Zogende kat die haar kittens in de steek laat

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Een jonge kat is twee dagen geleden in onze tuin bevallen. De 5 kittens lijken gezond te zijn, maar gisteren heeft ze er twee gepakt en is ze een stukje bij de anderen vandaan gegaan. Sindsdien negeert ze de rest. Ze geeft die twee kittens melk, maar hoewel ze vlak bij de rest van het nest ligt, lijkt ze niet meer naar hen om te kijken. De achtergelaten kittens miauwen en bewegen nog wel, maar ze krijgen al urenlang geen verzorging. \/p>

Net kwam de moeder even bij een van hen kijken, ze tilde hem een momentje op maar legde hem toen weer neer. Sindsdien doet ze niks meer en heeft ze alleen nog maar oog voor die 2 kleintjes. Is er een kans dat ze zich nog bedenkt en de anderen alsnog ophaalt?\/p>

Het probleem is dat ik in een land woon waar bijna geen hulp is voor jonge dieren in deze situatie. Ik heb zelf de middelen of de tijd niet om de zorg over te nemen als blijkt dat de moeder ze echt niet meer wil. Ik heb geprobeerd contact op te nemen met een stichting, maar dat schiet ook niet echt op... Kortom, hoe lang moet je wachten voordat je kunt zeggen dat ze definitief zijn achtergelaten? En waarom doet ze dit? Ze lijken niet ziek en hebben het al meer dan een halve dag zonder eten volgehouden... Is de moeder misschien te verzwakt en vindt ze 5 kittens te veel? Want ik snap het echt niet, ze roepen al uren om haar en ze doet niks :\/\/p>

Als je nog ideeën hebt over wat ik moet doen, hoor ik het graag. Ook al ben ik bang dat er gezien de situatie niet veel hoop is, een extra mening kan nooit kwaad :\/\/p>

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

5 antwoorden
Sorteren op:
  • ?
    Rapporteren

Eigenlijk heb je helemaal geen maand de tijd; poezen worden vaak al zo'n 15 dagen na de bevalling weer krols, dus je zou moeten proberen om haar voor die tijd te laten steriliseren. Bovendien worden de kittens na een maand of anderhalve maand een beetje "wild" en is het dan heel lastig om ze te vangen. Je kunt dus beter profiteren van het feit dat ze nu bij je in de buurt zijn om ze te vangen en binnen te houden, zodat je de tijd hebt om de moeder te laten steriliseren en een goed huisje voor de kittens te zoeken.

Ter info:

Kittens kunnen vanaf een leeftijd van één maand beginnen met kittenbrokjes.

En ze mogen vanaf 3 maanden naar een nieuw baasje.

Denk eraan om de kittens en de moeder te ontwormen met geschikte tabletten.

Groetjes

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Nou, het is wel duidelijk dat ze van nest gaat veranderen. Katten blijven meestal niet lang op de plek waar ze bevallen zijn. Waarschijnlijk gebeurt dat binnen een week of twee, ze ligt nu al voor het hekje met al dat geluid van voorbijgangers buiten... Trouwens, het is allemaal niet zo somber als jullie het schetsen hoor. Deze poes zie ik trouwens al sinds vorige zomer regelmatig in de buurt. Ik heb haar zelfs af en toe te eten gegeven als ze in de tuin kwam. Ze is niet echt een huiskat, maar ook niet wild. Ik heb haar soms zelfs kunnen aaien, tenminste als ze geen zin heeft om me een mep met haar poot te geven ^^. Er lopen hier in de buurt trouwens best veel zwerfkatten rond. Zoals ik al zei, is er hier geen dierenopvang, behalve wat vrijwilligerswerk door particulieren – ik woon in Algiers. De buren voeren ze wanneer ze kunnen, en ik zie ze soms wel eens een mus of zo vangen. Ze gaan dus echt niet dood van de honger, verre van dat. Maar om terug te komen op de moederpoes: ze was al een paar weken niet meer in mijn blok geweest. Een paar dagen geleden had ik mijn tafel uit elkaar gehaald en de onderdelen tegen de muur op de binnenplaats gezet. De volgende dag: verrassing! Een nestje kittens dat eronder schuilde... En toen de moeder tevoorschijn kwam, zag ze er niet mager uit. Ik ben geen expert, maar vergeleken met andere straatkatten die er helaas slecht aan toe waren, viel het mee. Of ze wormen of vlooien heeft weet ik natuurlijk niet, maar ze gaat naar buiten, klimt in bomen, eet goed en is trouwens dol op kip. Ik weet eigenlijk niet of het wel zo'n goed idee is om te stoppen met vlees geven. Ik heb haar net de brokjes van mijn eigen kat gegeven (en ik maak geen grapje als ik zeg dat die dingen echt duur zijn; er is hier maar één merk en dat is onbetaalbaar voor de meeste mensen). Die heeft ze natuurlijk opgegeten. Ze heeft ook water staan, maar ik heb haar nog niet zien drinken. De bak is in ieder geval schoon en het water is vers.

