Zachte poep blijft aan de anus van mijn kitten (3 maanden) plakken

I
Iceshow Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Ik zit met het volgende probleem.

Ik heb een kitten (een vrouwtje) van 3 maanden en 13 dagen oud.

Wanneer ze op de kattenbak gaat om te poepen, heeft ze wat zachte ontlasting. Hierdoor blijft het aan haar anus hangen. Omdat ze kortharig is, zit het niet in haar vacht, maar echt op haar kontje zelf...

Ik heb ook niet het idee dat ze zich direct wast als ze uit de bak komt. Maar ja, met zulke zachte poep aan je achterste is dat misschien ook lastig...

Zou het door de brokjes kunnen komen?

Het merk is 'Sa vraie nature' (een Frans merk), 0% granen.

Ik denk dat ik misschien op ander voer moet overstappen.

Bedankt voor jullie hulp!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

10 antwoorden
Sorteren op:
  • L
    Laurrrrree Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, dat kan van alles zijn. Als je van brokken wisselt, moet je een geleidelijke overgang maken; een plotselinge verandering van voer kan namelijk diarree veroorzaken. Het kunnen wormen zijn, maar aangezien ze ontwormd is, verkleint dat de kans. Het kunnen ook parasieten zijn, wat vaak voorkomt bij kittens. Dat is iets anders dan wormen, maar het is heel goed te behandelen (je gaf aan dat ze last heeft van gasvorming, vandaar dat ik daaraan denk). Het kan ook iets anders zijn, dus kortom: ik zou je aanraden om even een check-up te laten doen bij de dierenarts. :)

wshh

Vertaald Frans
    I
    Rapporteren

Hoi,

Echt interessant, je bericht helpt me enorm! Inderdaad, op de dag dat ik ze kocht in de dierenwinkel heb ik gevraagd naar goede brokken met een fijne prijs-kwaliteitverhouding. Helaas wist ik er toen nog niks van, maar de laatste dagen struin ik wat rond op verschillende forums en lees ik er veel artikelen over.

Ik ga vandaag nog van voer wisselen en weer de oude brokken halen die ze bij de fokker kreeg; die bevatten juist veel eiwitten en weinig koolhydraten.

En ik ga vanmiddag na m'n werk even naar je video kijken 😁

Echt superbedankt voor je hulp! Het helpt me enorm om te begrijpen wat er mis is :)

Ik houd je op de hoogte!

Vertaald Frans
    Kirikiri
    Kirikiri Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi weer

Die gassen hebben te maken met spijsverteringsproblemen. Aan de andere kant zorgen sommige brokjes voor stinkende ontlasting, zonder dat dit direct erg is.

Mijn kat krijgt onder andere Purizon-brokken en geloof me, als dat er aan de andere kant weer uitkomt, dan ruik je dat wel. Zelfs na het schoonmaken blijft die lucht nog wel 10 minuten hangen ^^

Wat betreft de keuze van de brokken: het is heel goed dat je voor graanvrij kiest, maar er zijn nog andere dingen waar je op moet letten: de samenstelling (vooral waar de eiwitten vandaan komen), het eiwitgehalte en het koolhydraatgehalte.

Ik zeg dit omdat de brokjes die je nu geeft een laag eiwitgehalte hebben en erg veel koolhydraten bevatten. Qua voedingswaarde zijn ze vergelijkbaar met de 'kwaliteit' van supermarktbrokken, alleen betaal je er veel meer voor.

Ik kan je deze reportage aanraden als je een uurtje de tijd hebt:

https://m.youtube.com/watch?v=dl8M1w0GSQ0

De video is heel duidelijk om brokken wat beter te leren begrijpen :)

Vertaald Frans
    Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi!

De geur van de ontlasting en de scheetjes komt direct door de voeding. Sommige brokjes stinken behoorlijk wanneer ze er 'aan de andere kant' weer uitkomen...

