Zwak kitten - Help!

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Mijn poes is gisteren bevallen van 3 kittens. De eerste twee drinken goed en bewegen veel... Maar de laatste is kleiner dan de rest en drinkt niet bij de moeder. Nadat ik hem een paar keer aan de tepels heb gelegd, merkte ik dat hij echt niet wil aanhappen. Ik ben hem toen maar met de fles gaan voeden en uit het flesje drinkt hij wel. Ik snap er niks van, want ik weet dat ze juist die eerste dagen de biest van hun moeder zo hard nodig hebben.

Ik weet niet zo goed wat ik nu het beste kan doen om hem te helpen.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

4 antwoorden
Sorteren op:
  • ?
    Rapporteren

Bedankt!!! Op dit moment drinkt hij goed, maar het gekke is dat hij zich steeds aan dezelfde tepels vastklampt (de voorste onder de nek), de andere weigert hij.

Boubie: ik ben het met je eens, meestal zijn dat de mooiste (hij is blauwgrijs gestreept)

Vertaald Frans
    Teemteem
    Teemteem Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Even een berichtje om je heel veel succes te wensen met de flesvoeding. Als je het zelf doet, is het volgens mij de eerste week zo'n 7 voedingen per kitten nodig, om de 2 uur overdag... Zet 'm op! En geef de moederpoes kittenbrokjes...

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Heel erg bedankt voor je reactie. Ik heb de kittens met de fles gevoed, omdat ik denk dat de moeder de eerste dag niet veel melk had. Met een beetje hulp is het de kleine gelukt om te drinken.

Ik houd je op de hoogte.

Vertaald Frans
    ProvetoJuniorConseil
    Provetojuniorconseil Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Geverifieerde expert
    Rapporteren

Hoi,

Je hebt er goed aan gedaan om hem aan de tepels te proberen te leggen. Als hij melk uit het flesje drinkt, kun je proberen hem weer aan een tepel te leggen (de achterste tepels geven vaak de meeste melk) op het moment dat je ook met de fles bezig bent. Zo help je hem begrijpen dat er bij zijn moeder ook wat te halen valt.

De eerste melk (de biest, in de eerste 24 uur) zit namelijk vol met antistoffen, wat heel belangrijk is voor de weerstand van het kitten. Het is niet zo van levensbelang als bij een veulen of een kalf, waarbij er helemaal geen overdracht via de placenta plaatsvindt, maar het klopt dat er bij katten maar weinig antistoffen via de placenta worden overgedragen. Daarom is een goede hygiëne echt cruciaal, want een kitten dat geen biest heeft binnengekregen is een stuk kwetsbaarder. Goede hygiëne bepaalt voor een groot deel of het bijvoeren met de fles gaat lukken. Wat je ook kunt doen, is proberen de moeder voorzichtig te melken als ze dat toelaat; dat kan het kleintje dat niet zelf drinkt ook helpen.

Blijf vooral bijvoeren met speciale kittenmelk als je merkt dat hij ondanks al je pogingen niet zelf drinkt of zwak blijft. Je komt namelijk snel in een vicieuze cirkel terecht: hoe minder het kitten drinkt, hoe zwakker hij wordt, en hoe zwakker hij is, hoe minder kracht hij heeft om te drinken. Het is veel werk, want een pasgeboren kitten dat helemaal niet zelf drinkt, zou eigenlijk elke twee uur voeding moeten krijgen. In de eerste week zijn 5 voedingen per dag echt het minimum, maar een schema van 7 voedingen per dag heeft de voorkeur. Begin bijvoorbeeld vroeg in de ochtend en eindig laat op de avond, en geef indien mogelijk ook minstens één nachtvoeding. Na verloop van tijd kan het aantal voedingen per dag omlaag. Met wat geduld en oefening is de kans groot dat hij uiteindelijk weer bij de moeder gaat drinken.

Let er ook goed op dat je de gebruiksaanwijzing van de kunstmelk precies volgt. Melk die niet goed verdund is of de verkeerde temperatuur heeft, kan namelijk snel diarree veroorzaken, en dat kan voor een kitten fataal zijn.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Nadège

Vertaald Frans
  • 4 reacties van 4

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!