Schorre of hese miauw?

Daolia
Daolia Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Goedenavond vrienden,

Sorry dat ik jullie om de haverklap lastigval met mijn vragen (ze zeggen dat domme vragen niet bestaan :)).

Het valt me op dat Seal sinds een dag of twee schor miauwt. Is hij gewoon een beetje hees, net zoals wanneer je net wakker wordt en je je keel moet schrapen, of is het een symptoom van een ziekte? Het klinkt een beetje weggevallen, alsof het hem niet echt lukt om te miauwen.

Ik dacht dat het misschien komt doordat ik het raampje van de wc altijd op een kier laat staan tegen de geurtjes van de kattenbak (misschien heeft hij een kou gevat?). Hij laat zich niet echt aanpakken en ik kan zelf sowieso geen diagnose stellen lol, maar moet ik me zorgen maken? Omdat een kat zijn pijn nooit laat zien, maakt het me toch wat ongerust. Vandaag was ik de hele middag thuis en ben ik maar ongeveer 30 minuutjes weg geweest; bij terugkomst is hij geen enkele keer de slaapkamer uit gekomen, ook al ging ik hem vaak knuffelen en was hij vrolijk (spinnen, rollen, enz.). Hij kwam er pas rond middernacht uit toen hij naar de bak moest. Ik heb hem tussendoor wel eten gebracht, wat hij natuurlijk meteen heeft verslonden. Ik wil eigenlijk weten of ik zijn afspraak bij de dierenarts moet vervroegen (ik wilde die eigenlijk afzeggen om de vooruitgang die we hebben geboekt niet te verpesten), maar ik geloof dat ik geen keus heb en de afspraak moet laten staan.

Heeft iemand van jullie wel eens een kat gehad met een schorre stem? ^^

Nogmaals sorry voor de vragen. Ik leer elke dag weer bij 😝

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

6 antwoorden
Sorteren op:
  • Daolia
    Rapporteren

Hoi, Sommige katten hebben een enorm scala aan verschillende miauwtjes, van schor of zelfs hees tot "mÂouh" en "miiiiouh". Soms "fluisteren" ze zelfs of doen ze hun bekje open zonder dat er geluid uitkomt. Wij hebben er thuis ook zo eentje; hij heeft zoveel verschillende geluidjes dat je er wel een woordenboek van zou kunnen maken. Het kan inderdaad goed dat er een allergietje achter zit, zoals @Blue Cat al zei. Edit: let bij zijn nageltje wel even op dat hij de komende dagen niet gaat manken (teken van een infectie).

Hoi,

Dat is het precies! ^^ Soms miauwt hij inderdaad zonder geluid! Hoe interpreteer jij die miauwtjes?

Ja, ik hou het in de gaten, ook al komt hij alleen 's nachts buiten...

Vertaald Frans
    G
    Greylox Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Sommige katten kunnen een enorme variatie aan geluidjes maken, van een rauwe of zelfs schorre miauw tot "mÂouh" en "miiiiouh". Sommigen "fluisteren" zelfs of doen hun bekje open zonder dat er geluid uitkomt. Wij hebben thuis ook zo’n exemplaar; hij heeft zo veel verschillende miauwtjes dat we er wel een woordenboek van zouden kunnen maken.

Het is inderdaad goed mogelijk, zoals Blue Cat al zegt, dat er een kleine allergie achter zit.

Edit: wat betreft zijn nageltje, hou even goed in de gaten of je hem de komende dagen ziet manken (dat kan een teken van een infectie zijn).

Vertaald Frans
    Daolia
    Rapporteren

Nee, bij mij staan de ramen open maar de luiken dicht, dus de lucht komt door kleine kiertjes naar binnen. Dat doe ik ook 's nachts met meerdere katten en ik heb daar nooit problemen mee gehad. Als hij een probleem aan zijn keel zou hebben, zou hij niet kunnen eten. Ik denk dat het niks ernstigs is, maar hou het toch even in de gaten. Miauwen klinkt niet altijd hetzelfde, het hangt ervan af wat ze willen zeggen. Ik denk dat hij misschien sliep toen je hem aaide en daardoor nog niet helemaal wakker was. Een kat slaapt veel, zoals je weet, en ze zijn 's nachts actief en slapen 's middags, die van mij in ieder geval wel. We maken ons allemaal direct zorgen bij de minste verandering en dat is ook maar goed ook, maar je moet je niet té veel zorgen maken om elk klein dingetje, soms is het niks. Let gewoon op de signalen: minder eetlust, minder energie, zijn vacht en hoe hij plast.

Hoi Kelinda,

Bedankt voor je berichtje. Ja, je hebt gelijk, we hebben de neiging om ons bij het minste of geringste zorgen te maken! Je hebt ook gelijk wat dat slapen betreft, want twee uur later kwam hij me elk uur wakker miauwen tot 05:30 uur. Wat een feest 🙃

Vertaald Frans
    Daolia
    Rapporteren

Hoi, helemaal eens met Kelinda. Ik geloof niet dat het een kouwtje is; als hij last van zijn keel zou hebben, zou hij ook wel minder goed eten. Het is daarentegen goed mogelijk dat hij gevoelig is voor allergenen in de lucht. Is er bij je gerookt?

Hoi @BlueCat;

Uiteindelijk niks aan de hand hoor, meneer had gewoon geen zin om zijn stem te verheffen. Van 2 tot 5 uur 's nachts kwam hij me namelijk de hele tijd wakker miauwen omdat hij wilde dat ik naar hem keek. 🙂

Toch vraag ik me af of hij zich niet bezeerd heeft; ik vond namelijk een complete nagel in de bank met een paar druppels bloed in de kamer. Ik denk dat hij wel even pijn heeft gehad, maar hij lijkt verder oké!

Vertaald Frans
    Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Helemaal hetzelfde als Kelinda. Ik geloof niet dat hij een kou heeft gevat, en als hij last had van zijn keel, zou hij ook wel minder goed eten. Het is daarentegen heel goed mogelijk dat hij gevoelig is voor allergenen in de lucht. Heeft er iemand bij je gerookt?

Vertaald Frans
    K
    Kelinda Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Nee, bij mij staan de ramen open met de rolluiken dicht, dus de lucht komt alleen door de kleine gaatjes naar binnen. Zelfs 's nachts met meerdere katten heb ik dit nog nooit meegemaakt.

Als hij een probleem met zijn keel zou hebben, zou hij niet kunnen eten.

Ik denk dat het niets ernstigs is, maar hou het wel even in de gaten. Gemiauw klinkt volgens mij niet altijd hetzelfde, dat hangt er maar net vanaf wat ze willen zeggen.

Misschien sliep hij nog toen je hem aaide en was hij daardoor nog niet helemaal wakker.

Een kat slaapt veel zoals je weet, ze leven 's nachts en slapen 's middags. Die van mij in ieder geval wel.

We zijn allemaal zo, we maken ons bij de kleinste verandering meteen zorgen en dat is maar goed ook. Maar je moet je ook niet té druk maken om elk wissewasje, soms is het niks. Let gewoon op de signalen: verlies van eetlust, minder energie, zijn vacht en hoe hij plast.

Vertaald Frans
  • 6 reacties van 6

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!