Wanhopig! Mijn kat terroriseert mijn kitten!

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal, ik open dit nieuwe topic omdat ik geen antwoorden op mijn vragen heb kunnen vinden en de andere topics niet altijd op mijn situatie aansloten.

Een jaar geleden heb ik mijn eerste kat geadopteerd, een vrouwtje. Ze is een beetje een eenling, maar altijd heel lief en knuffelig geweest (wanneer ze er zin in heeft hihi). Natuurlijk heb ik haar laten steriliseren!

Sinds een maand heb ik een nieuw kitten, ook een vrouwtje, van pas anderhalve maand oud (ja, ik weet dat het te vroeg is, maar de moeder had ze achtergelaten en degene van wie ik haar kreeg wilde van ze af).

Kortom, ik heb me aan alles gehouden wat ik heb gelezen!!!! Ik heb de katten vanaf het begin gescheiden gehouden door het kitten in mijn slaapkamer te laten met alles wat ze nodig heeft, en de grote kat in de rest van het huis. Ik heb geuren uitgewisseld door ze na elkaar te aaien om de geuren over te dragen en daarna ruilden we handdoeken om de geuren te mengen. Ik heb het kitten aan mijn eerste kat voorgesteld met behulp van een vervoersmandje. Mijn volwassen kat blies en gromde bij het zien van het kitten, maar dat was in het begin niet ongewoon. Na een week besloot ik ze samen te laten (behalve 's nachts, dan neem ik het kitten uit voorzorg mee naar mijn kamer). Dat ging eigenlijk best goed, na twee dagen gromde mijn volwassen kat niet meer en speelden ze zelfs samen!

Maar nu, sinds twee weken, beleef ik een echte nachtmerrie waar ik niet uitkom. Mijn kat rent de hele tijd achter het kitten aan (dat echt helemaal niets doet), grijpt haar, drukt haar tegen de grond en bijt haar hard in haar keel!! Het kitten krijst en dat maakt me bang. Ik ben bang dat ze haar doodt, dus ik schreeuw dat ze moet loslaten, maar ze begint steeds opnieuw en het wordt alleen maar erger!! Ik heb geen leven meer omdat ik ze niet alleen kan laten en het kitten de boel bij elkaar miauwt als ik haar zelfs maar 5 minuten opsluit in de slaapkamer!! Ik zit echt vast, alle advies is welkom in mijn situatie 🤧

ps: ik heb Feliway Friends geprobeerd, wat me bijna 30 euro kostte, en dat werkte natuurlijk niet.

pps: sorry voor de foutjes... maar ik ben niet echt in de stemming om daarop te letten.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

47 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • ?
    Rapporteren

haal ze af en toe even uit elkaar voor het welzijn van de kleine... verder is spelen heel belangrijk, dus... laat ze het onderling maar uitzoeken zolang het bij een wederzijds dominantiespel blijft

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Bedankt voor je reactie en je mening :) Vandaag heb ik niet ingegrepen en het ging eigenlijk prima, het liep niet echt uit de hand... Het ergste wat mijn kat doet, zie je in de video die ik heb gepost. Dat filmpje laat echt het uiterste zien van wat ze doet. Het klopt dat als ik zie dat ze niet stopt, ik ingrijp door hard "NEE" te roepen of "ROXY" (haar naam) op hetzelfde volume! Ik weet echt niet wat ik anders moet doen, want soms heb ik het gevoel dat ze te ver gaat, maar het is lastig om in te schatten of ze de ander echt pijn doet of niet...

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Volgens mij is er geen echt gevaar en blijft het gewoon een spelletje. Maar die poes heeft wel een pittig karakter hoor, dus op een dag kan het zomaar andersom zijn. Ze kunnen het goed vinden samen, maar soms moet je de kleine even apart zetten zodat ze haar rust kan pakken. Laat ze anders gewoon rustig aan elkaar wennen.

Niets om je druk over te maken, het is hier precies hetzelfde tussen Jade en Jahel (een Siamees en een Maine Coon). Ze kunnen niet zonder elkaar want ze zoeken elkaar constant op; het is echt een haat-liefdeverhouding.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Je moet een oogje in het zeil houden, maar je hoeft echt niet constant in te grijpen. Wel is het belangrijk om een zekere autoriteit uit te stralen. Zolang ze elkaar niet bezeren en het gedrag op spelen lijkt, kun je ze het beste hun gang laten gaan. Ze kunnen hun kracht namelijk prima zelf doseren, ook al ziet het er voor ons soms wat heftig uit... de natuur kruipt waar het niet gaan kan.

Dit zou je eigenlijk eens aan je ouders moeten uitleggen...

