Ziek na inenting, maak me grote zorgen
De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.
Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.
Hoi allemaal,
Ik wilde even mijn ervaring met jullie delen. Vorig jaar kreeg mijn kat zijn herhaalprikken, waaronder die voor leucose en rabiës. Een half uur nadat we weer thuis waren, kreeg hij ineens hele heftige symptomen. Hij was totaal apathisch, had moeite met ademhalen, moest overgeven, enz... Ik ben direct met spoed teruggegaan naar de dierenarts. De diagnose: een anafylactische shock door de vaccinaties. Na meerdere injecties met cortisonen en een dagje in de kliniek is hij er gelukkig doorheen gekomen. Hij is echt op het nippertje gered. Negeer dus nooit een alarmsignaal en neem bij twijfel direct contact op met je dierenarts.
Fijne dag nog!
Mijn Perzische kat is ingeënt tegen hondsdolheid en sindsdien eet en drinkt hij niet meer? Ik snap er niks van. Ik ga morgen de dierenarts vragen of het vaccin aluminiumzouten bevatte. En wat moet ik daarna doen? Om hem te redden.
Hoi allemaal
Gisteren heeft mijn kat van 8 jaar haar rabiësprik gehad en ze is nu niet echt lekker. Ze is heel stil en een beetje slapjes, is dat normaal?
Hoi,
Ik weet dat dit een oud bericht is, maar ik hoop dat ik toch wat mensen kan helpen. Meteen ter zake:
Ik heb een kitten geadopteerd toen hij precies 3 maanden oud was (een asielkitten). Op de dag van de adoptie (een donderdag) heeft hij 3 vaccinaties gehad, wat op zich prima ging. Drie dagen later (op zondag) at en dronk hij niet meer, ook al dronk hij sowieso nooit echt veel. Hoe meer dagen er verstreken, hoe slechter het met hem ging. Superbezorgd zijn we naar de dierenarts gegaan. De eerste vertelde ons dat hij in topvorm was en dat hij gewoon kieskeurig was en daarom niet wilde eten. Ik ging weer naar huis, een beetje gerustgesteld maar ook met een vreemd gevoel. De volgende dag was hij er vreselijk aan toe: hij stond niet meer op, waste zich niet meer, at en dronk niet en spon ook niet meer. Hij deed helemaal niks meer, zijn ogen stonden dof en hij begon over te geven. Toen hebben we contact opgenomen met een tweede dierenarts! Die gaf hem 4 prikken (tegen het braken, tegen diarree, een koortsremmer en antibiotica). Diezelfde avond veranderde mijn kitten van een hoopje ellende weer in de kitten die ik kende: die gek die overal door het huis sjeest. Het scheelde echt maar drie of vier uur of hij was er niet meer geweest.
Ik zal het je uitleggen: een kitten van 2, 3 of 4 maanden is eigenlijk te jong voor zoveel vaccins tegelijk, dat sloopt ze vanbinnen. Maar voor de dierenarts is het pure tijdsbesparing. De eerste dierenarts zag niks en deed niks, maar de tweede was erg aardig en kwam meteen in actie. Hoewel we niet precies weten wat er echt in zijn lichaampje gebeurde, weten we zeker dat het door de vaccins kwam! De kleine uk komt weer helemaal tot leven en rent en speelt overal, al moeten we hem ondanks alles nog wel met een pipetje voeren.
Als ik het goed begrijp, is het gisteren nog erger geworden... nou, persoonlijk zou ik naar de dierenarts gaan!
En wat die herhalingsprikken betreft... ik weet het, ik heb er ook over gehoord! De meningen zijn nogal verdeeld...
Toen ik de jaarlijkse herhaling voor mijn poezen liet doen... de dierenarts die me tot nu toe altijd de rabiësprik aanraadde, nou, die zei dit keer dat het misschien niet nodig was omdat dat vaccin aluminiumzouten bevat, en dat er geen andere bestaan zonder die zouten!!! Hij is daarentegen wel overgestapt op een ander merk voor de andere inentingen, die zijn nu zonder aluminiumzouten.
