Is een kruising tussen een Heilige Birmaan en een Siamees gevaarlijk?

M
Miaou2020 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

Ik ga binnenkort kijken bij een nestje kittens (een kruising tussen een Heilige Birmaan en een Siamees) voor een eventuele adoptie, maar ik vraag me af of er risico's verbonden zijn aan deze kruising. Hebben ze meer kans op het ontwikkelen van ziektes? Doen fokkers dit soort kruisingen vaker, of kun je dit soort 'combinaties' maar beter vermijden? Als dat het geval is, zie ik er namelijk liever vanaf.

Bedankt voor jullie reacties!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

35 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • M
    Rapporteren

Bedankt. Je brengt me nu wel een beetje aan het twijfelen. Maar hoe ik ook zoek, in Parijs liggen de prijzen voor raskatten zelden onder de 1000 euro, en mixjes zijn soms zelfs nog duurder dan deze. Ik heb ook een afspraak staan voor een nestje Heilige Birmanen met stamboom (LOOF), die voor 1150 euro worden verkocht.

Hier zijn de kruisingen, ik vind die schattige snoetjes echt geweldig...

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Waarom kijk je niet eens voor een kitten op de Franse website Seconde Chance? Je vindt daar ontzettend veel siamezen en andere katten, of het nu raskatten zijn of kruisingen. Bijna alle Franse dierenwelzijnsorganisaties staan daarop vermeld en je doet ook nog eens een goede daad.

https://www.secondechance.org/animal/adopter-un-chat

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

550 euro voor een kleine kruising? Dat is echt pure oplichting. Voor die prijs kun je een raskat vinden voor een klein beetje meer, of zelfs voor hetzelfde bedrag, bij een serieuze fokker die de kittens netjes heeft geregistreerd met een stamboom. Dan heb je een rasecht dier met alle garanties op een goede gezondheid.

Besef wel dat een kruising, ook al komt hij uit twee mooie rassen, nog steeds gewoon als een 'vuilnisbakkie' wordt gezien. Ik vind dat wel erg prijzig voor een gewone huiskat.

Vertaald Frans
    M
    Rapporteren

Bedankt, ik ben weer gerustgesteld. Het is een particulier, hij verkoopt ze voor 550 euro, gechipt en geënt. De vader is een Heilige Birmaan, de moeder een tortie Siamees, de kleintjes hebben alles van hun vader meegekregen. Vinden jullie dat te duur?

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Nee, dat is absoluut niet gevaarlijk. Sterker nog, het is vaak juist gunstig voor katten; kruisingen zijn vaak wat sterker. Sommige rassen worden af en toe met andere gekruist, zoals de Perzische Colourpoint die met een Siamees is gekruist voor wat vers bloed.

Maar als een fokker je deze kat verkoopt, dan is het eerder oplichting. In dat geval zou je hooguit de prijs voor de inentingen en het chippen (wat verplicht is) moeten betalen. Een kleine kruising, hoe mooi die ook is, kan simpelweg niet als raskat worden verkocht.

Verder zijn er geen nadelen en ik denk dat het prachtige kittens zullen worden.

Vertaald Frans
  • 35 reacties van 35

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!