Voor nu kun je wat kipfilet geven (gekookt zonder vet) met een beetje zilvervliesrijst. Dat is heel licht verteerbaar en helpt de darmen echt tot rust te komen; bij een van mijn kittens werkte dat heel goed.

Vertaald Frans
    I
    Rapporteren

Oké, bedankt allebei voor jullie reacties.

Ja, de windjes stinken wel behoorlijk, net als de ontlasting. Het ruikt echt heel sterk, is dat wel normaal?

Ik heb vandaag natvoer gekocht, denken jullie dat ik dat al kan geven?

Ik houd jullie op de hoogte van het vervolg! Hopelijk hebben anderen in dezelfde situatie hier ook wat aan.

Morgen ga ik eerst even contact opnemen met de fokker en de dierenarts om te horen wat zij adviseren.

Nogmaals bedankt voor de snelle reacties! Het is een hele opluchting dat het waarschijnlijk niet zo erg is ✌

Fijne avond!

Vertaald Frans
    Kirikiri
    Rapporteren

Elke introductie van nieuw voer moet heel rustig gebeuren: begin met een kleine hoeveelheid en bouw het dan geleidelijk op.

Voor het overstappen naar andere brokken moet je uitgaan van een transitieperiode van 2 tot 4 weken.

Als het alleen bij zachte ontlasting blijft en geen echte diarree is, dan valt het wel mee. Het lijkt me niet nodig om weer terug te gaan naar de oude brokken, of misschien alleen voor een deel. Maar tegen de tijd dat je de oude brokken hebt gekocht, is je kat waarschijnlijk alweer wat meer gewend aan de nieuwe. Het is dan misschien niet zo'n goed idee om weer volledig terug te gaan naar het oude voer.

Overleg even met je dierenarts of je hem diosmectiet mag geven (de werkzame stof in Smecta, maar dan voor katten). Maar check dit echt eerst even bij de arts, want het is nog een kleintje!

Als het op de lange termijn toch blijft aanhouden ondanks het advies van de dierenarts, dan kun je overwegen om heel geleidelijk weer van voer te veranderen.

Vergeet ook het natvoer niet, want dat zorgt voor een belangrijke opname van vocht!

Vertaald Frans
    Schtroumphy
    Schtroumphy Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Het zou van alles kunnen zijn.

Bij een overstap naar andere brokjes moet je een rustige overgang aanhouden; een plotselinge verandering van voer kan namelijk diarree veroorzaken.

Het zouden wormen kunnen zijn, maar omdat ze al ontwormd is, is die kans een stuk kleiner.

Het kunnen ook parasieten zijn, wat vaak voorkomt bij kittens. Dat is weer iets anders dan wormen, maar het is prima te behandelen (je geeft aan dat ze last heeft van gasvorming, vandaar dat ik daaraan dacht).

Het kan ook een ander probleem zijn, dus ik zou je adviseren om even een check-up te laten doen bij de dierenarts. :)

Vertaald Frans
    I
    Rapporteren

Goedenavond, bedankt voor je reactie!

Ik heb haar nu een week bij mij in het appartement.

Het klopt dat ik van brokjes ben gewisseld, ik geef niet dezelfde als de fokker..

Zou ik die weer moeten gaan geven?

Haar laatste ontwormingskuur was op 11 september.

Ik ben van plan om morgen contact op te nemen met de fokker en de dierenarts.

Ik ben zelf nog niet bij mijn eigen dierenarts geweest...

De laatste die het kitten heeft gezien, is die van de fokker.

Ik heb ook het idee dat ze soms behoorlijk stinkende scheetjes laat..

Vertaald Frans
    Kirikiri
    Rapporteren

goedenavond,

- sinds wanneer heb je haar al?

- ben je onlangs van brokken veranderd?

- is ze onlangs ontwormd?

En ben je over het algemeen al bij een dierenarts geweest?

Stap vooral niet te plotseling over op andere brokken, want dan kan het probleem juist erger worden!

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 10

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!