Tips om rondslingerend kattengrit te voorkomen

Daolia
Daolia Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Ik hoop dat alles goed met jullie gaat.

Sinds Fluffy er is, heb ik hem nooit laten wennen aan een zogenaamde "gesloten" kattenbak (kap + deurtje), omdat hij in het asiel altijd een open bak gewend was. Ik heb gisteren geprobeerd om de kap erop te zetten, maar dat hielp niets, hij is veel te bang.

Maar elke ochtend vind ik een enorme berg kattengrit verspreid door het huis. Het lijkt wel of hij Klein Duimpje is; ik kan hem zo aan zijn spoor volgen. Hebben jullie tips om dit te voorkomen? Of is er echt niets aan te doen? ^^

Ik heb al een uitloopmatje geprobeerd, maar pff, dat werkt voor geen meter. Niet zo'n best idee dus.

Dus als je tips hebt, hoor ik het graag. Vooral voor het welzijn van mijn voeten die er elke ochtend bovenop staan. 😯

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

14 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • G
    Grandchat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Net wat Blue Cat zegt, ik denk dat een plastic bak met een hoge rand inderdaad het handigst is.

Als Fluffy overal grit achterlaat omdat het tussen haar kussentjes blijft zitten, kun je ook overstappen op grit met grovere korrels, zoals houtpellets. In dat geval heb je twee soorten houtpellets:

- Houtpellets voor de kachel; dit is de goedkoopste optie en je vindt ze bij sommige supermarkten of de bouwmarkt. Let wel even op het stof, want sommige katten zijn daar allergisch voor, maar ik heb er met die van mij nooit problemen mee gehad.

- Kattenbakvulling van houtpellets; het merk Cat's Best is de goedkoopste en makkelijkst te vinden optie. Je vindt het in de supermarkt of de dierenspeciaalzaak. Sommige varianten van Cat's Best zijn klontvormend.

Vertaald Frans
    ProvetoJuniorConseil
    Provetojuniorconseil Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Geverifieerde expert
    Rapporteren

Hoi,

Ik ben het eens met de vorige reacties: een grotere kattenbak met hogere randen en een uitloopmatje zou moeten voorkomen dat hij er een bende van maakt. Gebruik daarnaast een ander soort kattengrit dat niet aan zijn vacht blijft plakken of tussen zijn voetzooltjes blijft zitten.

Hopelijk heb je hier wat aan,

Mazarine

Vertaald Frans
    Daolia
    Daolia Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hé Blue,

Yep, geen dichte kattenbak, dat heb ik nu wel begrepen. Hij heeft het me wel duidelijk gemaakt!

Nou, weet je, ik denk dat hij zittend plast. Zijn bak is namelijk vrij hoog en ik zie nooit sporen op de muur of op de 'wand' van de bak zelf. Maar ik ga wel kijken voor een plastic bak, ik moet alleen even de maten opmeten want zijn bak staat tussen de wc en de muur, en dat is nogal een smal plekje.

Vertaald Frans
    Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi Daolia,

Nee, absoluut geen dichte kattenbak doen, bezorg hem geen onnodige stress.

Om te voorkomen dat de kattenbakvulling alle kanten op vliegt, is de beste tip die ik heb: koop grote plastic opbergbakken (bij de bouwmarkt of een grote supermarkt), lekker ruim en vooral lekker hoog. Zo voorkom je dat het grootste deel van de korrels op de grond belandt. Maar ja, een klein beetje uitloop blijf je altijd wel houden.

Omdat Fluffy een mannetje is, kan het bovendien zijn dat hij met zijn billen omhoog gaat plassen (net als mijn Oscar). In dat geval kun je maar beter een bak met een hoge rand hebben. Een hoge bak is niet alleen niet storend voor een kat, maar het geeft hem juist een veilig gevoel (in tegenstelling tot zo'n kap). En de grootte van die bakken is veel praktijker voor zo'n flinke kerel als die van jou. Ik gebruik zelf al zeker 15 jaar niets anders meer dan die grote bakken.

Vertaald Frans
  • 14 reacties van 14

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!