Wanhopig! Mijn kat terroriseert mijn kitten!

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal, ik open dit nieuwe topic omdat ik geen antwoorden op mijn vragen heb kunnen vinden en de andere topics niet altijd op mijn situatie aansloten.

Een jaar geleden heb ik mijn eerste kat geadopteerd, een vrouwtje. Ze is een beetje een eenling, maar altijd heel lief en knuffelig geweest (wanneer ze er zin in heeft hihi). Natuurlijk heb ik haar laten steriliseren!

Sinds een maand heb ik een nieuw kitten, ook een vrouwtje, van pas anderhalve maand oud (ja, ik weet dat het te vroeg is, maar de moeder had ze achtergelaten en degene van wie ik haar kreeg wilde van ze af).

Kortom, ik heb me aan alles gehouden wat ik heb gelezen!!!! Ik heb de katten vanaf het begin gescheiden gehouden door het kitten in mijn slaapkamer te laten met alles wat ze nodig heeft, en de grote kat in de rest van het huis. Ik heb geuren uitgewisseld door ze na elkaar te aaien om de geuren over te dragen en daarna ruilden we handdoeken om de geuren te mengen. Ik heb het kitten aan mijn eerste kat voorgesteld met behulp van een vervoersmandje. Mijn volwassen kat blies en gromde bij het zien van het kitten, maar dat was in het begin niet ongewoon. Na een week besloot ik ze samen te laten (behalve 's nachts, dan neem ik het kitten uit voorzorg mee naar mijn kamer). Dat ging eigenlijk best goed, na twee dagen gromde mijn volwassen kat niet meer en speelden ze zelfs samen!

Maar nu, sinds twee weken, beleef ik een echte nachtmerrie waar ik niet uitkom. Mijn kat rent de hele tijd achter het kitten aan (dat echt helemaal niets doet), grijpt haar, drukt haar tegen de grond en bijt haar hard in haar keel!! Het kitten krijst en dat maakt me bang. Ik ben bang dat ze haar doodt, dus ik schreeuw dat ze moet loslaten, maar ze begint steeds opnieuw en het wordt alleen maar erger!! Ik heb geen leven meer omdat ik ze niet alleen kan laten en het kitten de boel bij elkaar miauwt als ik haar zelfs maar 5 minuten opsluit in de slaapkamer!! Ik zit echt vast, alle advies is welkom in mijn situatie 🤧

ps: ik heb Feliway Friends geprobeerd, wat me bijna 30 euro kostte, en dat werkte natuurlijk niet.

pps: sorry voor de foutjes... maar ik ben niet echt in de stemming om daarop te letten.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

47 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • ?
    Rapporteren

Als ik het goed begrijp, is je kitten nu dus 2,5 maand oud?!

Ik heb precies hetzelfde meegemaakt toen mijn poes kittens kreeg. Ik heb ze samen laten komen met de vader toen de kittens 7 weken oud waren. De vader (mijn kater, die de dag voor de geboorte van de kittens is gecastreerd) had periodes waarin hij de kittens bij hun keel greep en de kleintjes het uitschreeuwden (ik zeg periodes, want er waren ook momenten dat hij met ze knuffelde en speelde). Hij at zelfs de kittenbrokjes op en liet zijn eigen brokjes staan. Het viel me ook op dat mijn poes (de moeder) dit daarvoor ook al bij haar kleintjes deed om ze te kalmeren als ze te veel kattenkwaad uithaalden. Ik heb mijn dierenarts gebeld om de situatie uit te leggen en hij vertelde me dat hij de kittens echt niet zou doden. Het is een manier om zijn soortgenoten flink te domineren en ze op te voeden. Om ze te leren waar de grens ligt bij het bijten en krabben. Hij zei dat ik er niet tussen moest komen en dat het niet lang zou duren. Dat was inderdaad het geval. Na een tijdje was het niet meer zo heftig.

Inmiddels zijn de kleintjes 11,5 maand oud en doen de broertjes en zusjes dit onderling ook. Soms wordt er midden in de nacht gegild. Maar nu ik weet hoe ze domineren en respect afdwingen, maak ik me geen zorgen meer. Ik vind het zelfs heel interessant om te zien hoe ze met elkaar communiceren.

