Zit er iets vast in haar keel?

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal!

Ik schrijf even een berichtje op dit forum omdat mijn kat zich vanavond vreemd gedraagt en ik me een beetje zorgen maak...

Het poesje is ongeveer 5 maanden oud; ik heb haar drie maanden geleden in huis genomen, samen met haar broertje en zusje en hun moeder.

Eerder op de avond probeerde ze iets door te slikken (ik heb het nog geprobeerd weg te halen, maar dat lukte niet) en uiteindelijk hoorde ik een 'krakend' geluid. Ik dacht meteen aan een melktandje, en omdat dat normaal is, maakte ik me niet direct zorgen.

Kort daarna begon ze aan één stuk door te slikken en haar tong wild uit te steken alsof ze haar bekje wilde aflikken. Ik heb haar wat kattengras gegeven, maar terwijl ze daarvan at, begon ze ineens hard aan haar bekje te krabben met haar voorpoten (de puntjes van haar pootjes werden roze, alsof ze een beetje bloedde).

Er steekt nu ook steeds een klein stukje van haar tong uit haar bekje, wat ze voorheen nooit deed, en ze is al drie keer achter elkaar gaan 'melktrappen' in haar eentje in een hoekje.

Ze eet wel gewoon en is nog niet op de kattenbak geweest.

Zou het gewoon een haarbal kunnen zijn? Wat kan ik doen om haar te helpen?

Als jullie advies, tips of suggesties hebben, hoor ik het heel graag!

Alvast bedankt.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

20 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • ?
    Rapporteren

Goedenavond

Ik heb jullie hulp nodig a.u.b.

Ik heb vanochtend een kat van de straat geplukt, hij is ongeveer 7 of 8 maanden oud.

Als hij miauwt, maakt hij een raar geluid en af en toe lijkt het wel alsof hij moet overgeven! Het lijkt wel of er iets in zijn keel vastzit.

Toen ik in zijn bek keek om het te controleren zag ik niets, maar er kwam echt een vieze lucht uit, het stonk echt behoorlijk.

Hebben jullie tips?

Alvast bedankt.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Goedenavond, ga snel naar je dierenarts – als je dat nog niet gedaan hebt, zoals @chouette81 ook al adviseerde. Ik heb het recente voorbeeld van de kat van mijn nicht die op een schuimrubberen balletje had gekauwd en een deel had doorgeslikt. Ze had het niet meteen door en haar kat at al een flink aantal dagen niet meer. De schade was heel erg groot; er was een MRI-scan voor nodig om de stukjes bal in de twaalfvingerige darm te zien, omdat dit materiaal op een echo niet zichtbaar is. Hij moest geopereerd worden. Ik hoop dat het bij jouw kat niet zo ernstig is, maar hij moet wel veel pijn hebben. Laat je nog even weten hoe het gaat?

