Kitten die zijn kont niet schoonmaakt

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal!

Ik heb gemerkt dat er veel gepraat wordt over vieze katten, maar dan vooral over die niet meer in hun kattenbak gaan of die bedden en banken verpesten. Daarom wilde ik ook een post maken over katten (in mijn geval een kitten) die hun kont niet schoonmaken.

Mijn katje is nog jong (5 maanden) en als ze uit haar kattenbak komt, heeft ze regelmatig de haartjes rond haar kontje (en soms ook achter haar poten en op haar staart) aan elkaar geplakt van de poep… Echt niet fijn, zeker ook omdat ze niet meteen gaat zitten om zichzelf schoon te likken zodra ze uit haar wc-hoekje komt (ze heeft ook nog halflangs haar, wat het er niet makkelijker op maakt!)

Ik heb geprobeerd oplossingen te zoeken op forums, maar behalve gewoon afwachten heb ik eerlijk gezegd niets zinnigs gevonden. Dus als jullie tips of adviezen hebben, of als je dit zelf hebt meegemaakt, deel het dan gerust hier :) In de tussentijd ga ik gewoon doorgaan met een washandje en water, zodat ik haar huid niet irriteer.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

20 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • Melly
    Melly Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Klopt Zanaya, als natvoer een vast onderdeel is van de dagelijkse voeding moet je daar wel consequent in zijn :) Net als bij de brokken. Het hangt natuurlijk ook af van wat je kat kan verdragen.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Als de zachte en stinkende ontlasting aanhoudt, dan passen deze brokken blijkbaar niet bij hem en moet je overstappen.

Mijn Peluche heeft ook wel eens dat er wat poep in zijn vacht blijft hangen (gelukkig niet vaak), maar dat is lastig weg te krijgen. Meestal pak ik de schaar erbij, want meneer houdt er niet van als je aan zijn achterwerk zit te friemelen. Ik dun de vacht daar regelmatig uit, want er zitten constant klitten in, ook al borstel ik hem bijna elke dag.

Volgens mij is het natvoer het probleem niet; dat is juist ONMISBAAR voor een kat die niet genoeg drinkt. Omdat het voor 80% uit water bestaat, is dat echt niet de oorzaak van de spijsverteringsproblemen.

Vertaald Frans
    P'titefleur
    P'titefleur Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

De klontjes vallen niet uit elkaar.....

14 kg is niet eens zo heel veel, omdat het erg zwaar en compact is.....

en de rest van de zak stop ik in een stevige vuilniszak..... en die zet ik achter de wc.

Vertaald Frans
    Melly
    Rapporteren

Ah ja, ik heb ook zo'n soort vulling! Op den duur vallen die plasklonters uit elkaar, de geur is echt vies en m'n honden hebben de neiging om hun neus erin te steken en alles op te eten -_-

Vertaald Frans
    Melly
    Rapporteren

Hè :(

Hmm, da's waar, maar ik bedenk me net dat ik het eventueel samen met iemand anders kan kopen. Ik heb een vriendin die sinds kort een poesje heeft :) 7 kg per persoon zou best prima kunnen.

En met het aantal katten dat je hebt, kan ik me het gedoe wel voorstellen :s Bovendien valt het wel mee, de prijs is heel redelijk!

Hahaha, kattenbakgevecht!

Ik weet niet hoe die eruitziet, ik ga even kijken ;)

Vertaald Frans
    P'titefleur
    Rapporteren

Je kunt het niet in de dierenwinkel vinden......

en weet je, 14 kg is echt niet zo heel veel hoor......

je moet een laag van 5 cm in de bak doen..... en wat bijvullen als het niveau lager wordt.....

Niet alleen heb ik er zelf al een heleboel geprobeerd...... maar als er een kat komt logeren.... is er altijd wel iemand die zijn eigen vulling meebrengt die zogenaamd beter zou zijn dan de rest...... echt niet dus!!!!

Net als die 'Cat's Best', die 100% natuurlijke en ecologische kattenbakvulling waar Wamiz reclame voor maakt.... het is echt rotzooi...... pure troep!!!!!!

Vertaald Frans
    Melly
    Rapporteren

Jammer dat er geen kleinere verpakkingen zijn voor de Golden Grey Master :s

Omdat Réglisse naar buiten gaat, is hij gewend geraakt om zijn behoefte buiten te doen... Maar het komt nog wel eens voor dat hij binnen gaat en dan doe je hééél lang met de kattenbakvulling, een zak van 14 kg is echt veel te veel :/

Maar hij ziet er echt wel goed uit ^^ Een mix van silica en klei. Alleen silica vind ik inderdaad een beetje ranzig. Ik had het voor Réglisse geprobeerd en de plas bleef helemaal onderin liggen, ik verschoonde alles elke keer en na een tijdje die geur :/ Mijn kereltje ruikt nogal sterk ^_^ Het was wel handig om te zien of er een urineprobleem was (hangt van het merk af), maar Réglisse had de neiging om zijn drolletje erlangs te leggen... Ik ben er snel mee gestopt en weer overgestapt op klontvormende vulling; van slechte kwaliteit lag het overal en mijn ***, wat stonk dat. Dus nu gebruik ik iets natuurlijkers: plantaardige kattenbakvulling, maar daar ben ik niet zo tevreden over.

Weet je of je deze in de dierenwinkel kunt vinden?

Vertaald Frans
    P'titefleur
    Rapporteren

Ontworm je je kat elke maand?

Je moet dit doen totdat hij zes maanden oud is en daarna twee keer per jaar met Drontal of Milbemax van je dierenarts.

Vertaald Frans
    P'titefleur
    Rapporteren

Geef hem voorlopig eerst alleen maar brokjes......

Wat betreft kattenbakvulling: ik hou zelf helemaal niet van silica of dat soort dingen.... je kunt de plasjes er niet als klontjes uithalen.... en de kat loopt dan in zijn eigen urine, wat niet echt fijn voor hem is.....

Als je kristalkattenbakvulling neemt..... die is niet klontvormend......

Zelf gebruik ik voor mijn hele bende katten de "Golden Grey Master" van Zooplus. Die is erg fijn, plakt niet...... je ruikt niks..... geen verspilling van vulling..... alleen maar voordelen.....

http://www.zooplus.nl/shop/katten/kattenbakvulling/golden_grey/golden_grey/20054

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Nee, gelukkig heb ik haar nooit zo zien 'sleetje rijden'. Er zijn weleens wat sporen op de grond geweest, maar alleen als ze zat. Maar goed, ik zal het in de gaten houden, al denk ik dat ik het anders al wel gezien zou hebben.

Eigenlijk heeft ze al sinds ik haar heb last van zachte ontlasting die behoorlijk stinkt. In het begin gaf ik haar elke avond natvoer, maar daar ben ik al snel mee gaan afwisselen. De eerste maand kreeg ze een mix van brokken die ik van de fokker had meegekregen en Purina One die ik toevallig nog had staan (DIE GEEF IK NU NIET MEER). Sinds twee weken ben ik overgestapt op Nutrivet, en nu geef ik haar nog maar één of twee keer per week natvoer. Ze drinkt regelmatig genoeg, zonder dat ze constant met haar neus in de bak hangt, dus wat dat betreft is er geen probleem.

De kattenbakvulling die ik gebruik is een klontvormende variant van de supermarkt, ik weet het merk niet meer, het zijn van die transparante kristallen. Die gebruik ik al sinds ik haar heb. Zou het daar aan kunnen liggen?

Vertaald Frans
  • 20 reacties van 20

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!
    Deze onderwerpen zijn wellicht interessant voor je!
    Ontdek meer