Hoelang duurt het voordat een behandeling tegen niesziekte werkt?

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Ik stuur dit berichtje omdat ik graag wat ervaringen zou horen van mensen die hun kat succesvol hebben genezen van niesziekte.

Ik heb 2 weken geleden twee kittens geadopteerd (2 Heilige Birmaan katertjes) van 3 maanden oud. Ze hebben allebei niesziekte. De dierenarts heeft ze een orale antibioticakuur, antibioticahoudende oogdruppels en L-lysine voorgeschreven.

Ik geef ze de behandeling nu 3 dagen, maar vooralsnog zie ik geen grote verbetering.

Ik zou graag willen weten na hoeveel tijd de behandeling effectief begint te worden?

Alvast bedankt voor jullie reacties :)

Coralie.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

11 antwoorden
Sorteren op:
  • N
    Nala_fr Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren
    Hoi, ik zie dat je berichten al een jaar oud zijn, maar misschien heb je inmiddels een oplossing gevonden... Ik heb een kitten van een maand oud gevonden in een verlaten auto, ze was er echt slecht aan toe. Ik ben met haar naar de dierenarts gegaan: ze had niesziekte en parasieten. De dierenarts gaf haar voor een week antibiotica (Doxyval, werkzame stof: doxycycline), een prik en een ontwormingskuur. Het is nu 15 dagen geleden dat de kuur is afgelopen en het ging veel beter met haar, maar ik zie dat het weer terugkomt; haar oogjes tranen weer. Ik heb nog voor 15 dagen aan antibiotica over. Denken jullie dat ik haar weer een weekje kan geven? Of is dat te snel omdat de kuur pas 15 dagen geleden gestopt is? Alvast bedankt! Ik ga proberen weer een afspraak te maken bij de dierenarts, maar ze had me gewaarschuwd dat het een uitzondering was omdat ze eigenlijk geen nieuwe klanten aanneemt. De andere dierenartsen in mijn stad houden niet van dieren. Ik wil mijn kleine meid daar echt niet naartoe brengen, want ze zeggen vast dat ik haar moet laten inslapen, net zoals ze me dat 'adviseerden' bij mijn hond die daarna nog 11 gelukkige jaren heeft gehad! Alvast bedankt.
    Vertaald Frans
    C
    Cassandraspn Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi allemaal,

Ik ben gisteren met spoed met mijn poes van 8 jaar naar de dierenarts geweest. Volgens de dierenarts heeft ze niesziekte. Ze had 39,9 graden koorts. Hij heeft haar twee prikken gegeven: eentje tegen de koorts en een antibioticum-injectie. Gisteravond ging het een stuk beter met haar. Vanmorgen heeft ze ook wat gegeten (tonijn, omdat ze haar brokjes niet weg kreeg).

Vanmiddag merk ik echter dat ze weer een terugval heeft. Ik mag haar pas vanaf morgen de ontstekingsremmers geven, ook al had ik dat liever vandaag al gedaan. Maar de injectie is nog geen 24 uur geleden gezet.

Is het normaal dat ze nu alweer een terugval krijgt?

Bedankt voor jullie reacties!!

Vertaald Frans
    Londonetmoi
    Londonetmoi Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Mijn Dobby heeft voor de vierde keer niesziekte. Omdat ik nog antibiotica in huis heb, ben ik alvast met de behandeling begonnen. We kijken het even aan, maar de dierenarts zei dat het bij elke vorm van stress weer terugkomt. Nou, als het over 3 dagen niet over is, gaan we naar de dierenarts :(

Vertaald Frans
    Lulucelol5271
    Lulucelol5271 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Het is nu al de 4e keer dat ik met m’n Chipi naar de dierenarts ga. Ik heb haar in huis genomen terwijl ik al 4 katten had die al eens niesziekte hebben gehad, maar die waren behandeld en gevaccineerd. Ik breng haar weg voor de vaccinatie en de dag na dat rotvaccin zie ik dat haar linkeroogje traant. Ja hoor, ze heeft de niesziekte te pakken. Dus: Meloxidyl (ontstekingsremmer), Doxybactin 20 (antibiotica), fysiologisch zout om de ogen schoon te maken en Ophtalon oogzalf, maar dat deed niks. Ik gebruik nu Lysatal, wat veel sterker is en bij al mijn andere katten heeft gewerkt. De volgende dag was er een kleine verbetering, ik was zo blij en dacht: 'mooi, ze wordt beter'. Maar toen het avond werd was het weer raak: het oogje was nog dikker dan eerst en ze nieste zo erg dat ik dacht dat ze zou stikken. Loopneus erbij... dus ik weer terug naar de dierenarts die zei dat het tijd nodig heeft enzovoort. Vandaag ben ik weer gegaan en kwam ik bij een andere dierenarts terecht. Die heeft Lysine-supplementen voorgeschreven, plus een antiviraal middel (Oravir, werkzame stof famciclovir), plus de Doxycycline die ze al had, plus antibiotica-oogdruppels en de Meloxidyl van eerder. Ik bid dat ze beter wordt. En vanavond zie ik dat m’n andere katten ook moeite hebben met slikken en gloeiend hete oortjes hebben. Ze moeten het weer van haar hebben gekregen. Ik ben er helemaal klaar mee, ik ben zo bang om m’n Chipi en m’n andere baby's te verliezen. Voor mij zijn ze als m’n eigen kinderen, ik hou zielsveel van ze. Ik bid dat ze beter worden.

