Kipfilet, schadelijk voor een kat?

Daolia
Daolia Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Goedenavond allemaal,

Ik heb een klein vraagje over de voeding van mijn Heilige Birmaan. Eigenlijk hebben mijn ouders thuis 3 katten (3 Europese kortharen), wat echt wandelende vuilnisbakjes zijn ^^ vooral mijn Nala, die alles eet wat ze vindt (menseneten...). We hebben haar al eens betrapt op het eten van kikkererwtenschillen uit de vuilnisbak of zelfs gekookte uien... Maar goed, ik dwaal af. We gaven ze af en toe wat kipfilet als extraatje, maar ze hebben nooit problemen gehad met hun stoelgang.

Sinds ik mijn Seal heb geadopteerd, heb ik echter gehoord dat Heilige Birmanen heel gevoelige nieren hebben. Nu geef ik hem af en toe stukjes kipfilet als traktatie, want meneer houdt niet van die kauwstaafjes... Het enige wat hij lekker vindt als snoepje zijn die vloeibare sticks of kipfilet (daar is hij echt dol op), maar is dit schadelijk voor hem? Ik dacht er nu pas aan. Ik wil hem geen gezondheidsproblemen bezorgen omdat ik niet goed geïnformeerd ben.

Hij heeft ook wat moeite met harde snoepjes omdat hij een paar tanden mist ^^

Alvast bedankt voor de hulp!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

19 antwoorden
Sorteren op:
  • Daolia
    Rapporteren

Als je kunt en omdat hij liever natvoer eet, moet je daar vooral mee doorgaan. Wat kip betreft: dat is echt top. Mijn HTK-katten waren er dol op. Ik maakte altijd kleine stukjes kalkoen- of kipfilet klaar voor de hele week, vroor ze in en ontdooide ze dan in de magnetron. Zo ontdooide het en werd het tegelijkertijd heel lichtjes gegaard. Kiphaasjes zijn ook prima. Brokken zijn handig voor overdag zodat ze onbeperkt kunnen eten en het is makkelijk, maar ik vind het zelf erg jammer dat de meeste van mijn Perzen helaas niets anders willen. Ze zijn er bij de fokkers al van jongs af aan aan gewend geraakt en nu zijn ze compleet verslaafd. Ik heb van alles geprobeerd met zelfgekookt eten, maar die sukkels lieten zich nog liever uithongeren. Alleen de jongste eet natvoer en daar ben ik echt blij mee. Dus blijf doen wat je doet, het is perfect en kip is hartstikke goed voor ze.

Yes, ik ga vanmiddag naar de slager! Meneer zal blij zijn ^^ Haha, je liet me echt lachen met "die sukkels". Vroeger dacht ik juist het tegenovergestelde, dat natvoer minder goed was dan brokken. Ik leer elke dag weer wat bij! Daarbij denk ik dat de brokjes voor Seal ook best lastig te kauwen zijn lol. Maar weet je wel zeker dat ze het natvoer van de kleinste niet gaan pikken? haha

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Als je de mogelijkheid hebt en omdat hij liever natvoer eet, zou ik daar gewoon mee doorgaan. Kip is echt top; mijn huis-tuin-en-keukenkatten waren er dol op. Ik maakte voor de hele week kleine stukjes kalkoen- of kipfilet klaar, vroor die in en ontdooide ze dan per keer in de magnetron. Zo werden ze ontdooid en tegelijkertijd heel lichtjes gegaard. Kiphaasjes zijn trouwens ook heel goed.

Brokjes zijn handig voor overdag als ze onbeperkt kunnen eten, maar ik vind het jammer dat de meeste van mijn Perzen helaas niets anders willen. Ze zijn er bij de fokker van jongs af aan al aan gewend geraakt en zijn nu echt verslaafd. Hoezeer ik ook probeerde om ze zelfgekookt eten te geven, die mallerds lieten zich nog liever uithongeren. Alleen de jongste eet natvoer en daar ben ik echt superblij mee.

Dus ga vooral zo door, het is perfect zo en kip is hartstikke goed voor ze.

