Wanhopig! Mijn kat terroriseert mijn kitten!

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal, ik open dit nieuwe topic omdat ik geen antwoorden op mijn vragen heb kunnen vinden en de andere topics niet altijd op mijn situatie aansloten.

Een jaar geleden heb ik mijn eerste kat geadopteerd, een vrouwtje. Ze is een beetje een eenling, maar altijd heel lief en knuffelig geweest (wanneer ze er zin in heeft hihi). Natuurlijk heb ik haar laten steriliseren!

Sinds een maand heb ik een nieuw kitten, ook een vrouwtje, van pas anderhalve maand oud (ja, ik weet dat het te vroeg is, maar de moeder had ze achtergelaten en degene van wie ik haar kreeg wilde van ze af).

Kortom, ik heb me aan alles gehouden wat ik heb gelezen!!!! Ik heb de katten vanaf het begin gescheiden gehouden door het kitten in mijn slaapkamer te laten met alles wat ze nodig heeft, en de grote kat in de rest van het huis. Ik heb geuren uitgewisseld door ze na elkaar te aaien om de geuren over te dragen en daarna ruilden we handdoeken om de geuren te mengen. Ik heb het kitten aan mijn eerste kat voorgesteld met behulp van een vervoersmandje. Mijn volwassen kat blies en gromde bij het zien van het kitten, maar dat was in het begin niet ongewoon. Na een week besloot ik ze samen te laten (behalve 's nachts, dan neem ik het kitten uit voorzorg mee naar mijn kamer). Dat ging eigenlijk best goed, na twee dagen gromde mijn volwassen kat niet meer en speelden ze zelfs samen!

Maar nu, sinds twee weken, beleef ik een echte nachtmerrie waar ik niet uitkom. Mijn kat rent de hele tijd achter het kitten aan (dat echt helemaal niets doet), grijpt haar, drukt haar tegen de grond en bijt haar hard in haar keel!! Het kitten krijst en dat maakt me bang. Ik ben bang dat ze haar doodt, dus ik schreeuw dat ze moet loslaten, maar ze begint steeds opnieuw en het wordt alleen maar erger!! Ik heb geen leven meer omdat ik ze niet alleen kan laten en het kitten de boel bij elkaar miauwt als ik haar zelfs maar 5 minuten opsluit in de slaapkamer!! Ik zit echt vast, alle advies is welkom in mijn situatie 🤧

ps: ik heb Feliway Friends geprobeerd, wat me bijna 30 euro kostte, en dat werkte natuurlijk niet.

pps: sorry voor de foutjes... maar ik ben niet echt in de stemming om daarop te letten.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

47 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • ?
    Rapporteren

ja, maar ga zo door :-) hij komt sowieso wel terug, dat kan niet anders :-) geef je je grote kat ook natvoer?

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik probeer de knuffels tussen die twee te verdelen, met wat meer voor de grootste, maar hij zit alsnog te mokken.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Speel niet te veel met de kitten, ga liever naar je andere kat. Je moet niet meer aandacht aan de kitten besteden dan aan je andere kat, hij kan namelijk jaloers worden.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Bedankt Angeline, je verhaal stelt me gerust.

Als ik vanavond thuiskom van mijn werk, ga ik eens checken of ze echt vechten of dat het gewoon spelen is. Maar ik denk dat het om te spelen is, aangezien het kitten totaal niet getraumatiseerd lijkt.

Ik vind het alleen wel heel erg dat mijn kat niet meer bij me komt slapen. Juist omdat hij een ernstige ziekte heeft, wil ik van elk moment met hem genieten. Ik hoop ook dat het spelen met het kitten hem niet nog zieker maakt.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi, misschien kan ik je wel helpen.

Twee maanden geleden heb ik een poes in huis genomen die Kiara heet. Ze paste zich heel goed aan ons en ons appartement aan, en toen besloot ik er een kitten bij te nemen zodat ze zich niet zou vervelen.

Een maand later kwam Maïa erbij.

In het begin, net als bij jou, gromde en blies Kiara naar haar. Kiara sliep bij ons en Maïa sliep in de krabpaal.

Na verloop van tijd begonnen ze, ook weer net als bij jou, met elkaar te "vechten". Ik maakte me daar ook zorgen over, maar telkens als ik het controleerde, zag ik dat Maïa nergens bijtwonden had.

Eigenlijk zijn ze gewoon aan het spelen. Ze doen alsof ze vechten voor de lol, en ook al heb je het idee dat ze pijn hebben (door hun gekrijs), dat is echt niet het geval.

Wat betreft de afstand die je kat nu tot je houdt, dat heb ik ook precies zo ervaren.

Er is een nieuwkomer op zijn territorium gekomen, dus hij is een beetje gestrest en zondert zich liever even af.