Ik zet er zo mijn vraagtekens bij! Zijn die vaccins zelf nou schadelijk... of is de weerstand nog wel groot genoeg als je niet elk jaar standaard een herhaling geeft?
Ik durf er wel om te wedden dat de FeLV-vaccinatie niet lekker valt.
Kortom, hetzelfde advies als Mariegame, alleen zou ik geen 48 uur wachten maar tot vandaag (dinsdag) als er geen verbetering is om terug te gaan naar de dierenarts, of dat nu dezelfde is of een andere.
Trouwens, over die vaccinaties: zijn er nog andere artikelen die erover schrijven of het zelfs afraden om ze elk jaar te herhalen? Het onderwerp interesseert me wel, maar ik betwijfel of het wel verstandig is om bepaalde herhalingen (zoals kattenziekte/niesziekte) over te slaan. Alvast bedankt. :)
Houd je kat goed in de gaten. Als zijn toestand binnen 48 uur niet verbetert, adviseer ik je om naar een andere dierenarts te gaan voor een second opinion. Leg dan ook uit dat dit na een vaccinatie is gebeurd.
Ik ben verbaasd over wat je schrijft en raad je aan om de komende dagen heel alert te blijven op zijn gezondheid.
Bedankt voor al jullie reacties.
Ze heeft in de afgelopen 7 uur nog twee keer wat gal met bloed gespuugd, maar de dierenarts zei dat dit door inwendige irritatie komt. Ik heb haar Phosphalugel gegeven om haar maag tot rust te laten komen.
Ze lijkt echt gevloerd door de vermoeidheid en de vaccins (Versifel CVR en FELV).
Het is echt de eerste keer dat ze zo heftig reageert!
Omdat het een binnenkat is, denk ik dat we de volgende herhalingsprikken maar laten zitten. Het heeft geen zin om het te doen als ze toch geen risico loopt!
Nogmaals bedankt!!
Fragment uit de tekst over vaccinatie van dierenarts Charles Danten
"Veel dierenartsen en nog veel meer eigenaren zijn de medische basis van de jaarlijkse routinevaccinatie voor hun dieren in twijfel gaan trekken, en terecht! Deze praktijk is niet te verdedigen, dus waarom blijven we erover discussiëren en het probleem negeren? We laten onszelf toch ook niet elk jaar van ons leven met vijf of zes verschillende vaccins inenten? Waarom zou dat voor onze dieren dan anders zijn? Veel vaccins worden bij mensen in hun kindertijd toegediend en bieden een levenslange bescherming voor een groot deel van de gevaccineerden. Twintig jaar geleden kregen alleen puppy's en kittens vaccinaties. De enige uitzondering was rabiës, waarvoor om de twee à drie jaar een herhaalprik werd geadviseerd, meer vanwege de volksgezondheid dan om de gezondheid van het dier te beschermen. Waarom blijven we dan elk jaar herhalingsprikken geven, terwijl deze praktijk medisch gezien helemaal niet onderbouwd is?"
Helemaal eens met @Lulu75: er wordt echt overmatig gevaccineerd, wat vooral de farmaceuten en de dierenartsen spekt. Let op! Ik zeg hiermee absoluut niet dat je je dieren niet goed moet laten inenten: vaccinaties zijn essentieel voor puppy's en gedurende het leven van een hond. Waar het om gaat zijn de termijnen; de jaarlijkse herhalingen worden hierbij in twijfel getrokken. Onderzoek heeft aangetoond dat je de boosters zonder problemen pas om de 2 à 3 jaar kunt geven. Wat betreft de serologie en de antistoffen die honden aanmaken, gaat het zelfs nog veel verder (bescherming van 5 tot 7 jaar). Je moet weten dat ze in Duitsland of Zwitserland, en ook bij sommige dierenartsen, de herhaalprik niet standaard na een jaar geven, terwijl het gebruikte vaccin exact hetzelfde is als in Frankrijk. Natuurlijk moet elk geval apart bekeken worden, afhankelijk van het contact met andere honden, de woonomgeving, enz.
In dit specifieke geval waarin de hond zijn prik al heeft gehad: ik zou geen seconde twijfelen en direct teruggaan naar de dierenarts.