleen maar erger. Ze krabde eraan en er kwam gewoon een gat in met pus en bloed, dus we moesten het echt laten hechten omdat het helemaal open lag. Nu zal jouw kat dat misschien niet doen, maar onze kleine Nala deed het wel omdat de "genezing" van zo'n bultje jeukt, net als elk wondje, en tja, ze krabde er 's nachts aan... Maar goed, ik weet verder ook niet zo heel veel van teken, dus vandaar :) In ieder geval is het misschien ook wel niks :)
    Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ja Sevv, ik heb het gelezen. Hij heeft geen last van die symptomen, behalve dan die bult die nog niet is geslonken. Het artikel stelde me wel gerust. In eerste instantie dacht ik dat ik de kop van de teek in de huid van Asmar had laten zitten, maar toen ik op internet opzocht hoe een teek eruitziet, dacht ik dat ik toch alles had verwijderd. Maar er blijft een beetje twijfel! Ik heb niet kunnen zien of de haakjes in zijn huid zijn blijven zitten of niet.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ja, je zou eigenlijk een speciale tekentang moeten kopen. Met een gewone pincet blijft de kop namelijk vaak zitten en dat kan een flinke ontsteking veroorzaken... Maak je voor nu dus geen zorgen, maar ga morgen toch even langs de dierenarts om te laten checken of het gewoon een kleine reactie is of niet... Ik hoop in ieder geval dat het niks ernstigs is.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Bedankt voor het artikel Sevv, het is inderdaad zo dat ik me na dat ongelukje nogal wat vragen stel, want normaal gesproken is hij gewoon zindelijk.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik had niets anders bij de hand en het is de eerste keer dat ik met teken te maken heb, dus ik heb me even moeten behelpen met wat ik in huis had. Bedankt, ik ga morgen meteen naar de dierenarts want ik maak me wel zorgen om die bult 😐

Vertaald Frans
  • 20 reacties van 22

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!