Laat hem maar lekker zijn gang gaan, hij komt vanzelf weer naar je toe als hij wat meer gewend is :-)

Dat is mijn ervaring, ik hoop dat je er wat aan hebt! :-)

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi,

ik zit in dezelfde situatie. Ik heb een kat die Honey heet, hij is nu 2 jaar oud, en een week geleden heb ik een kitten van 2 maanden geadopteerd die Neige heet. Het zijn allebei katers. Honey is gecastreerd en heeft een aandoening genaamd hypertrofische cardiomyopathie (HCM).

Ik heb ze eigenlijk nooit uit elkaar gehouden; vanaf de eerste dag heb ik ze al bij elkaar gezet. De eerste dag was Honey alleen maar aan het grommen en blazen, maar hij volgde Neige wel overal door het huis. De eerste nacht heb ik ze ook niet gescheiden. Honey kwam zoals elke nacht naast me slapen, maar deze keer lag hij echt tegen me aan geplakt en Neige sliep zonder problemen in zijn eigen hoekje.

De tweede dag was er geen gegrom of iets dergelijks meer. Honey volgde Neige de hele dag door het huis. De nacht daarna hetzelfde: Honey sliep naast mij en Neige op zijn eigen plekje. Maar sinds de derde dag drukt Honey de kitten constant tegen de grond en bijt hij hem. Neige geeft dan een gil, dus ik vind het heel lastig om me er niet mee te bemoeien.

Dit duurt nu al bijna een week en ik ben ook bang dat Honey Neige doodt, ook al denk ik soms dat het niet zo kwaad bedoeld is, want Neige ziet er helemaal niet getraumatiseerd uit en soms zoekt hij hem zelfs weer op.

Nog een klein detail over hun gedrag: Honey wordt afstandelijk naar mij toe en slaapt niet meer bij me. Hij slaapt nu liever in de mand van mijn hond, terwijl hij normaal gesproken elke nacht bij mij sliep. Neige wil juist alleen maar knuffelen en wil alleen maar op mij slapen. Als ik wegga, scheid ik ze nooit.

Wat moet ik doen?

Bedankt ...

Vertaald Frans
    Josiane Lobstein
    Josiane lobstein Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoe is het nu? Hoe gaan de twee katten nu samen? Ik heb een jaar geleden een kitten geadopteerd en mijn poes van 12 had in het begin moeite om hem te accepteren, maar na een paar maanden was alles opgelost. Natuurlijk knuffelen ze nog niet echt met elkaar, maar af en toe likt ze hem wel. Niet zoals ze bij haar vorige maatje deed, die was echt heel lief voor haar! Die twee hadden samen altijd uitgebreide wassessies. Ze waren ook vaak aan het stoeien en dan gilde de jongste poes alsof ze pijn had, maar dat was alleen maar spel! De plukken haar vlogen dan ook in het rond.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik heb de video bekeken en zo te zien probeert de kitten niet echt te vluchten. Coldine, als jouw situatie lijkt op die in de video, denk ik dat hij wel veel meer zou tegenspartelen als hij echt pijn had. Daarom denk ik dat je je geen zorgen hoeft te maken; je kat wil gewoon laten zien wie de baas is en de nieuwkomer duidelijk maken dat hij respect moet hebben.

Je moet het gewoon de tijd geven. Als je kitten pijn heeft, gaat hij wel miauwen en dat herken je dan echt wel, maak je geen zorgen. Haal de kitten op dat moment weg en zet hem in een aparte kamer. Straf de oudere kat niet, want dat zou de boel alleen maar kunnen verergeren.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi,

Ik zit op dit moment in precies dezelfde situatie...

Ik heb een kat van bijna 6 maanden oud (nog niet gecastreerd, maar dat gaat binnenkort gebeuren), hij is erg speels en een enorme knuffelkont.

Sinds 2 dagen heb ik een kitten van anderhalve maand in huis (ook een mannetje), die door zijn vorige gezin bijna aan zijn lot was overgelaten...

Ik heb m'n best gedaan met de introductie (apart houden, elk een eigen plekje, ontmoetingen op vaste tijden om een routine te creëren, geurtjes uitwisselen, etc...), maar niets helpt. Zodra ik de deur opendoe, rent de oudste achter de kitten aan en bijt hem in zijn nek.

Er wordt niet gemiauwd of geblazen als ze dit doen en de kitten blijft doodstil liggen, zonder een kik te geven...

Ik vind het doodeng, want het voelt alsof de oudste zijn nek gaat breken. Ik weet niet of ik ertussen moet springen of het gewoon moet laten begaan, en vooral of dit nog lang zo gaat duren...

Ik ben van plan om de oudste binnenkort te laten castreren, gaat dat zijn gedrag tegenover de kitten veranderen?

Zullen ze ooit maatjes worden?

Bedankt

Vertaald Frans
  • 20 reacties van 47

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!