Wat geef je een zwerfkat te eten?

L
Loulou2508 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Ik zal even mijn probleem uitleggen: In mijn appartementencomplex is een van mijn buren overleden en hij heeft zijn kat achtergelaten (we weten het ras, de leeftijd en het geslacht niet). Sindsdien is de kat door niemand opgevangen. Hij leeft echter nog steeds in het parkje bij het gebouw, zonder dat hij een echt thuis heeft. Mijn familie en ik kunnen hem niet in huis nemen, omdat we al een mannelijke labrador hebben. Nu het kouder wordt en de winter voor de deur staat, loopt de kat naar alle voorbijgangers toe en miauwt hij om eten; hij lijkt echt uitgehongerd. Samen met mijn familie hebben we besloten om hem elke dag een half blikje tonijn van 160g te geven, maar dat lijkt me maar een kleine hoeveelheid, met weinig vet (wat me juist belangrijk lijkt voor een kat die 's winters buiten leeft), en weinig variatie. Bovendien jaagt de kat van andere buren hem constant weg (die is groter en nog kerngezond, in tegenstelling tot de dakloze kat) en eet hij ook nog eens het voer op dat we voor de zwerfkat neerzetten. Hoe kunnen we hem helpen? Wat kunnen we hem het beste te eten geven en hoeveel?

Bedankt voor jullie reacties.

Louis, 18 jaar

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

11 antwoorden
Sorteren op:
  • L
    Rapporteren

Hoi Louis, wat een goed initiatief om dit arme beestje te voeren. De asiels zitten vaak overvol en er is echt een probleem met adopties; een stichting zal er veel beter voor zorgen dan een groot asiel (begrijp me niet verkeerd, ik geef ze niet de schuld hoor, ze doen wat ze kunnen met de middelen die ze hebben). Brokjes en water zijn voor nu prima, maar met de kou en de winter voor de deur zal dat niet genoeg zijn. Bovendien loopt hij buiten het risico op allerlei ziektes en parasieten, om nog maar te zwijgen van andere katten en territoriumgevechten enzo... Zoals @Blue Cat al zegt: als hij voor Kerst bij een stichting terechtkomt en hij gezond is, kan hij vast wel een liefdevol gezin vinden. Heel veel succes nog en ik hoop dat het goed afloopt voor deze kat.

Het is het minste wat ik kan doen om deze arme kat in nood te helpen. Bedankt voor je tips, ik ga snel contact opnemen met een stichting.

Fijne avond.

Vertaald Frans
    M
    Michèledubleau Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Stop nou eens met het idee dat stichtingen katten laten inslapen hoor, we zijn geen moordenaars. Juist niet, wij zijn de goeieriken, we zijn de hele dag bezig met het opruimen van de rotzooi van anderen...

Vertaald Frans
    Catsword
    Catsword Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi Louis,

Wat een supergoed initiatief dat je dat arme katje te eten geeft. De asiels zitten vaak overvol en er is echt een probleem met adopties; een stichting kan er vaak veel beter voor zorgen dan het grote asiel (begrijp me niet verkeerd, ik neem ze niks kwalijk, ze doen wat ze kunnen met de middelen die ze hebben).

Brokjes en water zijn voor nu perfect, maar met de kou en de winter op komst is dat niet genoeg. Bovendien loopt hij buiten het risico op allerlei ziektes en parasieten, en dan heb je nog andere katten en territoriumgevechten enzo...

Zoals Blue Cat al zegt: als hij voor de kerst bij een stichting terechtkomt en hij is gezond, dan vindt hij vast en zeker weer een liefdevol huisje.

Heel veel succes nog en ik hoop dat het allemaal goed afloopt voor deze kat.

Vertaald Frans
    Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Goedenavond,

Echt super dat je hem al voert! Ja, het zou goed zijn om hem voor de winter naar een opvang of stichting te brengen. Omdat er rond kerst vaak veel adopties zijn in de asiels, denk ik dat deze oude knar toch wel een kans maakt om geadopteerd te worden, zeker als hij gezond blijkt te zijn. Fijne avond!

