Worden katten knuffeliger na sterilisatie?
De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.
Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.
Gezien haar leeftijd is de beste manier om nu een band met je kat op te bouwen, door lekker met haar te spelen. Steriliseren heeft veel voordelen, al is het niet zeker of ze daar opeens heel aanhankelijk van wordt. Maar naarmate ze ouder wordt, zal ze de rustmomenten en het knuffelen vast meer gaan waarderen.
Ik heb wel eens kittens in de opvang gehad die heel onafhankelijk waren (ze renden weg voor aaitjes, want spelen en ontdekken is natuurlijk veel interessanter!) en die juist ontzettend knuffelig werden toen ze ouder werden. Ik dacht zelfs dat alle kittens zo waren, totdat ik Rangoon ontmoette, die juist heel erg op mij gericht is. Je moet wel weten dat deze lieverd niet door zijn moeder is grootgebracht, maar door mensen die hem constant aanraakten, kriebelden, vertroetelden en kusjes gaven! Hij kreeg er echt de smaak van te pakken!
Laat je mooie kitten lekker haar eigen tempo bepalen, moedig haar aan in haar drang om te ontdekken en te jagen, speel met haar, praat zachtjes tegen haar...
Zodra ze aan je gewend is en je vertrouwt, zal ze zich ontspannen en makkelijker naar je toe komen. Maar zelfs als ze tegen je aan komt slapen, dwing haar dan niet om geaaid te worden.
Praat tegen haar, laat haar aan je snuffelen (menselijke feromonen zitten vooral achter de oren, bij de oorlel). Wrijf achter je oor en houd je vinger voor haar neus (zonder haar aan te raken, praat gewoon rustig). Laat haar aan je snuffelen; een kat begrijpt de wereld voor een groot deel via geurinformatie. Door jouw geur te ruiken, zal ze zich waarschijnlijk sneller tegen je aan gaan wrijven om haar eigen geur op je huid achter te laten.
Hierna is de kans groot dat ze jouw geur niet meer als een bedreiging ziet en dat ze aaitjes (iets) makkelijker accepteert. Maar neem vooral de tijd, volg haar tempo en stop zodra ze laat merken dat het genoeg is.
Vermijd parfum of deodorant als je zweet, bijvoorbeeld bij warm weer of na het sporten. Laat haar aan je snuffelen voordat je gaat douchen of deo opdoet; ze moet je natuurlijke lichaamsgeur leren kennen en deze aan je stem koppelen.
Je kunt ook elk aaitje combineren met een snoepje, dan gaat ze het associëren met een fijn moment!
Ik heb gemerkt dat katers vaak aanhankelijker worden na de castratie, maar bij poezen gaat dat niet altijd op; die blijven vaak wat onafhankelijker.
Forceer niets. Als ze tegen je aan komt wrijven, spint of bij je gaat 'kneden', dan is dat haar manier om te knuffelen. Veel katten liggen liever gewoon lekker tegen je aan dan dat ze echt geaaid worden, zeker bij langharige katten kan dat op de een of andere manier gaan irriteren.
Wat een prachtig poesje heb je 😉
Ik weet dat je lang op deze kleine uk hebt gewacht! Geef haar en jezelf even de tijd... 2 weken is nog maar heel kort als je bedenkt dat een kat wel meer dan 10 jaar kan worden!
Wen rustig aan elkaar, de tijd is je beste bondgenoot!
Wat de sterilisatie betreft kan ik niets beloven, maar het kalmeert de boel meestal wel! En het is sowieso een heel goed idee om te doen!
Chaussette wordt vast een prachtig beestje, ik hoop dat we meer foto's te zien krijgen naarmate ze groter wordt
Hoi,
Het kitten is te vroeg bij haar moeder weggehaald, met 2 maanden als ik het goed heb begrepen. Hoe langer een kitten bij de moeder blijft (minimaal 3 maanden), hoe meer ze gewassen en gelikt wordt door de moederpoes en hoe meer ze menselijke aanrakingen zal waarderen. Ze is op gedragsmatig vlak dus niet helemaal goed gespeend. Forceer het contact nooit en stop direct met aaien zodra je ziet dat ze geïrriteerd raakt.
Veel katten vinden het fijn om tegen hun baasje aan te liggen, je lichaamswarmte te voelen en je liefdevolle stem te horen, maar hoeven niet per se geaaid te worden. Maar ze is nog erg jong, dus dit kan de komende weken zeker nog veranderen.
Ter info: ik heb in het verleden een nogal afstandelijke Britse Korthaar gehad, die opeens heel aanhankelijk werd toen ik een andere kat in huis nam. Het was alsof hij de nieuwe kat nadeed, die juist constant om aandacht vroeg. Die Brit is tot zijn dood super aanhankelijk gebleven. Wie zal het zeggen...
Ja, ik probeer haar niet te dwingen. Ik geef toe dat ik een beetje een « plakker » ben, zeker omdat ik constant thuis ben omdat ik momenteel mijn scriptie aan het schrijven ben... ik geloof dat ze me een beetje zat is lol
Bedankt voor het delen van je ervaring, het is inderdaad zo dat het karakter van een kat niet echt iets is wat je kunt sturen. Toch heb ik heel vaak gehoord en in artikelen gelezen dat ze veel zachter en knuffeliger worden na castratie of sterilisatie... Nou ja, Chaussette en ik moeten gewoon samen onze weg zien te vinden om een goed evenwicht te krijgen hihi

Je kunt je kat uitnodigen voor een aai, maar je moet het niet opdringen.
De meeste katten houden er over het algemeen ook niet van om opgetild te worden.
Castratie of sterilisatie zorgt ervoor dat ze minder weglopen, minder sproeien om hun territorium af te bakenen en minder miauwen (een niet-geholpen poes is echt een drama qua gemiauw, en een kater qua geur).
Ik denk niet dat ze er meer of minder knuffelig van worden.
Ik heb een kat gehad die bij mij thuis was geboren uit een hele aanhankelijke moeder. Hij was als jong katertje al geholpen, maar hij kwam pas echt om knuffels vragen op zijn oude dag, ergens tussen zijn 15e en 20e als ik het me goed herinner...
Een van mijn poezels is heel erg schuw (zeven jaar geleden opgevangen als ziek en wild kitten); het duurde meer dan een jaar voordat ik haar voor het eerst durfde te aaien. Zelfs nu moet ik nog mijn rozenhandschoenen aantrekken als ik haar moet oppakken om haar te verplaatsen, maar ze zoekt de aandacht echt wel op als ze op haar gemak is. Ze moet het gewoon zelf kunnen bepalen. Ik heb er nog een die door iedereen geaaid wil worden; ze gaat zich echt uitsloven voor voorbijgangers op het pad voor het huis om maar aandacht van wildvreemden te krijgen. En de poes die een paar maanden geleden is overleden was super aanhankelijk, maar alleen bij mij.
Als je een kitten in huis neemt, blijft het qua karakter altijd een loterij.
8 reacties van 8