Tot slot: nee, ik heb nog geen idee wat ik met de kittens ga doen. Misschien over een maand of 3 à 4 aan vrienden vragen of ze er eentje willen, of iets op de site van een organisatie plaatsen om te kijken of er liefhebbers zijn. Ik vind het vreselijk om kittens voor hun puberteit van hun broertjes en zusjes te scheiden, maar ik heb waarschijnlijk geen keus. En dan moet de moeder nog gesteriliseerd worden. Dat is nog wel een dingetje, want de dierenarts komt niet aan huis en ik weet niet hoe ik haar moet vervoeren. Ik heb nog wel een maand of twee om daarover na te denken. Pluspuntje: ik heb in ieder geval genoeg schattige foto's bij de vleet om deze kopzorgen te compenseren.

Nou, dat was het wel. Sorry voor het lange verhaal, maar ik wilde jullie gewoon even geruststellen. En bedankt voor je reactie :)

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

De moeder probeert haar kittens misschien naar een ander nest te verplaatsen, dat is waarschijnlijk de reden dat ze ze steeds verplaatst. Wat die vermoeidheid betreft: dat is logisch. De bevalling is al zwaar zat, en ze is waarschijnlijk ook mager en zit onder de wormen en vlooien. Als het dan ook nog eens echt warm is, maakt dat het alleen maar erger. Je moet haar echt voldoende vers water geven, zowel om af te koelen als voor de melkproductie. Wat het voer betreft, heeft ze brokjes of natvoer speciaal voor kittens nodig, omdat daar meer calorieën in zitten. Je kunt haar ook wat tonijn uit blik geven (zonder olie, of spoel het anders even af), maar vermijd vlees omdat vliegen er met dit warme weer eitjes op kunnen leggen.

Ben je van plan om de kleintjes in huis te nemen als ze wat groter zijn en een nieuw plekje voor ze te zoeken?

In welk land woon je?

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Nou, even een update over de situatie: de kittens zijn gezond en de moeder zorgt voor ze. Ik heb er dus goed aan gedaan om nog even te wachten om er zeker van te zijn of ze echt achtergelaten waren. Inderdaad, 12 uur is echt veel te lang, dus ik ga ervan uit dat ze ze niet echt in de steek had gelaten. Maar omdat ze ze om de beurt voedt en ik telkens als ik keek hetzelfde kitten zag drinken, heb ik de situatie een beetje te snel beoordeeld :/

Het is behoorlijk warm, misschien is dat de reden dat ze er niet constant bovenop ligt. Wat me wel opvalt is dat ze nooit met z'n allen tegelijk drinken. Het zijn er 5. Is dat normaal, of kan het betekenen dat de moeder te moe is en ze ze liever één voor één voedt?

Een laatste dingetje: wat kan ik haar het beste te eten geven? Ik kon geen speciaal voer voor zogende poezen vinden. Op dit moment geef ik haar restjes die de slager voor me opzij legt: kippennekken, karkassen, orgaanvlees... Ik heb ook wat natvoer gekocht en net gaf ik haar een mengsel van ei, brood en tonijnolie. Kortom, ik had geen budget ingepland voor een onverwachte bevalling en ik heb het nu een beetje lastig. Ideeën (bij voorkeur niet te duur) zijn van harte welkom!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Besef goed dat een halve dag zonder voeding voor zulke jonge kittens echt heel lang is; die arme beestjes verzwakken snel en gaan uiteindelijk dood.

Nee, de moeder gaat ze niet meer ophalen denk ik. Ze zal wel uitgeput en mager zijn en heeft waarschijnlijk besloten dat ze niet genoeg melk heeft voor meer dan twee of drie kittens.

Je moet deze kittens echt redden. Je kunt die arme kleintjes niet laten liggen schreeuwen tot ze doodgaan van de honger en de kou; je hebt al ontzettend veel tijd verloren door zo lang te wachten.

Ze zo achterlaten is simpelweg onmenselijk.

Vertaald Frans
  • 5 reacties van 5

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!