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren
    Ik weet niet of iemand het al heeft gezegd (ik heb geen tijd om alles te lezen want ik heb een afspraak), maar volwassen katten vinden kittenbrokjes vaak lekkerder omdat er meer vlees in zit.
    Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

het is me gelukt om 'm te plaatsen :) kijk maar ietsje naar boven, bedankt!!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

De video bestaat niet. Dat is wat er staat.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Het is me gelukt om ze te filmen!!!! Ik ben gestopt met filmen omdat het te ver ging; het kitten begon te blazen en steeds harder te krijsen en zij hield natuurlijk niet op!! Ze is hem alleen maar aan het aanvallen, terwijl het kitten niks anders doet dan rustig in z'n hoekje zitten. Ik trek het echt niet meer!!!!! En ik heb echt alles geprobeerd, ik schuif haar niet aan de kant en geef haar juist nóg meer aandacht dan eerst. Ik ben echt wanhopig!!! Laat me weten wat jullie ervan vinden.

[youtube=http://youtu.be/pTSbtSoFUbI]

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Allereerst heel erg bedankt voor de reacties! Toen ik dit bericht plaatste, had ik niet verwacht dat mensen de tijd zouden nemen om me te helpen. Echt fijn om die solidariteit te zien :)

Lucretia, mijn kitten is inderdaad 2,5 maand oud. Ik heb het idee dat ik hetzelfde meemaak als jij, alleen likt ze haar bij mij helemaal niet. Ze lijken ook niet echt close te zijn, behalve dan dat ze soms naast elkaar eten en even rustig aan elkaar snuffelen. Natuurlijk heb ik het er met mijn dierenarts over gehad, maar hij leek er niks van te weten!!! Ik vroeg hem of mijn kat de kitten zelfs zou kunnen doden en hij antwoordde dat het gebeurt, maar zelden (ECHT SUPER GERUSTSTELLEND...). Daarna heeft hij me Felifriend verkocht voor 28 €, maar dat hielp voor geen meter!!! Na die mislukkingen heb ik dit bericht geplaatst... Ik zou willen dat ik net als jij was en me geen zorgen meer zou maken!!! Maar het lukt me niet, ik ben zo bang dat ze haar pijn doet. Ik zou me er liever niet mee bemoeien en ik denk dat me dat wel zou lukken, maar het probleem is dat ik nog bij mijn ouders woon. Zij grijpen steeds in en straffen de kat, maar ik zie ook wel dat dat totaal geen effect heeft en nergens toe dient. In ieder geval is je bericht heel troostend en het geeft me hoop!! Ik hoop dat je gelijk hebt en dat ze dit alleen doet om haar "op haar plek te zetten" en niet om haar pijn te doen...

En Shanoa, het klopt dat ik me al een paar dagen afvraag of ze haar echt wel pijn doet. Ten eerste komt de kitten zelfs na die "beten" weer terug naar mijn kat om te spelen, en ten tweede zie ik nooit verwondingen en is de vacht nooit nat op de plek waar mijn kat haar zogenaamd heeft gebeten! Het punt is dat ik dit nog nooit heb meegemaakt; het is de eerste keer dat ik twee katten in huis heb, dus ik spreek niet uit ervaring!! Ik zou het ook niet echt een gevecht noemen: de kitten speelt rustig in haar eentje, dan komt mijn kat eraan, rolt haar op haar rug met haar poten, gaat bovenop haar zitten en bijt haar totdat er iemand gilt. De volgende keer zal ik (als ik de tijd heb) het tafereel filmen en hier posten, dan kunnen jullie zeggen wat jullie ervan vinden :)

Nogmaals bedankt en een fijne avond, kattenvrienden! :D

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Weet je zeker dat je kat het kitten echt aanvalt?

Ik weet dat wanneer die van mij spelen, sommige kittens heel hard gillen alsof ze SUPERveel pijn hebben terwijl dat helemaal niet zo is (soms gilden ze zelfs al terwijl mijn kat ze niet eens aanraakte, om maar aan te geven xD)

Stoeipartijen tussen katten kunnen er best heftig uitzien.

Ik zou je aanraden om de volgende keer een filmpje te maken en dat hier te laten zien. Als je het niet gewend bent, kan het namelijk lastig zijn om het verschil te zien tussen stoeien en een ECHT gevecht. In beide gevallen wordt er geslagen, gebeten enz. alleen is het ene veel sneller en indrukwekkender dan het andere.

Maar goed, als je zeker weet dat het een echt gevecht is, denk ik ook dat je er niet tussen moet komen, tenzij je het gevoel hebt dat er naar de ogen wordt uitgehaald... daarvoor hoef je alleen maar een handdoek te pakken en die over de aanvallende kat heen te gooien.

Vertaald Frans
  • 40 reacties van 47

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!