Zit er iets vast in haar keel?

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal!

Ik schrijf even een berichtje op dit forum omdat mijn kat zich vanavond vreemd gedraagt en ik me een beetje zorgen maak...

Het poesje is ongeveer 5 maanden oud; ik heb haar drie maanden geleden in huis genomen, samen met haar broertje en zusje en hun moeder.

Eerder op de avond probeerde ze iets door te slikken (ik heb het nog geprobeerd weg te halen, maar dat lukte niet) en uiteindelijk hoorde ik een 'krakend' geluid. Ik dacht meteen aan een melktandje, en omdat dat normaal is, maakte ik me niet direct zorgen.

Kort daarna begon ze aan één stuk door te slikken en haar tong wild uit te steken alsof ze haar bekje wilde aflikken. Ik heb haar wat kattengras gegeven, maar terwijl ze daarvan at, begon ze ineens hard aan haar bekje te krabben met haar voorpoten (de puntjes van haar pootjes werden roze, alsof ze een beetje bloedde).

Er steekt nu ook steeds een klein stukje van haar tong uit haar bekje, wat ze voorheen nooit deed, en ze is al drie keer achter elkaar gaan 'melktrappen' in haar eentje in een hoekje.

Ze eet wel gewoon en is nog niet op de kattenbak geweest.

Zou het gewoon een haarbal kunnen zijn? Wat kan ik doen om haar te helpen?

Als jullie advies, tips of suggesties hebben, hoor ik het heel graag!

Alvast bedankt.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

20 antwoorden
Sorteren op:
  • L
    Laetitiadaeira Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, ik heb een probleem. Ik heb last van m'n keel, ik tril, heb slaapproblemen, moeite met ademhalen, geen eetlust, gewichtsverlies en ik heb moeite met slikken.

Vertaald Frans
    Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

En dit is nu al een paar dagen aan de gang. De voorpagina vervuilen met oude berichten lijkt wel de nieuwe missie van Provétojunior te zijn...

Vertaald Frans
    ProvetoJuniorConseil
    Provetojuniorconseil Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Geverifieerde expert
    Rapporteren

Hoi,

Het is inderdaad goed mogelijk dat het voorwerp dat ze heeft ingeslikt de oorzaak is van het ongemak en haar vreemde gedrag verklaart. Als je kat iets in haar keel heeft zitten, kan dat haar hinderen bij het eten (heb je daar al iets geks aan gemerkt?) of bij het ademhalen. In dat geval is het belangrijk om een dierenarts te raadplegen.

Het zou handig zijn om te weten wat ze precies heeft ingeslikt om te bepalen wat de irritatie veroorzaakt. Als het om een scherp voorwerp gaat of een insect dat haar gestoken kan hebben, is het uiteraard dringender om naar de dierenarts te gaan. 

Houd de toestand van je dier dus goed in de gaten en trek aan de bel als je kat vreemde keelgeluiden maakt, moeite lijkt te hebben met ademen of eten, of als je een zwelling, een pijnlijke plek of een verslechtering van haar conditie opmerkt.

Fijne dag,

Manon

Vertaald Frans
    S
    S034 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi allemaal, ik open dit topic weer even omdat mijn poes hetzelfde probleem heeft. Na het eten probeert ze met haar linkerpootje iets uit haar bek te halen en dat doet pijn, want ze schreeuwt het uit. Ik heb echt alles al geprobeerd: röntgenfoto's, onderzoek van de nieren en de lever... Met antibiotica gaat het weg, maar daarna komt het weer terug en de dierenarts kan niets vinden. Ik ben echt ten einde raad.

Hoi, ik zie dat het laatste bericht alweer van 2 maanden geleden is. Heb je inmiddels een oplossing gevonden? Mijn kat doet namelijk precies hetzelfde. Heeft die van jou toevallig ook een roze plekje op een lip? Of op het tandvlees?

Vertaald Frans
    S
    S034 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren
    Hoi, ik zie dat het laatste bericht alweer van 2 maanden geleden is. Heb je inmiddels een oplossing gevonden? Mijn kat doet namelijk precies hetzelfde. Heeft die van jou ook een roze plekje op de lip of het tandvlees?
    Vertaald Frans
    Sophielm
    Sophielm Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi allemaal, ik open dit topic opnieuw omdat mijn poes hetzelfde probleem heeft. Na het eten probeert ze met haar linkerpootje iets uit haar bek te halen en dat doet duidelijk pijn, want ze krijst dan. Ik heb alles al laten doen: röntgenfoto's, onderzoek van de nieren en de lever... Met antibiotica gaat het weg, maar het komt steeds weer terug en de dierenarts kan niks vinden. Ik ben echt ten einde raad.

Vertaald Frans
    R
    Ragnar Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, ik heb hulp nodig. Sinds vanavond ademt mijn poes heel zwaar, alsof ze last heeft van haar keel. Ze weigert haar snoepjes of brokjes te eten. Zodra ze haar bek opendoet, hoest ze alsof ze iets dat vastzit eruit wil krijgen; ze hoest ook heel vaak.

Ik heb naar haar tong gekeken en die is niet meer echt roze. Wat moet ik doen????

Dit kan echt van alles zijn, van iets onschuldigs tot een levensbedreigend noodgeval. Kortom: wacht niet af. Als het om vitale functies gaat, zoals de ademhaling, moet je direct naar de dierenarts gaan.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Euh... misschien met spoed de dierenarts bellen?

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi, ik heb hulp nodig. Sinds vanavond ademt mijn poes heel zwaar, alsof ze last heeft van haar keel. Ze weigert haar snoepjes of brokjes te eten. Zodra ze haar bek opendoet, hoest ze alsof ze iets dat vastzit naar buiten wil werken. Ze hoest ook heel vaak.

Ik heb naar haar tong gekeken en die is niet meer mooi roze. Wat moet ik doen????

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ga naar de dierenarts voor de diagnose van mogelijke niesziekte door het calicivirus en een antibioticakuur om deze aanval onder controle te krijgen. Houd ons op de hoogte.

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 20

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!