Wanhopig! Mijn kat terroriseert mijn kitten!

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal, ik open dit nieuwe topic omdat ik geen antwoorden op mijn vragen heb kunnen vinden en de andere topics niet altijd op mijn situatie aansloten.

Een jaar geleden heb ik mijn eerste kat geadopteerd, een vrouwtje. Ze is een beetje een eenling, maar altijd heel lief en knuffelig geweest (wanneer ze er zin in heeft hihi). Natuurlijk heb ik haar laten steriliseren!

Sinds een maand heb ik een nieuw kitten, ook een vrouwtje, van pas anderhalve maand oud (ja, ik weet dat het te vroeg is, maar de moeder had ze achtergelaten en degene van wie ik haar kreeg wilde van ze af).

Kortom, ik heb me aan alles gehouden wat ik heb gelezen!!!! Ik heb de katten vanaf het begin gescheiden gehouden door het kitten in mijn slaapkamer te laten met alles wat ze nodig heeft, en de grote kat in de rest van het huis. Ik heb geuren uitgewisseld door ze na elkaar te aaien om de geuren over te dragen en daarna ruilden we handdoeken om de geuren te mengen. Ik heb het kitten aan mijn eerste kat voorgesteld met behulp van een vervoersmandje. Mijn volwassen kat blies en gromde bij het zien van het kitten, maar dat was in het begin niet ongewoon. Na een week besloot ik ze samen te laten (behalve 's nachts, dan neem ik het kitten uit voorzorg mee naar mijn kamer). Dat ging eigenlijk best goed, na twee dagen gromde mijn volwassen kat niet meer en speelden ze zelfs samen!

Maar nu, sinds twee weken, beleef ik een echte nachtmerrie waar ik niet uitkom. Mijn kat rent de hele tijd achter het kitten aan (dat echt helemaal niets doet), grijpt haar, drukt haar tegen de grond en bijt haar hard in haar keel!! Het kitten krijst en dat maakt me bang. Ik ben bang dat ze haar doodt, dus ik schreeuw dat ze moet loslaten, maar ze begint steeds opnieuw en het wordt alleen maar erger!! Ik heb geen leven meer omdat ik ze niet alleen kan laten en het kitten de boel bij elkaar miauwt als ik haar zelfs maar 5 minuten opsluit in de slaapkamer!! Ik zit echt vast, alle advies is welkom in mijn situatie 🤧

ps: ik heb Feliway Friends geprobeerd, wat me bijna 30 euro kostte, en dat werkte natuurlijk niet.

pps: sorry voor de foutjes... maar ik ben niet echt in de stemming om daarop te letten.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

47 antwoorden
Sorteren op:
  • Brunojiji
    Brunojiji Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, ik zit in dezelfde situatie als jij. Heeft je kat het kitten geaccepteerd? Bedankt.

Vertaald Frans
    ProvetoJuniorConseil
    Provetojuniorconseil Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Geverifieerde expert
    Rapporteren

Hoi,

Het laten samenwonen van katten is in het begin nooit makkelijk en het is echt belangrijk om veel geduld te hebben. Katten zijn namelijk gewoontedieren die erg van slag kunnen raken door veranderingen in hun omgeving, al helemaal met de komst van een nieuw maatje. Daarom zie je op forums heel vaak onderwerpen voorbij komen zoals 'mijn kat bijt / valt aan / gromt tegen mijn kitten'.

Allereerst lijkt het erop dat je de stappen voor de kennismaking goed hebt opgevolgd, wat super is. Complimenten daarvoor!

Nu is het belangrijk om het verschil te zien tussen een echte aanval en gedrag om dominantie te tonen. Het is namelijk heel goed mogelijk dat je kat simpelweg zijn positie als de 'baas' probeert te bevestigen tegenover de kitten. Hierdoor lijkt het alsof hij aanvalt, maar dit gebeurt meestal zonder de ander echt te verwonden. Het is voor je kat een manier om de kitten duidelijk te maken waar de grenzen liggen, zeker omdat je aangaf dat je kat nogal op zichzelf is en dus waarschijnlijk geïrriteerd raakt als de kitten te veel op zijn territorium komt. 