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

asjeblieft, kan iemand me zo snel mogelijk antwoorden? Mijn kat eet al een week niet meer. Wanneer we hem eten geven, spuugt hij het niet uit, maar maakt hij stikkende geluiden, ook al ademt hij nog wel. Hij drinkt maar één keer per twee dagen en verstopt zich voor bijna alles. Ik zou het er graag zelf uit willen halen, maar ik ben bang dat ik de problemen alleen maar erger maak. Hij is een cadeau voor mijn dochter en ik wil hem graag nog lang bij ons houden.
    [/Ga direct naar de dierenarts - je kat heeft waarschijnlijk iets ingeslikt - ik heb het onlangs nog meegemaakt met Filou, de kat van mijn nicht, die de nare gewoonte heeft om op zijn speeltjes te kauwen. Hij had een deel ingeslikt en had precies dezelfde symptomen. Hij moest geopereerd worden. Op de echo was niets te zien omdat het om schuimrubber ging, maar op de MRI waren de stukjes in de twaalfvingerige darm (het duodenum) te zien. Hij had die stukjes al een tijdje in zijn spijsverteringskanaal zitten; ze kwam er pas achter omdat hij niet meer at. Ik wil je niet bang maken, maar een bezoekje aan de dierenarts zal je geruststellen. Veel succes!
    Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Alsjeblieft, kan iemand me zo snel mogelijk antwoorden? Mijn kat eet al een week niet meer. Als we hem eten geven, spuugt hij het niet uit, maar hij maakt wel stikgeluiden terwijl hij nog wel gewoon ademt. Hij drinkt ook maar één keer per twee dagen en hij verstopt zich voor bijna alles. Ik zou hem graag willen helpen of iets weghalen, maar ik ben bang dat ik het alleen maar erger maak. Het is een cadeau voor mijn dochter en ik wil hem echt nog heel lang bij ons houden.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi, ik schrijf dit berichtje omdat ik het baasje ben van Mila, een kitten van 6 maanden die hoest (maximaal 1 keer per dag en de hoest klinkt nogal slijmerig). In het begin dacht ik dat ze een haarbal had of dat er iets anders dwarszat, dus ben ik naar de dierenarts gegaan. Ik kreeg toen 'Catmalt' mee om drie dagen te geven, maar het hoesten hield aan.

Ik ben daarna weer met Mila naar de dierenarts gegaan op de dag dat ze gesteriliseerd moest worden. Ik heb toen verteld dat ze nog steeds hoestte. Hij heeft haar getemperatuurd, maar ze had geen koorts. Hij heeft naar haar ademhaling geluisterd en dat klonk blijkbaar normaal. Tijdens de operatie heeft hij ook gekeken of hij iets zag wat haar hinderde, maar hij kon niks vinden. Toch heeft hij haar voor de zekerheid een antibiotica-injectie gegeven die 14 dagen werkt.

Vandaag is de 6e dag en ze hoest nog steeds.

Verder eet, drinkt en speelt ze goed, gaat ze gewoon netjes naar de bak en is ze vrolijk en energiek. Zelf rook ik niet, het huis is niet oud en we hebben elektrische verwarming.

Hebben jullie een idee waar dit vandaan zou kunnen komen?..

Bedankt..

cassandra .

Vertaald Frans
    3
    30juillet2016 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik lees dit nu pas, maar heb je na al die tijd inmiddels de antwoorden gekregen?

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi, ik heb ongeveer hetzelfde probleem met mijn kat: hij komt eten en het lijkt wel alsof er iets vastzit! Toch is er niks in zijn bekje te zien, maar hij probeert met zijn pootjes iets weg te halen en je hoort kleine kraakgeluidjes in zijn bek, net alsof hij aan het eten is!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Zelfs zonder naar buiten te gaan, komen er insecten binnen.

Tja, ik zie het zo niet direct, maar misschien is haar tandvlees wel ontstoken. Kijk maar eens even; als het rood is, heeft ze misschien wel een tandvleesontsteking.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Bedankt voor je reactie!

Ik denk niet dat het een insect is: ze komt niet buiten en ze was al een tijdje bij me in de badkamer.

Ze probeert ook niet over te geven, ze steekt haar tong steeds in en uit, alsof er iets niet goed 'naar binnen' wil.

Ik dacht aan een haar of een wat langere haar die misschien vastzat, maar ik heb goed in haar bekje gekeken en niks gezien.

Ik heb haar niet zien drinken, al likte ze wel aan mijn vingers die ik in het water had gedoopt. Maar goed, ik zie haar sowieso zelden drinken!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi, misschien heeft ze wel een insect gegeten dat haar in haar bek heeft gestoken... als ze probeert over te geven, betekent dit dat er iets dwarszit of dat ze ergens last van heeft.

Drinkt ze nog? Heb je een idee wat ze binnengekregen zou kunnen hebben?

Vertaald Frans
  • 20 reacties van 20

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!