Bultje na een tekenbeet

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Een paar dagen geleden (minder dan een week) vond ik een teek bovenop de kop van mijn kleine Asmar. Ik heb hem er meteen uitgehaald met een pincet, omdat ik geen tekentang bij de hand had. Bij het verwijderen heb ik de teek per ongeluk kapotgeknepen. Daarna heb ik het wondje schoongemaakt met Betadine en nu zie ik dat er een bultje zit op de plek van de beet. Het lijkt niet te ontsteken of te lekken, er zit een korstje op. Hij eet en speelt gewoon zoals altijd en hij heeft geen diarree. Hij heeft gisteren alleen een "ongelukje" gehad in mijn slaapkamer; ik weet niet of het ermee te maken heeft of dat de kleine me wilde terugpakken omdat ik een weekendje weg was. Terwijl ik wacht tot ik morgen de dierenarts kan bellen (ik maak me namelijk best wel zorgen), vroeg ik me af: hebben jullie dit ook al eens meegemaakt? Alvast bedankt!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

22 antwoorden
Sorteren op:
  • ?
    Rapporteren

Bedankt allemaal voor jullie advies van de afgelopen 2 dagen

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Gelukkig maar :-) bedankt tuxxedo voor deze info!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Super hoor, nu weet je in ieder geval dat hij kerngezond is :)

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi allemaal! Ik ben net weer terug van de dierenarts. Alles is goed, het is gewoon een natuurlijke reactie. Met Asmar gaat het hartstikke goed; hij is alleen een beetje chagrijnig omdat hij een hekel heeft aan een bezoekje aan de dierenarts (mijn pols zal het nog wel even voelen), maar hij is verder in topvorm! :-)

Vertaald Frans
    Tania28
    Tania28 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Let op, er is misschien een stukje van de teek blijven zitten. Dat kleine bultje is heel normaal, heb ik hier ook meegemaakt en dat trekt na verloop van tijd wel weer weg. Ik weet dat er ook een zalfje bestaat dat je erop kunt smeren.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ja Tuxxedo, ik heb al een tekentang gekocht, de volgende keer ben ik er helemaal klaar voor!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ja, het is een kat Mamath, ik heb morgen een afspraak bij de dierenarts. Hij zei aan de telefoon dat het niks was, maar voor de zekerheid ga ik toch maar even langs.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Helaas klopt dat niet.

Teken zijn parasieten die veel ziektes op onze huisdieren kunnen overbrengen, die behoorlijk ernstig kunnen zijn:

Babesiose (piroplasmose): deze ziekte wordt veroorzaakt door parasieten (piroplasma's) die de teek op het dier overdraagt wanneer hij bijt. Deze parasieten vernietigen de rode bloedcellen van de hond of kat; dit is de fase van 'hemolyse', wat kan leiden tot een min of meer ernstige bloedarmoede (anemie). Deze hemolyse is giftig voor de andere organen, die dan tekenen van uitval vertonen (zoals nierfalen of levertoxiciteit). In de ernstigste gevallen kan babesiose tot de dood van het dier leiden.

Ehrlichiose: deze ziekte wordt veroorzaakt door bacteriën (Ehrlichia canis) die de teek overbrengt wanneer hij bijt. Het uits zich in lusteloosheid, koorts, gewrichtspijn... In het bloed zien we vaak een afname van het aantal bloedcellen (witte en rode bloedcellen, bloedplaatjes) doordat het beenmerg wordt aangetast. In de ergste vormen kan het dier overlijden.

Borreliose: deze ziekte, die zowel bij mensen als dieren voorkomt (een 'zoönose'), wordt veroorzaakt door een bacterie (Borrelia burgdorferi). Het kan zorgen voor opgezette lymfeklieren, nierfalen, hartfalen, huidproblemen, zenuwaandoeningen... en het overlijden van het dier.

Dus ja, dat gebeurt vooral bij de ernstigste varianten van deze ziektes, maar het risico op overlijden is in alle gevallen heel reëel.

Voor de volgende keer kun je beter even wachten en een speciale tekentang bij de apotheek of dierenspeciaalzaak halen in plaats van zo'n risico te nemen. Zeker omdat de prijs van een tang uiteindelijk veel lager is dan die van een consult, plus alle tijd en stress voor jullie beiden.

Maar sowieso goed dat je dit verhaal met ons hebt gedeeld, ik hoop dat anderen er ook wat aan hebben :)

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Nou ja, bij mij is het een hond, bij jou een kat?

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 22

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!