Blijf ze dus in de gaten houden, maar laat ze wel hun gang gaan tijdens het 'stoeien'. Als je ziet dat ze elkaar echt pijn doen of verwonden, dan is er sprake van een gedragsprobleem en kun je dit het beste bespreken met je dierenarts. In het andere geval is het volkomen normaal gedrag door het bepalen van de hiërarchie tussen je katten.

Groetjes,

Manon

Vertaald Frans
    C
    Céline 33240 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik heb net al jullie reacties gelezen en ik moet eerlijk zeggen dat ik precies hetzelfde meemaak met mijn kat die ik een jaar geleden heb geadopteerd en mijn nieuwe poesje dat er pas vier dagen is. Hij bijt haar ook in haar keel en ik vind het doodeng; ik heb er vannacht zelfs om gehuild. Ze hebben nochtans allebei hun eigen ruimte en hun eigen plekje om te eten, maar de grootste krijgt de deur open van de kamer waar het nieuwe poesje zit.

Ik ben echt moedeloos.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik heb hetzelfde als jij. Ik heb al een kitten van 10 maanden en ik heb twee maanden later zijn broertje opgehaald, met wie hij vroeger heel hecht was. Zoals te verwachten was, herkennen ze elkaar niet meer.

De eerste accepteert de nieuwe niet. Hij jaagt op hem, grijpt hem zodra hij kan en bijt hem in zijn nek. Ik zag dat hij echt hard beet; toen ik hem weg wilde halen, zaten zijn tanden stijf op elkaar.

Hij jaagt echt op hem als op een prooi, hij gaat er vol tegenaan.

Maar ik kom er wel tussen, ook al zou ik dat waarschijnlijk niet moeten doen. Mijn dierenarts zei dat ik niet tegen hem moest foeteren en dat hij er niet om had gevraagd; hij was niet degene die een maatje wilde.

Ik wilde de twee broertjes herenigen, maar ik kon ze niet samen meenemen omdat de tweede erg schuw was en ik hem niet kon vangen.

Maar ik blijf optimistisch. Ik houd ze apart als ik er niet ben, en als ik er wel ben, zet ik ze samen op momenten dat ik weet dat ik toezicht kan houden.

Wat me pijn doet, is dat ze vanaf de geboorte superhecht waren, maar nu helemaal niet meer. En ja, bij dieren draait alles om de geur, jammer genoeg.

Ik denk dat je het tijd moet geven zodat hij de nieuwkomer accepteert.

Ik grijp in omdat ik bang ben. In het begin likte hij hem, maar daarna beet hij in zijn nek. Dus als hij zijn gezicht likt, haal ik hem weg bij de ogen en hetzelfde geldt als hij aan hem snuffelt, dan duw ik hem weg. Ik ben bang dat hij hem in zijn achterste bijt, het zijn mannetjes.

Meestal begint hij met likken en eindigt hij met bijten, dus ik vertrouw het niet. Soms zet ik hem al terug op zijn plek nog voordat hij hem benadert, zodat de nieuwe – die al gestrest is door de verhuizing – niet ook nog eens gestrest of bang wordt door hem.

Je moet het geleidelijk aanpakken, ze scheiden en steeds langer bij elkaar zetten voor zover dat mogelijk is, zodat hij eraan went. En daarna wil hij natuurlijk zijn territorium afbakenen.

Veel succes aan iedereen die in hetzelfde schuitje zit, hopelijk loopt het goed af. Ik wil van geen van beiden afstand doen, ik denk er niet eens aan, dat is onmogelijk voor mij. Al weet ik dat er geen andere keuze is als het niet rustiger wordt.

Geduld en waakzaamheid, en de tijd zal de rest doen, hoop ik.

