Wanhopig! Mijn kat terroriseert mijn kitten!

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal, ik open dit nieuwe topic omdat ik geen antwoorden op mijn vragen heb kunnen vinden en de andere topics niet altijd op mijn situatie aansloten.

Een jaar geleden heb ik mijn eerste kat geadopteerd, een vrouwtje. Ze is een beetje een eenling, maar altijd heel lief en knuffelig geweest (wanneer ze er zin in heeft hihi). Natuurlijk heb ik haar laten steriliseren!

Sinds een maand heb ik een nieuw kitten, ook een vrouwtje, van pas anderhalve maand oud (ja, ik weet dat het te vroeg is, maar de moeder had ze achtergelaten en degene van wie ik haar kreeg wilde van ze af).

Kortom, ik heb me aan alles gehouden wat ik heb gelezen!!!! Ik heb de katten vanaf het begin gescheiden gehouden door het kitten in mijn slaapkamer te laten met alles wat ze nodig heeft, en de grote kat in de rest van het huis. Ik heb geuren uitgewisseld door ze na elkaar te aaien om de geuren over te dragen en daarna ruilden we handdoeken om de geuren te mengen. Ik heb het kitten aan mijn eerste kat voorgesteld met behulp van een vervoersmandje. Mijn volwassen kat blies en gromde bij het zien van het kitten, maar dat was in het begin niet ongewoon. Na een week besloot ik ze samen te laten (behalve 's nachts, dan neem ik het kitten uit voorzorg mee naar mijn kamer). Dat ging eigenlijk best goed, na twee dagen gromde mijn volwassen kat niet meer en speelden ze zelfs samen!

Maar nu, sinds twee weken, beleef ik een echte nachtmerrie waar ik niet uitkom. Mijn kat rent de hele tijd achter het kitten aan (dat echt helemaal niets doet), grijpt haar, drukt haar tegen de grond en bijt haar hard in haar keel!! Het kitten krijst en dat maakt me bang. Ik ben bang dat ze haar doodt, dus ik schreeuw dat ze moet loslaten, maar ze begint steeds opnieuw en het wordt alleen maar erger!! Ik heb geen leven meer omdat ik ze niet alleen kan laten en het kitten de boel bij elkaar miauwt als ik haar zelfs maar 5 minuten opsluit in de slaapkamer!! Ik zit echt vast, alle advies is welkom in mijn situatie 🤧

ps: ik heb Feliway Friends geprobeerd, wat me bijna 30 euro kostte, en dat werkte natuurlijk niet.

pps: sorry voor de foutjes... maar ik ben niet echt in de stemming om daarop te letten.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

47 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • ?
    Rapporteren

(Even voor de duidelijkheid: ik heb niet alle reacties gelezen, daar heb ik geen tijd voor)

Een jaar geleden heb ik Shunga geadopteerd, een vrouwtje met een echt schat van een karakter :3 ik heb haar natuurlijk laten steriliseren!

Sinds een maand heb ik er een klein poesje bij. In het begin blies Shunga naar Natsu en 's nachts sliep de kleine in de afgesloten badkamer. Na drie dagen hoefde Natsu niet meer in de badkamer te slapen omdat Shunga niet meer gromde, ze speelden zelfs al samen! Maar nu wordt Shunga vaak lastiggevallen door Natsu, dus dan grijpt Shunga haar, bijt haar, enz. Maar maak je geen zorgen, het is niet erg. Soms roep ik wel "ZACHTJES SHUNGA!!" en als ze niet ophoudt, haal ik Natsu weg.

Maar als jouw volwassen kat dit doet, is ze waarschijnlijk gewoon jaloers (omdat je nu meer aandacht geeft aan het kitten dan aan haar, vergeleken met vroeger).