Vertaald Frans
    L
    Rapporteren

Hoi, wat goed dat je je bekommert om dit arme beestje. Je kunt brokjes en natvoer voor katten kopen en hem daar flink wat van geven. Het natvoer hydrateert hem goed omdat het voor 80% uit water bestaat, en van de brokjes krijgt hij weer wat vet op de botten. Het probleem is niet het risico dat hij te dik wordt, maar juist dat hij verhongert of uitdroogt. En geef hem vooral ook water, dat laatste wordt vaak vergeten. Voor zijn toekomst zou je misschien contact op kunnen nemen met een stichting of de Dierenbescherming; een kat die gewend is binnen te leven, heeft het heel zwaar als hij 24/7 buiten is, zeker als hij al wat ouder is. Nog afgezien van alle gevaren die hem bedreigen: aanvallen van andere katten of honden, auto's, ziektes, allerlei parasieten, de kou, enz... De winter komt eraan, dus er moet snel een oplossing voor onderdak worden gevonden. Houd je ons op de hoogte?

Goedenavond,

Naar aanleiding van jullie reacties heb ik een grote zak brokjes gekocht zodat ik de kat flink te eten kan geven. Daarnaast zet ik een grote bak water voor hem neer zodat hij goed kan drinken. We gaan over een paar dagen contact opnemen met een stichting; we willen alleen niet dat ze de kat laten inslapen als hij geen nieuw huisje vindt.

Fijne avond.

Vertaald Frans
    M
    Mariaa Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Natvoer is beter omdat het vochtig is, maar het bederft wel snel. Dus brokken met een bakje water blijven langer goed.

Vertaald Frans
    M
    Rapporteren

Goedenavond! Een bakje water en eentje met brokjes of natvoer; dat zie je hier ook en ik merk dat sommige mensen ze dat geven.

Ik heb ze zelf ook gezien, maar ik heb nog geen beschut plekje gevonden om ze neer te zetten. Echt super van je dat je dit doet.

Trouwens, ik ken wel plekken waar ze van die metalen hokjes of zoiets hebben staan. Volgens mij zijn er stichtingen die die voor je kunnen plaatsen, maar dat weet ik niet helemaal zeker.

Er is hier een vrouw die voor een zwerfkat zorgt; die heeft zo'n hokje achter de garages staan op een plek waar niet veel mensen komen. Er ligt een lekker dekentje in en ze brengt hem altijd natvoer om hem te voeren.

Ik weet niet waar ze die hokjes vandaan halen, maar ik heb ze op meer plekken gezien.

En bij mij in de buurt is het precies hetzelfde, er lopen weer zwerfkatten rond. Dat was echt al een hele tijd niet meer zo.

Fijne avond nog!

Vertaald Frans
    M
    Rapporteren

Goedenavond, een bakje water en een bakje brokken of natvoer zie ik hier ook wel eens staan, en ik zie dat sommige mensen ze dat geven.

Ik heb er al een paar gezien, maar ik heb zelf nog geen beschut plekje gevonden om ze neer te zetten. Echt super lief van je!

Verder ken ik wel plekken waar een soort metalen hokje staat of zoiets, en ik geloof dat stichtingen die voor je kunnen plaatsen, maar dat weet ik niet helemaal zeker.

Er is hier een vrouw die voor een zwerfkat zorgt; hij heeft zo'n hokje achter een paar garages staan, op een plek waar niet veel mensen komen. Er ligt een lekker mandje in en ze brengt hem elke dag natvoer.

Ik weet eigenlijk niet waar ze die hokjes vandaan halen, maar ik heb ze ook op andere plekken gezien.

En bij mij in de buurt is het hetzelfde verhaal, er lopen weer zwerfkatten rond terwijl dat echt al een hele tijd niet meer zo was.

Nog een fijne avond!

Vertaald Frans
    L
    Rapporteren

Bedankt voor jullie reacties, ik ga doen wat jullie me aanraden. Ik houd jullie op de hoogte.

Fijne avond.

Vertaald Frans
    Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Bedankt dat je je bekommert om dit arme ouwetje. Je kunt wat brokjes en natvoer kopen en hem daar flink wat van geven. Natvoer hydrateert goed omdat het voor 80% uit water bestaat, en van de brokjes krijgt hij weer wat vlees op de botten. Het probleem is nu echt niet dat hij te dik wordt, maar het risico dat hij sterft van de honger en dorst. En zet vooral ook water voor hem neer, dat wordt vaak vergeten. Voor zijn toekomst kun je misschien contact opnemen met een stichting of de Dierenbescherming; een kat die gewend is om binnen te leven, vindt het verschrikkelijk om 24/7 buiten te zijn, zeker als hij al op leeftijd is. Nog afgezien van alle gevaren zoals vechtende katten, honden, auto's, ziektes, allerlei parasieten, de kou, enzovoort... De winter komt eraan, dus er moet snel een opvangplek worden gevonden. Houd je ons op de hoogte?

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 11

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!