Vertaald Frans
    I
    Inwonderland Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik heb hetzelfde probleem. Ik heb een kitten geadopteerd, maar ik had al een andere volwassen kat. In het begin ging alles goed, maar nu bijt de volwassen kat haar in de nek, zelfs als de kleine slaapt. Ik heb geprobeerd om me er niet mee te bemoeien, maar ze miauwt en probeert zich los te worstelen. Hij eet ook haar brokjes op – dat is blijkbaar normaal volgens wat ik heb gelezen – maar zelfs als de kleine wil drinken, valt de volwassen kat haar aan. Help me alsjeblieft, ik vind het doodeng. Ik slaap nu bij de kleine zodat ze niet alleen zijn en de volwassen kat de kleine niet doodt.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi! Ik heb twee kittens van nog geen 2 maanden oud, een broertje en zusje uit hetzelfde nestje. In het begin ging het hartstikke goed samen toen ik ze net in huis had, maar sinds een tijdje moet ik ze steeds uit elkaar halen. De één bijt de ander of ze zitten elkaar dwars. Soms miauwen ze erbij, maar ik weet niet of ze nu ruzie maken of gewoon aan het spelen zijn.

PS: Ze bijten elkaar best hard en vliegen elkaar echt aan 🤷

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Als je kater het vrouwtje echt pijn had willen doen, dan had ze allang ernstige verwondingen gehad... Voor mij is dit geen gevecht. Ik heb weleens een echt kattengevecht gezien en geloof me, dat gaat er heel anders aan toe. Mijn eigen katten spelen ook zo; soms gaat de één net iets te ver en dan geeft de ander een gil om 'stop' te zeggen, en dat is het dan. Ze willen elkaar echt niet afmaken hoor! Gezien de geweldige band die mijn poezen hebben, zouden ze elkaar nooit wat aandoen. Jouw katten zijn ook dikke maatjes, je zegt zelf dat ze het goed met elkaar kunnen vinden, dus waarom zou je kater haar dan bewust pijn willen doen? Volgens mij is het gewoon een ongelukje en door het gillen van het vrouwtje zal de kater uiteindelijk beseffen dat hij er misschien iets te hard tegenaan gaat. Als je te veel ingrijpt, verandert er niets en blijft het zo doorgaan. Als je katten nog niet gecastreerd of gesteriliseerd zijn, weet dan dat dit 'lompe' katten vaak een stuk rustiger maakt.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Tja, mijn kater bijt haar en doet haar ook echt pijn. En als hij haar bijt, wil hij haar ook nog eens met zich meeslepen. Ik denk zelf echt niet dat dit om te spelen is.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren
    Je dierenarts praat echt onzin, je sluit een kat niet op voor zoiets. Bovendien betekent in de nek bijten niet dat ze vechten; katten spelen nou eenmaal zo. Als je katten elkaar likken enzo, dan kunnen ze het juist prima vinden samen, anders zouden ze niet zo dicht tegen elkaar aan kruipen. Dit is gewoon spel. Dat hij gilt, is zijn manier om 'stop' te zeggen tegen de grote. Als je elke keer tussenbeide komt, leert de grote nooit wanneer hij moet ophouden. Je ziet trouwens echt wel of het spel is of niet: als ze spelen doen ze maar alsof en knabbelen ze alleen een beetje, maar als ze echt vechten, vallen er vaak gewonden... Je kunt het natuurlijk wel in de gaten houden, maar grijp alleen in als het echt nodig is :)
    Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik heb precies hetzelfde, alleen heb ik twee volwassen katers en heb ik een kitten (vrouwtje) gekocht!! Mijn eerste kat blies de eerste drie dagen naar haar, maar hij raakte haar verder niet aan. Nu liggen ze de hele tijd tegen elkaar aan en wast hij haar. Mijn tweede kat, ook een kater, was in het begin heel lief, maar nu volgt hij haar overal. Zodra hij de kans krijgt, bijt hij haar in haar nek en probeert hij haar mee te slepen, en dan miauwt de kleine heel hard :( Maar hij kan soms ook weer lief zijn, dan wast hij haar en slapen ze lekker samen!! Mijn kleintje is tweeënhalve maand oud, maar toen ze kwam heb ik ze meteen aan elkaar voorgesteld en laten snuffelen. Ik heb niet gewacht, misschien had ik dat wel moeten doen!! De dierenarts zei dat ik moet ingrijpen als ik zie dat het echt te heftig wordt hoe hij haar aanvalt, en dat ik de nieuwe kat apart moet zetten met haar eigen kattenbak en voer als ik wegga, zodat er niks kan gebeuren!! Ik ben ook bang dat mijn kat haar doodmaakt :(

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 47

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!