Kipfilet, schadelijk voor een kat?

Daolia
Daolia Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Goedenavond allemaal,

Ik heb een klein vraagje over de voeding van mijn Heilige Birmaan. Eigenlijk hebben mijn ouders thuis 3 katten (3 Europese kortharen), wat echt wandelende vuilnisbakjes zijn ^^ vooral mijn Nala, die alles eet wat ze vindt (menseneten...). We hebben haar al eens betrapt op het eten van kikkererwtenschillen uit de vuilnisbak of zelfs gekookte uien... Maar goed, ik dwaal af. We gaven ze af en toe wat kipfilet als extraatje, maar ze hebben nooit problemen gehad met hun stoelgang.

Sinds ik mijn Seal heb geadopteerd, heb ik echter gehoord dat Heilige Birmanen heel gevoelige nieren hebben. Nu geef ik hem af en toe stukjes kipfilet als traktatie, want meneer houdt niet van die kauwstaafjes... Het enige wat hij lekker vindt als snoepje zijn die vloeibare sticks of kipfilet (daar is hij echt dol op), maar is dit schadelijk voor hem? Ik dacht er nu pas aan. Ik wil hem geen gezondheidsproblemen bezorgen omdat ik niet goed geïnformeerd ben.

Hij heeft ook wat moeite met harde snoepjes omdat hij een paar tanden mist ^^

Alvast bedankt voor de hulp!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

19 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • K
    Kelinda Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hetzelfde geldt voor vleeswaren: dat is niet goed, het is veel te zout en er zitten conserveermiddelen of zelfs kleurstoffen in. Kook de kip altijd om bacteriën te doden; je kunt het pocheren in water of misschien in de magnetron klaarmaken.

Nierproblemen ontstaan onder andere door een teveel aan bepaalde mineralen.

Vertaald Frans
    Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi weer,

Ah, nierproblemen, dat is een heel verhaal apart... Laten we zeggen dat brokken nierproblemen in de hand werken omdat ze zo droog zijn. Maar ja, wie kan er zonder? Het belangrijkste is om je kat elke dag een flinke portie natvoer te geven voor de hydratatie en de gezondheid van de nieren. En kies de 'minst slechte' brokken; qua samenstelling is er geen enkele perfect, maar de merken uit de supermarkt zijn echt het ergst. In het ergste geval kan een kat met blaasgruis overstappen op Royal Canin Urinary; deze bevatten veel te veel koolhydraten, maar werken wel erg goed tegen nierproblemen.

Ikzelf geef mijn drie katten graanvrije brokken plus elke dag een flinke maaltijd natvoer. Tot nu toe heeft geen van de drie last gekregen van de nieren.

Nee, geef een kat nooit rauw vlees. Ik weet de lijst met ziektes die via rauw vlees kunnen worden overgedragen en waar katten gevoelig voor zijn niet meer uit mijn hoofd (ik heb die lijst ergens liggen).

@Le bronzé,

Hoi! We zien je de laatste tijd wat minder hier. We zijn niet met velen die de 'nachtwacht' houden, dus laat me niet in de steek!

Vertaald Frans
    Daolia
    Rapporteren

RE- De kip die als kiphaasjes of kipschnitzels wordt verkocht, rauw natuurlijk, al verpakt, meestal op de vleesafdeling waar je ook de verpakte hamburgers vindt in de supermarkt. Ik koop elke week verpakte kiphaasjes (van het Franse merk Le Gaulois) voor mijn fret. Dit is gewoon kip voor menselijke consumptie, prima kwaliteit. De fret eet het rauw, maar voor de kat kun je het beter even garen, zonder vet.

Oké, genoteerd, dank je wel! 😃

Nooit rauw vlees? Ik was zo gewend dat mijn katten echt alles aten ^^

Heb je nog tips om nierproblemen te voorkomen?

Vertaald Frans
    Blue_Cat
    Rapporteren

RE-

Kip die verkocht wordt als kiphaasjes of kipfilet, rauw natuurlijk, al verpakt, meestal op de vleesafdeling van de supermarkt waar ook de verpakte tartaartjes liggen. Ik koop elke week verpakte kiphaasjes (van het Franse merk Le Gaulois) voor mijn fret. Het is gewoon kip voor menselijke consumptie, dus dat is helemaal prima. De fret eet het rauw, maar voor de kat kun je het beter even garen zonder vet.

Vertaald Frans
    Daolia
    Rapporteren

Klopt, op die manier is het niet zo best vanwege het zoutgehalte. Maar echte kip is juist super voor katten (en ook nog eens goedkoper dan die plakjes).

Hoi!

Bedankt voor je reactie. Nou, meneer krijgt vanaf nu dus alleen nog maar kip van de slager. Een echt koninkje hoor.

Hebben jullie nog tips om eventuele nierproblemen zoveel mogelijk te voorkomen?

Vertaald Frans
    Daolia
    Rapporteren

Hoi, kipfilet is heel gezond voor een kat. Het wordt zelfs aangeraden om alleen dat te geven aan katten met ernstige spijsverteringsproblemen, totdat ze weer hersteld zijn. Gekookte kipfilet zonder vet. De 'kipfilet-plakjes' uit de supermarkt, die je bij de vleeswaren in die plastic verpakkingen vindt, zijn daarentegen vaak veel te zout.

Bedankt Blue Cat voor je reactie. Wat zou je me dan aanraden? Kipfilet van de slager die dus niet in die voorverpakte plakjes is gesneden?

Dat stelt me gerust, want hij is er echt dol op. Hij maakte zelfs koprolletjes om wat te krijgen en hij zit er echt naar te loensen… 😍

Alles voor het eten, deze kat 🤣

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ja, op deze manier is het inderdaad niet echt best vanwege het zoutgehalte.

Maar echte kip is juist hartstikke goed voor katten (en ook nog eens goedkoper dan die plakjes).

Vertaald Frans
    Blue_Cat
    Rapporteren

Hoi,

Kipfilet is heel gezond voor een kat. Het wordt zelfs aangeraden om alleen dat te geven aan katten met ernstige spijsverteringsproblemen, totdat ze weer hersteld zijn. Gebruik dan wel gekookte kipfilet zonder vet.

Kipfilet 'in plakjes' uit de supermarkt (bij de vleeswaren) is daarentegen vaak veel te zout.

Vertaald Frans
  • 19 reacties van 19

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!