Tips om rondslingerend kattengrit te voorkomen
De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.
Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.
Hoi,
Bedankt voor je antwoord! Ik ga dan maar eens proberen over te stappen op klontvormende vulling, ik hoop dat hij eraan gewend raakt...
Hoi,
Klontvormende kattenbakvulling vormt balletjes zodra het in contact komt met urine of ontlasting. Alleen de korreltjes die hiermee in contact zijn gekomen, klonteren samen.
Silicaat-kattenbakvulling is niet klontvormend en verkleurt zodra er urine bij komt.
Bij houtkorrels hangt het van het merk af (zoals Cat's Best voor de klontvormende variant) of ze gaan klonteren of juist uit elkaar vallen bij contact met vloeistof of ontlasting.
Hoi Blue, yep! Ik ga een bak kopen. Ik moet alleen nog even de ruimte tussen de wc en de muur opmeten! Hoewel zijn bak nu ook al best hoog is, zal hij voortaan echt moeten springen 😜😜
Ik kom misschien een beetje dom over, maar ik heb eigenlijk nooit het verschil begrepen tussen klontvormende en niet-klontvormende kattenbakvulling. Zou iemand dat kunnen uitleggen? 🥺🥺
Zelf gebruik ik de gewone Catsan. Qua geurtjes vind ik het wel meevallen, omdat ik de drolletjes er regelmatig uithaal, maar een nadeel is wel dat het aan de pootjes blijft hangen!
Hoi meid,
Eerlijk gezegd heb ik met mijn twee gigantische bakken voor mijn 3 katten niks te klagen. Er ligt altijd wel een beetje grit op de grond, maar dat is echt een wereld van verschil met de rotzooi die je hebt bij gewone kattenbakken. Ik heb voor de zekerheid altijd nog een 3e, wat kleinere bak staan, maar daar gaan ze eigenlijk nooit op.
De Malediven in huis en je klaagt nog?
Ik heb de klontvormende kattenbakvulling Cat Fresh van Catsan getest. Er zitten zowel plus- als minpunten aan: het ruikt totaal niet, wat echt een groot pluspunt is, en omdat de korrels wat groter zijn heb ik het idee dat ze minder troep door het huis verspreiden. Je moet alleen wel even wachten tot de urineklonten wat zijn opgedroogd, anders verkruimelen ze in de bak. Al met al vind ik het een prima vulling en ik blijf deze nu gebruiken.
Tot zover mijn ervaring!
Hoi allemaal,
@Ulalie: De 1e link werkt niet 😔 Ik heb hier thuis precies dezelfde bouwvakker rondlopen, volgens mij zitten ze in hetzelfde team. Ik vind het kattengrit zelfs in de slaapkamer terug (ook al liggen die twee aan de tegenovergestelde kant van het huis). Hij heeft er echt een handje van om het tussen zijn pootjes mee te nemen.
Bedankt voor al jullie tips. Ik heb genoteerd dat ik een plastic bak moet gaan gebruiken, dat zorgt er vast voor dat er minder grit overal ligt. Als ik wakker word, heb ik het gevoel alsof ik aan zee ben 😎 met al die witte korrels... Beter dan de Malediven.
Bij mij thuis heb ik een echte bouwvakker rondlopen. Wat ik ook doe, of het nou een kattenbak met hoge randen is of een dichte, hij gooit alles naar buiten en het ligt echt overal. Ik heb niks anders kunnen vinden dan matten met vrij grove groeven, want de matten die je nu overal ziet vangen niks op; de korrels blijven erin vastzitten en dat is echt een drama om schoon te krijgen. Nu valt het meeste op de mat, dat gooi ik dan weer terug in de bak. Ik heb trouwens bij elke kattenbak een stoffer en blik staan om de boel eromheen snel op te ruimen. Ik heb al een hoop soorten kattenbakvulling geprobeerd, maar het blijft hetzelfde verhaal.
Deze heb ik zelf, dat zijn echt de beste:
https://www.bol.com/nl/nl/p/kerbl-kattenbakmat-pvc-40-x-60-cm-grijs/9200000052737039/
Deze vind ik echt helemaal niks:
https://www.amazon.nl/Kattenbakmat-voet-vorm-grijs-40-30/dp/B00140ORMM
👋 Daolia,
🙅 en 🙅 geen kap.
Je kent mijn boefje 😻 en wat voor mij het beste heeft gewerkt is een bak met een hogere rand, maar wat echt hielp tegen het uitlopen van de korrels is de klontvormende kattenbakvulling van Cat's Best.
Het is niet 100% spik en span, maar totaal niet te vergelijken met de archeologische vindplaats van hiervoor.