Wanneer is het moment om mijn kat uit zijn lijden te verlossen?
De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.
Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.
Hoi Isalys
Ik leef echt met je mee. Je hebt veel moed nodig om zo'n pijnlijke beslissing te nemen. Mijn lieverd is overleden aan een hartstilstand; hij was al twee jaar ziek en was 15 jaar oud. Ik hield zó ontzettend veel van hem dat ik niet weet hoe ik had gereageerd als de dierenarts me had verteld dat hij pijn had. Ik denk dat als je in dezelfde situatie zit als jij en je ziet je maatje zo lijden, je hem niet kunt laten lijden. Je neemt de moeilijkste beslissing die er is, maar je doet het voor hem, om een einde aan de pijn te maken. Het is ontzettend zwaar om mee te maken en het gemis is echt verschrikkelijk.
Heel veel sterkte
Hallo allemaal,
Ik kom hier ook mee praten over die moeilijke fase: het begeleiden van onze lieverds in hun laatste levensfase. Ik heb deze keuze onlangs moeten maken, namelijk 10 maanden geleden (voor mijn kat Wiky) en gisteren nog eens. Ik heb afscheid moeten nemen van mijn kleine poes Isalys, mijn meisje van 15 jaar dat ik had geadopteerd omdat ze er zelf om vroeg. Ze kwam uit het niets en bleef ons maar lastigvallen om haar te adopteren; ze zwierf rond het huis en miauwde voor de ramen en de deur. Na een paar dagen zei ik: "Oké, kom maar binnen"... en toen begon ons verhaal!
Ze had last van vocht in haar longen en buik (oedeem), ze at niet meer en dronk heel weinig. Na drie dagen in de kliniek vertelde de dierenarts me dat de plaspillen (diuretica) niet het gewenste effect hadden gehad... Er waren twee opties: haar zo laten tot het "natuurlijke" einde – wat al snel zou komen – met medicatie voor haar hart (de oorzaak van het hartfalen), maar dan met veel pijn, óf haar laten inslapen... Ik heb toen besloten om haar mee naar huis te nemen, nog twee dagen van haar te genieten en haar thuis in mijn armen te laten inslapen... Zo is ons verhaal gisteren geëindigd...
Net als jullie vraag ik me af: wie zijn wij om te beslissen wanneer het stopt? Als ze konden praten, wat zouden ze dan in onze plaats kiezen? Je vraagt je altijd af of je het juiste hebt gedaan, of er nog hoop was. Dan ga je op zoek naar een second opinion bij een andere arts die je laat geloven dat er nog hoop is en je zo circa 700 € lichter maakt (dat heb ik vorig jaar meegemaakt), terwijl je kat alleen maar meer lijdt terwijl jij je hoop daarop vestigt... Voor haar heb ik besloten om op mijn eigen dierenarts te vertrouwen, die erg begaan is. Je moet sterk zijn en doorzetten bij zulke ziektes!
Mijn hart is zwaar, geloof me, want ik hield zielsveel van haar... maar ooit moet je afscheid nemen en ik heb aan haar gedacht, niet aan mezelf. Haar zien stikken door ademnood maakte me nog veel zieker...
Ik hoop dat mijn ervaring je helpt om het wat duidelijker te zien en een beslissing te nemen. Alleen jij kent je dier goed genoeg om te weten of het tijd is...
Veel sterkte gewenst, van een rouwend baasje met een gebroken hart...
MeL
Als ik zo vrij mag zijn: als je geen verbetering ziet, wacht dan niet en bel een dierenkliniek.
Toen mijn katje dit voor het eerst had, is hij 24 uur in de kliniek gebleven. Hij kreeg daar zuurstof om hem te helpen met zijn ademhaling en een behandeling. Laat je goed informeren; elke kat is anders als het om ziekte gaat, maar je hebt er maar één.
Ik hoop dat alles goed komt met jou en je pluizenbol met dit probleem. Katten zijn dan vaak erg moe. Zelf liet ik hem altijd lekker rustig op mijn bed liggen; hij vond het heerlijk om tegen mijn kussen aan te kruipen. Ik ging af en toe even bij hem kijken. Rust is echt het allerbelangrijkste, mijn dierenarts hamerde daar ook echt op.