Ik weet niet of je iets aan mijn ervaring hebt of dat het je geruststelt. Bel zelf ook even je dierenarts en vraag om zijn mening. Het is altijd fijn om naast een professioneel advies ook de ervaringen van anderen te horen.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi,

Het kan gebeuren dat twee katten elkaar totaal niet liggen, en ik kan het weten. Het is vaak niet eens een territoriumprobleem, maar puur hoe de nieuwkomer wordt gezien; die kan als een indringer worden beschouwd en dan wordt het lastig. Zoals je het beschrijft, gromt hij, valt hij aan en eet hij de brokjes op om zijn dominantie te tonen.

De eerste kat moet ook leren om te delen, maar dat is vaak makkelijker gezegd dan gedaan. De komst van de nieuwe kat verstoort zijn vaste gewoontes en de stress van het dier uat zich dan in dit afwijzende gedrag naar de ander toe.

Je zult ze in het begin echt even uit elkaar moeten halen, zodat de kleine wat sterker kan worden en geen gevaar loopt. Daarna kun je langzaam proberen ze weer bij elkaar te brengen om de verstandhouding te verbeteren.

Zorg misschien voor een eigen kattenbak en eigen voer voor het kitten, en hou het eten natuurlijk ver uit de buurt van de bak.

Als dit zo blijft, raad ik je aan om contact op te nemen met een gedragstherapeut om een goede strategie voor de gewenning op te stellen.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik ga proberen de voerbakjes in verschillende kamers te zetten, goed idee en bedankt voor de tip!!!

Ik hoop dat iemand me kan helpen, nogmaals bedankt!!

Vertaald Frans
    Nes7
    Nes7 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Nou, wat de brokjes betreft: geef ze die in aparte ruimtes en laat ze daar gedurende de dag meerdere keren naartoe gaan. Katten eten namelijk geen drie maaltijden zoals wij, maar eten vaak en kleine beetjes tegelijk.

Wat de agressieproblemen betreft, daar weet ik het fijne niet van, dus daar kan ik je niet echt mee helpen. Maar ik weet zeker dat er hier op het forum leden zijn die je beter kunnen adviseren dan ik ;)

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Allereerst bedankt voor je reactie!! Echt superaardig dat je de tijd neemt om me te antwoorden :)

In het begin greep ik niet in omdat ze alleen maar wat tikjes met haar poot uitdeelde, en me was juist aangeraden om me er niet mee te bemoeien. Maar sinds ze op deze manier bijt, heb ik geprobeerd om er niet tussen te komen, maar zolang ik niet schreeuw, laat ze niet los. Het kitten gaat dan steeds harder gillen en ik kan er gewoon niet tegen dat ze hem pijn doet :(

Ja, het klopt dat ze het niet kan begrijpen, maar ik ben wel bang dat ze te zwaar wordt en later gezondheidsproblemen krijgt als ze kittenbrokjes eet terwijl ze gesteriliseerd is!

Vertaald Frans
    Nes7
    Nes7 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Normaal gesproken wordt er geadviseerd om je niet te bemoeien met ruziënde katten, omdat ze zo uitvechten wie de baas is en wie niet. Meestal duurt dat ook niet zo lang. Maar het is logisch dat je ingrijpt als het kitten pijn heeft, dat begrijp ik heel goed. Misschien dat ze ermee door zijn gegaan juist omdat je er vanaf het begin steeds tussen bent gekomen.

Ik weet niet zo goed wat ik je moet aanraden, misschien hebben andere leden dit ook meegemaakt.

En wat die brokjes betreft... tja, het is superlastig om te voorkomen dat een kat van het voer van de ander eet. Het is mij ook nooit gelukt; toen ik mijn twee katten verschillende brokjes moest geven, moest ik dat echt in aparte ruimtes doen, anders was het niet te doen. Het is logisch dat een kat bij de ander gaat proeven. Waarom krijgt de ander andere brokjes, die vast lekkerder zijn, en hij niet? Dat begrijpen ze natuurlijk niet.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik was nog vergeten te melden dat de volwassen kat zelfs de brokjes van de kleine opeet (terwijl dat eigenlijk niet mag, omdat ze brokjes voor gesteriliseerde katten moet hebben). Ik geef haar wel eens op haar kop, maar dat helpt helemaal niets, ze blijft het gewoon doen!! En zodra het kitten uit HAAR eigen bakje wil eten, valt de ander haar aan en bijt haar keihard!! Ze is echt onhandelbaar geworden, ik herken haar gewoon helemaal niet meer!!

Vertaald Frans
  • 47 reacties van 47

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!