Vertaald Frans
    Daolia
    Rapporteren

Alles wat bewerkt is, zoals vleeswaren, gekruid, gezouten of zoals tonijn uit blik, zelfs ham is slecht. Het ergste zijn nog wel de brokjes; die zijn enorm bewerkt en veroorzaken een heleboel ziektes, maar iedereen geeft het omdat het zo makkelijk is om te geven, overal te koop is en niet duur. Brokjes worden gemaakt van slachtafval, diermeel of zelfs plantaardige resten, waardoor de eiwitten die erin zitten van een erg slechte kwaliteit zijn. Dit is een enorme belasting voor de nieren, die op de lange termijn uitgeput raken en uiteindelijk hun werk niet meer kunnen doen. 80% van de katten die brokjes eten krijgen na 10-12 jaar last van hun nieren. Er wordt vaak naar eiwitten in het algemeen gewezen, maar het gaat specifiek om de eiwitten in brokjes, omdat deze gedehydrateerd zijn en vooral niet uit spiervlees bestaan. Als rauwe voeding je interesseert, raad ik je aan om eens wat onderzoek te doen naar BARF of raw feeding. In dat geval geef je de kat alleen maar rauw, veel (spier)vlees, wat veel minder problemen geeft dan voeding op basis van brokjes. Het is alleen minder praktisch: je moet alles zelf klaarmaken en de kat 2 tot 3 maaltijden per dag geven, een beetje zoals met natvoer (dit geef ik mijn katten zelf ook al 4 jaar). Groetjes.

Maar waarom worden brokjes dan als zo essentieel gezien als ze zo schadelijk zijn? Nou ja, die van mij heeft in ieder geval liever natvoer dan brokjes (misschien net als bijna alle katten ^^)

Vertaald Frans
    Daolia
    Rapporteren

Dat is het eerste waar je naar moet kijken, niet alleen de merknaam. Het beste is om te weten wat een kat precies nodig heeft, welke waarden je niet mag overschrijden enzovoort, zodat je weet of het goed voor hem is. Als je online wat onderzoek doet, kun je dat zo vinden. Voor natvoer weet ik het niet, maar voor brokjes: eiwitten minstens 40%, koolhydraten minder dan 20%, calcium en fosfor minder dan 1%, magnesium minder dan 0,1%, ruwe as minder dan 8% (hoe lager, hoe beter), vezels minder dan 8% denk ik. Dat hangt er ook vanaf; meer vezels bevordert de spijsvertering, maar dan poepen ze volgens mij wel meer, al weet ik dat niet helemaal zeker. Vochtgehalte rond de 10%. Natrium is max 1% geloof ik, en dat is al echt enorm veel. Het wettelijk maximum; rond de 0,5% of minder is beter. Bij Virbac is het 0,7% en dat lijkt me aan de hoge kant. Vetten rond de 20% of minder.

Top, bedankt Kelinda. Ik ga me erin verdiepen!! En ik ga dit allemaal even noteren 😁

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Alles wat bewerkt is, zoals vleeswaren, gekruid of gezouten eten, of tonijn uit blik, zelfs ham is slecht.

Het ergste zijn nog wel brokken. Die zijn super erg bewerkt en veroorzaken een heleboel ziektes, maar iedereen geeft ze omdat het zo makkelijk is, overal te krijgen en het is niet duur.

Brokken worden gemaakt van slachtafval, diermeel of zelfs plantaardige resten, waardoor de eiwitten die erin zitten van erg slechte kwaliteit zijn. Dit belast de nieren enorm, die op de lange termijn uitgeput raken en uiteindelijk hun werk niet meer kunnen doen.

80% van de katten die brokken krijgen, krijgt na 10 tot 12 jaar last van de nieren.

Vaak krijgen eiwitten in het algemeen de schuld, maar het gaat echt om de eiwitten in brokken, omdat die uitgedroogd zijn en vooral niet van spiervlees komen.

Als je interesse hebt in rauwe voeding, raad ik je aan om eens onderzoek te doen naar BARF of raw feeding. Hierbij geef je de kat alleen maar rauw voer, met veel spiervlees. Dit geeft veel minder problemen dan voeding op basis van brokken. Het is alleen minder praktisch: je moet alles zelf voorbereiden en de kat 2 tot 3 maaltijden per dag geven, een beetje zoals bij natvoer.

(Dit geef ik mijn eigen katten nu al 4 jaar)

Groetjes

Vertaald Frans
    K
    Kelinda Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Dat is het eerste waar je naar moet kijken, niet alleen de merknaam. Het beste is om te weten wat een kat echt nodig heeft, welke waarden je niet mag overschrijden enz., zodat je kunt bepalen of het goed voor hem is.

Op internet kun je dit makkelijk vinden als je even wat onderzoek doet.

Voor natvoer weet ik het niet, maar voor brokjes:

Eiwitten: minstens 40%

Koolhydraten: minder dan 20%

Calcium, fosfor: minder dan 1%

Magnesium: minder dan 0,1%

Ruwe as: minder dan 8% (hoe lager, hoe beter)

Vezels: minder dan 8% denk ik. Dat hangt er een beetje vanaf; hoe meer vezels, hoe makkelijker de spijsvertering, maar ze gaan er wel meer van poepen geloof ik, al weet ik dat niet helemaal zeker.