Sterkte!
Bedankt Milaly voor je reactie, dank je 🙏🏼 Wat ontzettend naar voor je poes... het is altijd zo'n verdrietig moment... vreselijk dat je niks kunt doen, en dan gebeurt het ook nog eens van de ene op de andere dag...
We proberen nu een behandeling, we kijken wel hoe het loopt... hij krijgt plaspillen om zoveel mogelijk vocht af te voeren en ondersteuning voor zijn hart... nee, hij heeft niet uitgezocht waar het vandaan kwam, maar wilde meteen de hoeveelheid vocht verminderen... ik denk dat het door zijn hart komt dat niet goed pompt... ik hoop in ieder geval dat hij het haalt...
Hoi Mel44,
Ik hoop dat je kat weer helemaal beter wordt. Ik weet dat dit echt heel moeilijke momenten zijn.
Zelf heb ik helaas mijn katje verloren. De dierenarts had bij haar ook pleuravocht (vocht in de borstholte) geconstateerd, maar elk geval is anders en gelukkig zijn er katten die er wel bovenop komen. Blijkbaar hangt het ook af van de oorzaak van de vochtophoping.
Heeft je dierenarts al gezegd waar het vandaan kwam? Het is in ieder geval goed dat er al een behandeling is gestart, want dat geeft hem een kans om te herstellen. Bij mij werd er geen enkele behandeling meer voorgesteld; de dierenarts gaf ons geen enkele hoop meer om haar te redden.
Hou vol en blijf hoop houden. Ik leef ontzettend met je en je kat mee en ik hoop echt dat hij het gaat redden. Heel veel sterkte gewenst.
Bedankt Sann voor het delen en wat naar voor je lieverd. Nee, die van mij is niet echt "ziek", maar vorige week merkte ik dat hij moeite had met ademhalen, dus ben ik naar de dierenarts gegaan... röntgenfoto gemaakt: pleuravocht... veel vocht... geen punctie. Alleen een behandeling zodat het vocht wordt opgenomen en afgevoerd... Hij is nu pas 2 dagen bezig met de behandeling, maar ik zie nog geen verbetering.... Hij is moe, heeft niet echt trek in eten, drinkt nog wel en komt af en toe nog even knuffelen...
Ik hoop dat het vocht weggaat, maar ik heb er weinig hoop op...
Goedenavond Mel
Mijn katje was 15 jaar oud toen hij een maand geleden overleed. Vorig jaar begon hij te hoesten en kreeg hij moeite met ademhalen. Ik heb hem naar de dierenarts gebracht en hij heeft daar 24 uur aan de zuurstof gelegen en is behandeld. Is jouw kat ziek? Krijgt hij een behandeling? De mijne kreeg een behandeling voor hyperthyreoïdie (een te snel werkende schildklier), hoge bloeddruk en hartproblemen. Hij kreeg vorig jaar zijn eerste aanval, en daarna volgden er meer tot een maand geleden. Ik wil je echt niet bang maken; er zijn katten die maar één aanval krijgen en daarna nooit meer iets hebben, vooral als de kat verder gezond is. Bij die van mij was zijn gezondheid helaas al heel erg broos.
Hallo allemaal, ik heb al jullie verhalen gelezen. Mijn Loulou van 15 jaar heeft last van vocht achter de longen (pleuravocht)... Ik hoopte dat er nog een beetje hoop was dat het goed zou komen, maar als ik jullie reacties zo lees, loopt het eigenlijk altijd slecht af... 😪😪 We kijken hoe het gaat. Het belangrijkste is dat hij geen pijn heeft...
Hoi Alexia
Ik weet precies hoe je je voelt, bij mij is het nu ook een maand geleden dat mijn kat is overleden. Ik huil nog steeds veel en het is een enorme leegte. Ik leef echt met je mee.
- Mijn kat had blaasstenen op 3-jarige leeftijd, dit heb ik geleerd
- Beschadigde poot, is het kootje gebroken?