Zwerfkat in huis: hoe leer ik haar de kattenbak te gebruiken?
De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.
Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.
Hoi,
Mijn man en ik hebben afgelopen vrijdagavond een kitten van ongeveer 2 maanden oud in huis genomen. We hebben hem ook meteen behandeld tegen vlooien en teken en zijn wondjes verzorgd, want toen we hem vonden zat hij helemaal vast in grote braamstruiken.
Het is inmiddels alweer dinsdag en ondanks dat we de adviezen van internet opvolgen (zoals hem steeds op de kattenbak zetten enzo), blijft hij maar overal in huis plassen en poepen. Hij heeft het zelfs al een paar keer op de bank gedaan.
Iedereen zegt altijd dat ze het "snel leren", maar hoe lang duurt dat ongeveer? Wat wordt er precies bedoeld met "snel"?
Bedankt voor jullie hulp en advies.
Sinds kort (een dag of drie, vier) heb ik een wild kitten geadopteerd (zijn moeder is helaas overreden). Hij is erg bang, maar hij is inmiddels wel aan mij gewend geraakt. Het enige probleem is (ik heb hem in de logeerkamer gezet) dat hij de hele tijd op het bed poept. Hij plast wel netjes op de kattenbak, maar poepen doet hij altijd op het bed. Als jullie me kunnen helpen, alvast bedankt!
Sinds kort (een dag of drie, vier) heb ik een wild kitten geadopteerd (zijn moeder is helaas overreden). Hij is erg bang, maar hij is inmiddels wel aan mij gewend geraakt. Het enige probleem is (ik heb hem in de logeerkamer gezet) dat hij de hele tijd op het bed poept. Hij plast wel netjes op de kattenbak, maar poepen doet hij altijd op het bed. Als jullie me kunnen helpen, alvast bedankt!
Alles is weer goed gekomen, mijn katje eet hartstikke goed, gaat goed op de kattenbak en is dol op knuffelen!
Ontzettend bedankt voor je advies
Hoi,
Met wat geduld gaat de kat vanzelf op de kattenbak hoor. Ik heb zelf een wild kitten in huis genomen dat ik heb gehouden, en ook een paar die ik later heb laten adopteren. In het begin zette ik ze in een rustige kamer zodat ze konden wennen aan de menselijke omgeving, omdat de beestjes die ik opvang vaak nog nooit met mensen te maken hebben gehad. Ik maak daar dan ook meteen gebruik van om ze te behandelen tegen vlooien en teken, zodat mijn eigen kat ze niet krijgt. En tot nu toe zijn ze allemaal netjes op de bak gegaan. Daarbij eten wilde katten soms weinig, en dat geldt ook voor drinken. Maar zelfs zonder dat zie ik dat mijn eigen kat ook maar maximaal 2 of 3 keer per dag op de kattenbak gaat.
In ieder geval veel succes, maar als hij nu al niet bang is, is dat echt super. Dat scheelt je een hoop krabben en bijten, ik kan het weten! Maar je bent zo blij als ze eenmaal begrijpen dat je alleen maar het beste met ze voor hebt ^^
Het probleem is dat ze nog helemaal niets heeft gedaan, al zo'n 15 uur lang geen enkel ongelukje.
Ja, ik denk dat ze het buiten wel zou doen, maar ik ben bang dat ze niet meer terugkomt. Het heeft al veel tijd gekost om haar vertrouwen te winnen, ook al voelt ze zich binnen helemaal op haar gemak.
Ik ga wat aarde in de kattenbak doen, bedankt voor de tip!!
Het is een mooi gebaar, maar het is zo'n schat van een kat dat je er wel voor moet vallen :)
In principe is een kat van nature zindelijk. Ik heb zelf ook weleens katten opgevangen en heb daar nooit problemen mee gehad.
Of ze deden hun behoefte buiten, of op de kattenbak, maar vaak hebben ze toch een voorkeur voor buiten.
Het komt allemaal wel goed, hij moet gewoon nog even wennen.
In ieder geval echt een mooi gebaar van je!
Wat goed van je dat je een zwerfkat hebt opgevangen om hem een nieuw thuis te geven!
Je moet hem echt even de tijd geven om te wennen aan zijn nieuwe omgeving en zijn plekje te vinden.
Voor de kattenbak kun je proberen om er wat aarde in te doen; dat herinnert hem aan de plek waar hij het hiervoor deed.
Mocht ze een ongelukje hebben in huis, word dan niet boos, maar zet haar rustig op de kattenbak. Ze zal het vast snel begrijpen.
8 reacties van 8