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Weet je wel zeker dat je kat je kitten echt bijt? Want bij mij is het precies hetzelfde, alleen doet mijn hond dat. Mijn hond doet eigenlijk precies hetzelfde als jouw kat. Mijn hond eet uit de bak van mijn kitten en pakt hem bij de keel, maar hij doet hem geen pijn (hij bijt niet voor zover ik heb gezien en mijn kitten piept niet, al gebeurt dat natuurlijk wel eens een keertje). De voerbak van mijn kitten staat in de garage en de bak van de hond buiten onder de overkapping (een soort veranda). Zodra we de hond binnenlaten en de garagedeur openstaat, gaat hij de garage in en plast hij daar tegen de wasmachine (die staat vlak naast de kattenbak en de voerbak van de kitten). En zodra hij kan, eet hij de brokjes van de kitten op. Volgens mij is het jaloezie, maar je moet zelf maar kijken of je dat ook denkt. Je kat zou bijvoorbeeld jaloers kunnen zijn omdat je de kitten constant aan het knuffelen bent, wat natuurlijk heel normaal is, maar je kat kan daar jaloers van worden. Nou, ik hoop dat je hier wat aan hebt! =) :) ;) 3 Ik heb ook een foto bijgevoegd van wanneer mijn hond mijn kat "bijt" (nou ja, hij bijt niet echt, ze zijn gewoon aan het spelen).

😉

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Zoals ik al zei, op je video leek het geen geweld of afwijzing, maar eerder dominantie. Ze wil hem leren om haar en haar territorium te respecteren! Wat mijn eigen situatie betreft: ik had een oude poes met drie poten die blind was. Het probleem was dat ze het kitten niet zag aankomen en dan ineens – boem – zat hij op 2 cm afstand van haar, dus reageerde ze uit angst en boosheid. Ook al liep het zo'n twee à drie keer per jaar uit op een flinke knokpartij en kwam ik soms thuis in een ware gevechtszone met de plukken haar op de grond, er waren nooit verwondingen. Hercule (het kitten destijds) begreep uiteindelijk dat hij een zekere afstand moest bewaren. Omdat hij toch graag bij haar wilde zijn, ging hij op een meter afstand liggen of sliep hij in de buurt. Soms zei ze er niks van en sliepen ze niet ver van elkaar. In de auto zaten ze naast elkaar (ik gebruik geen reismandjes, ze zijn gewend om te liggen waar ze willen in de auto omdat ik mijn katten overal mee naartoe neem, zelfs voor een weekendje). Ze aten zonder problemen naast elkaar. Maar het kostte tijd ;)

Dus naar mijn mening zal de situatie bij jou ook wel rustiger worden. Je hoeft niet bang te zijn, er zal je kitten niks overkomen want 1) katten zijn heel taaie beestjes en 2) ze is niet snel en valt niet echt aan. Je poes domineert hem, maar af en toe zal het kitten de hiërarchie weer even uitdagen en dan begint het weer van voor af aan ;)

Bij katten heb je eigenlijk drie scenario's: 1) ze worden de beste vriendjes, 2) ze leven hun eigen leven in hetzelfde huis terwijl ze elkaar tolereren en negeren (dat is wat er gebeurde tussen mijn oude poes en het kitten, met een beetje extra vriendelijkheid erbij), of 3) de katten kunnen elkaar niet luchten of zien en de oude kat wil het huis niet eens meer in en verandert volledig van gedrag, zelfs tegenover de baasjes. Bij jou is het scenario 2. Of dat met HEEL VEEL tijd verandert naar 1, of dat het bij 2 blijft ;)

Als je een kat toevoegt aan een huis waar er al een woont, weet je nooit hoe het gaat lopen en het zal altijd een van deze scenario's zijn.

Heb vooral geduld, want de tijd verzacht de boel echt. Laat ze hun gang gaan en ik zou je aanraden om ze niet te scheiden als je weggaat. Wees niet meer bang; je poes zal de kleine geen pijn doen. Als ze haar echt kwaad had willen doen en haar agressief had afgewezen, geloof me, dan was dat allang gebeurd. Want als een kat wil aanvallen en pijn doen, dan gebeurt dat heel snel en heel gericht, nog voordat je kunt reageren. En dat zie ik bij jou niet gebeuren :)