Hoi,

Een vaccinatie heeft ongeveer 15 dagen nodig voordat het werkt; dat is de tijd die het immuunsysteem nodig heeft om de antistoffen aan te maken. Je hebt een fout gemaakt door het kitten direct bij je andere katten te zetten. Zelfs als ze behandeld en ingeënt zijn, blijft de niesziekte namelijk levenslang besmettelijk.

Voordat je kritiek levert op vaccinaties die elke dag vele mensen- en kattenlevens redden, probeer voortaan alsjeblieft eerst te checken of het probleem niet bij jezelf ligt.

Fijne avond

Vertaald Frans
    K
    Kiki007 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Het is nu al de vierde keer dat ik met m’n Chipi naar de dierenarts ben geweest. Ik heb haar in huis genomen toen ik al vier katten had die al eens niesziekte hadden gehad, maar die waren behandeld en gevaccineerd. Ik bracht haar voor haar inenting en de dag na die rotvaccinatie zag ik dat haar linkeroogje begon te tranen. Ja hoor, ze heeft niesziekte te pakken. Dus kreeg ze Meloxoral (ontstekingsremmer), Doxycycline 20 (antibiotica), fysiologisch zout om de ogen te reinigen en Ophtalon oogzalf, maar dat hielp niks. Ik heb er toen Lysine bij gedaan, wat veel sterker is en bij al mijn andere katten altijd hielp. De volgende dag was er een kleine verbetering en ik was zo blij, ik dacht dat ze aan het herstellen was. Maar toen het avond werd, was het weer mis: haar oog was nog dikker opgezwollen dan eerst en ze nieste zo hard dat ik dacht dat ze zou stikken, en een snotneus... Ik ben weer teruggegaan naar de dierenarts en die zei dat het tijd nodig heeft, blabla. Vandaag ben ik toch weer gegaan en kwam ik bij een andere dierenarts terecht. Die heeft een Lysine-supplement voorgeschreven, plus een virusremmer (werkzame stof: famciclovir), plus de Doxycycline die ze al had, plus antibiotica-oogdruppels en de Meloxoral van de vorige keer. Ik bid dat ze beter wordt. En nu zie ik vanavond dat m’n andere katten ook constant zitten te slikken en gloeiend hete oortjes hebben. Ze moeten het van haar hebben gekregen. Ik ben er helemaal kapot van, ik ben zo bang om m’n Chipi en m’n andere baby's te verliezen. Voor mij zijn ze als m’n eigen kinderen, ik hou meer van ze dan van wat dan ook. Ik bid echt dat ze weer gezond worden.

Vertaald Frans
    S
    Saarahkrm Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, ik heb ook een kitten dat was achtergelaten in een kelder en niesziekte heeft. Ik ben hem nu 6 dagen aan het behandelen en het gaat al een stuk beter met hem. Geef de moed niet op, of ga zoals anderen al zeggen naar een andere dierenarts.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Blijkbaar is er bij de eerste dierenarts geen bloedonderzoek gedaan. Hij heeft wel antibiotica en elke week prikken gehad, maar het werd maar niet beter. Hij is al sinds 21 april ziek en hij is er nog steeds niet bovenop, maar hij eet nu gelukkig beter en ook weer zelf, dat stelt me wel gerust.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Die van mij reageren heel snel op de antibioticakuur (Doxycat), maar voor kittens is de antibiotica weer anders. Ik geef ze ook probiotica tijdens de kuren en zelfs tussen de uitbraken door, en ook biergist. Uit een bloedonderzoek bleek dat ze drager zijn van het calicivirus, een van de virussen die niesziekte veroorzaken.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi,

Mijn kat is behandeld voor een behoorlijk heftige niesziekte en na een maand was hij nog steeds niet genezen. Ik ben onlangs van dierenarts gewisseld naar een kliniek en daar hebben ze echt supergoed voor mijn Beethoven gezorgd. Sommigen hebben echt hart voor dieren, terwijl je bij anderen vooral veel geld kwijt bent. Toch heb ik er geen spijt van, want de gezondheid van mijn kat gaat eindelijk de goede kant op. Dat is bemoedigend, veel succes!

Vertaald Frans
    Mamiecat
    Mamiecat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Het verloop van niesziekte verschilt per kat en hangt af van de algehele conditie, de leeftijd... en ook van welk virus de boosdoener is (de ene is agressiever dan de andere!). Drie dagen behandeling is nog niet lang genoeg om de crisis te overwinnen, dat kan best nog een paar dagen duren. Maar als je geen enkele verbetering ziet, moet je echt weer even contact opnemen met de dierenarts.

Sterkte en houd ons op de hoogte, bedankt!

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 11

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!