Vochtgehalte: ongeveer 10%

Natrium: max 1% geloof ik, en dat is al bizar veel. Dat is het maximaal toegestane; rond de 0,5% of minder is beter. In die van Virbac zit 0,7% en dat lijkt me behoorlijk hoog.

Vetten: rond de 20% of minder

Vertaald Frans
    Daolia
    Rapporteren

Je zou eigenlijk eens naar de samenstelling moeten kijken. Een kat kan best zonder brokjes, maar niet zonder natvoer; en dan echt compleet natvoer dat goed in balans is. Purina is niet best. Virbac? De analytische samenstelling is op zich niet slecht, maar er zit wat te veel calcium in en te weinig vocht, slechts 5%. EN DE SAMENSTELLING BEGINT MET GEDEHYDRATEERDE EIWITTEN, geen vlees, dus ik twijfel. @blue gaat je vast nog wel antwoorden om het wat beter uit te leggen.

Eerlijk gezegd heb ik echt totaal geen verstand van die samenstellingen, dus als je tips hebt… Ik wil gewoon doen wat het beste is voor m’n kat!

Vertaald Frans
    K
    Kelinda Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Je zou eigenlijk even naar de samenstelling moeten kijken.

Een kat kan best zonder brokjes, maar niet zonder natvoer; dan wel compleet natvoer dat op alle vlakken goed in balans is.

Is Purina niet goed? Of Virbac?

De analytische bestanddelen zijn op zich niet slecht, maar er zit wat te veel calcium in en te weinig vocht, slechts 5%.

EN DE SAMENSTELLING BEGINT MET GEDROOGDE EIWITTEN, niet met vlees, dus ik heb zo mijn twijfels.

@blue gaat je vast nog antwoorden om het je beter uit te leggen.

Vertaald Frans
    Daolia
    Rapporteren

KLOPT, VLEESWAREN zijn inderdaad niet goed: veel te zout en ze bevatten conserveermiddelen of zelfs kleurstoffen. Kook de kip om bacteriën te doden; pocheer het in water of bereid het in de magnetron. Misschien komen die nierproblemen wel door een overschot aan bepaalde mineralen enzo.

Top! Ik noteer de tips! Echt fijn om reacties te krijgen van mensen die zoveel verstand hebben van katten 😂

Vertaald Frans
    Daolia
    Rapporteren

RE- Ah, nierproblemen, da's een heel verhaal... Laten we zeggen dat brokken nierproblemen in de hand werken omdat ze zo droog zijn. Maar wie kan er zonder? Het belangrijkste is om je kat elke dag een flinke portie natvoer te geven voor de hydratatie en de gezondheid van de nieren. En kies dan de 'minst slechte' brokken; qua samenstelling is er geen enkele perfect, maar de merken uit de supermarkt zijn echt het ergst. In het ergste geval kan een kat met blaasgruis overstappen op de Urinary-lijn van Royal Canin, die bevatten weliswaar veel te veel koolhydraten maar zijn erg effectief tegen nierproblemen. Zelf geef ik mijn 3 katten graanvrije brokken plus elke dag een flinke portie natvoer. Tot nu toe heeft geen van de drie nierproblemen gehad. En nee, geef een kat nooit rauw vlees. Ik weet de lijst met ziektes die via rauw vlees overgedragen kunnen worden en waar katten gevoelig voor zijn niet meer precies uit mijn hoofd (ik heb dat lijstje ergens liggen). @Le bronzé, Hoi! We zien je de laatste tijd wat minder. Er zijn er niet veel van ons die de 'nachtwacht' draaien, laat me niet in de steek hoor!

Nou, dan zullen we maar zeggen dat ik een klein beetje geluk heb, echt maar een heel klein beetje 🤏🏼 Hij houdt namelijk niet zo van brokken. Het zit zo: als hij zijn natvoer op heeft en echt heel veel honger heeft, gaat hij wel naar de brokken, maar als zijn bakje natvoer nog vol zit of niet leeg is, raakt hij die brokken echt niet aan.

Ik had eerst Purina gekocht, maar ik hoorde dat dat niet zo goed is, dus nu geef ik hem Virbac-brokken op advies van de dierenarts. Ken je dat merk? En omdat je zegt dat het komt doordat ze droog zijn: zou het misschien beter zijn voor zijn nieren als ik een klein laagje water bij de brokken doe?

Maar goed, ik denk ook dat hij die brokken niet echt aanvalt omdat het met die paar ontbrekende tandjes van hem wat lastig is ^^

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 19

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!