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Echt superbedankt voor je reactie, het doet me echt goed om te zien dat er mensen zijn die willen helpen!!!! Ik zit nog steeds in hetzelfde schuitje en ik begin te denken dat het altijd zo zal blijven. Het probleem is dat ik het niet aandurf om ze samen alleen te laten, dus als ik de deur uit moet, moet ik het kitten apart zetten en me enorm haasten. Dat is echt heel lastig in het dagelijks leven... Ik merk inderdaad dat het kitten het niet snapt; hij zoekt haar constant op om te spelen en als zij er geen zin in heeft, ontaardt het in een achtervolging door het hele huis met een hoop gekrijs! Soms is het 'lief' en rustig en 'bijt' ze hem, maar dan niet zoals je op de video ziet, en dan laat ik het maar begaan. Maar soms is het ook echt heftig, zoals op de beelden! Hoe is de situatie bij jou eigenlijk verlopen tussen je oudere poes en je kater na verloop van tijd? Nogmaals bedankt voor je reactie :D

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi Amelie :)

Omdat ik twee jaar geleden precies hetzelfde heb meegemaakt met mijn oude poes en mijn kater van 6 maanden: geloof me, de video die je hebt geplaatst is gewoon spel en dominantie. Een echte aanval van een kat is VEEL heftiger. Als die twee van mij elkaar aanvielen, werden ze één grote tweekleurige bol haar en zag ik de plukken al door de kamer vliegen nog voordat ik de tijd had om op te staan! Het gaat echt razendsnel! En het is een partij gekrijs van beide kanten, net zoals je weleens 's nachts hoort als straatkatten ruzie hebben. Ik vind dat de poes er misschien wel een beetje hard tegenaan gaat, maar ze lijkt niet gemeen. Ze wil alleen maar laten zien: "dit is mijn huis en dat heb je maar te snappen". En dat is ook wat de kitten moet doen: het begrijpen ;)

Inmiddels is mijn oude poes overleden en heb ik een nieuwe kitten van 10 weken bij mijn (gecastreerde) kater. Na twee dagen gaat dat al prima. Ze bekijken elkaar van een afstandje en als de kitten dichterbij komt, probeert Hercule (de kater) hem met zijn poot te grijpen en te bijten (althans, dat dacht ik). Ik ben er toen voorzichtig bij gaan staan en hield mijn hand bij de "beet", en eigenlijk hapte hij gewoon in de lucht. Hij zette zijn tanden niet eens in de vacht! Hij drukte de kitten zelfs tegen de grond door op zijn nekje te duwen en in zijn nek te "bijten", maar dat ging allemaal heel rustig en langzaam. De snelheid bepaalt volgens mij of het een aanval is :)

Wat de brokjes betreft: de kleine eet de brokjes van de volwassen kat en de volwassene eet de kittenbrokjes. Bij mij staan de brokjes altijd onbeperkt klaar en de kitten krijgt drie keer per dag rauw vlees, dus het maakt niet zoveel uit. Dit is gewoon om je te laten zien hoe normaal dit gedrag is :)

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Maar Amelie, deze reactie is niet voor jou maar voor hen.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Je moet even aankijken of dit gedrag aanhoudt, maar een kat heeft rust nodig en ook speeltijd. Dus als ze het gevoel hebben dat ze te veel geprikkeld worden,

zullen ze zich ofwel afzonderen, of laten ze met wat agressiever gedrag (in onze ogen) weten dat het moet stoppen, maar dat is niet gemeen bedoeld...

Een kitten wil natuurlijk spelen en dat is normaal, maar een volwassen kat heeft die behoefte niet altijd, dus een ander kitten erbij zou een oplossing kunnen zijn...

maar dat is soms gewoon niet mogelijk.

Als de poes er genoeg van heeft, moet je zelf ook met de kitten gaan spelen om te voorkomen dat ze de volwassen poes te veel lastigvalt...

tja, veel meer valt er niet te zeggen.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Je had eigenlijk je eigen topic moeten aanmaken, want eerlijk gezegd is het probleem met jouw katten niet helemaal hetzelfde. Ik heb echt hulp nodig en er zijn mensen die me proberen te helpen, dus ik snap niet zo goed waarom je over een andere situatie begint terwijl ik juist wacht op reacties van mensen die hetzelfde hebben meegemaakt.

Vertaald Frans
  • 30 reacties van 47

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!