Kruising Heilige Birmaan

M
Myriade Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

Ik ben op zoek naar een aanhankelijk kitten om te adopteren en ik zou heel graag voor een Heilige Birmaan willen gaan.

Ik heb een advertentie gevonden op Marktplaats (de Franse site Le Bon Coin) waarbij de kittens uit een kruising komen (moeder met stamboom en vader zonder stamboom).

Kruising Heilige Birmaan

De kittens worden verkocht voor 450 € en ik vroeg me af of de verkoop van een kruising wel legaal is?

Hebben jullie nog tips voor vragen die ik kan stellen aan de 'fokker'? Het is niet echt een fokker in de strikte zin van het woord, aangezien hij eigenlijk een koeienboer is.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

6 antwoorden
Sorteren op:
  • Yiko
    Yiko Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren
    Maar net als die van jou Julie, zijn dit geen raskatten. Het zijn kruisingen die particulieren voor goud geld verkopen, en voor het grootste deel is dat nog hartstikke illegaal ook.
    Vertaald Frans
    Julie-Cocker
    Julie-cocker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

En ondertussen creperen de katten in het asiel... alles gaat prima in deze wereld

Ik begrijp je frustratie heel goed, maar je kunt ook gewoon graag een raskat willen. Ik heb zelf drie kittens van de straat gered die inmiddels volwassen zijn en bij mij wonen, en de laatste is er een maand geleden bij gekomen: een Maine Coon. Ik begrijp de mensen die een raskat willen en ik begrijp jou ook, maar afgezien van mensen bewustmaken van het leed van straatkatten, kun je ze niet dwingen om ze in huis te nemen.

Vertaald Frans
    M
    Michèledubleau Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

En ondertussen creperen de katten in het asiel... gaat lekker zo in deze wereld.

Vertaald Frans
    Kikaah
    Kikaah Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

450 euro is een flink bedrag. Voor die prijs horen de kittens gevaccineerd, gechipt en ontwormd te zijn, en moeten ze een gezondheidsverklaring van de dierenarts hebben. Zonder dat is het echt afzetterij! Hij moet een verplicht KVK-nummer hebben om ze te mogen verkopen; zonder dat zou zijn advertentie niet eens op Marktplaats geaccepteerd mogen worden (maar het boeit ze niks, ze plaatsen het toch wel).

Vertaald Frans
    Kirikiri
    Kirikiri Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Inderdaad, voor het verkopen van een kat, of het nu een raskat, een kruising of een vuilnisbakje is, moet je een KVK-nummer hebben.

Als de verkoper dat niet heeft, is het dus hartstikke illegaal.

Pas op dat je deze "handel" in dieren niet steunt door via Marktplaats dieren te kopen die eigenlijk niet verkocht zouden mogen worden.

En trouwens, als er ook maar iets "raars" is: wegwezen. Met andere woorden, je moet de kans krijgen om de ouders en de leefomgeving van de dieren in het echt te zien. Als de eigenaar weigert, is dat overduidelijk verdacht.

Verder moet het kitten gechipt en gevaccineerd verkocht worden en minstens twee maanden oud zijn (xD volgens de wet), anders is het ook illegaal.

En als het even kan, haal hem dan pas op als hij drie maanden oud is, dan zit hij een stuk lekkerder in zijn vel.

Succes met je zoektocht!

Vertaald Frans
    Yiko
    Yiko Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Technisch gezien wel. Het is een huis-tuin-en-keukenkat, dus als hij gechipt en gevaccineerd is, een KvK-nummer heeft en je dit bedrag ervoor over hebt, dan staat hij volgens mij in zijn recht.

Hij drijft de prijs op met de term "kruising", maar zonder officiële stamboom blijft het gewoon een huis-tuin-en-keukenkat.

Daarnaast is het nogal oneerlijk als hij geen KvK-nummer heeft; dat betekent dat hij geld verdient aan zijn katten zonder iets aan te geven en ondertussen het werk van serieuze fokkers verpest.

Check goed of de ouders genetisch getest zijn op erfelijke ziektes. Vraag desnoods om een certificaat.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Vertaald Frans
  • 6 reacties van 6

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!