Waarom likt mijn kat zo vaak aan het puntje van zijn neus?

D
Diegogi Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Mijn kat likt constant aan het puntje van zijn neus, dus ik vroeg me af of dat wel normaal is. Bedankt alvast! Het is een Heilige Birmaan.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

5 antwoorden
Sorteren op:
  • ProvetoJuniorConseil
    Provetojuniorconseil Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Geverifieerde expert
    Rapporteren

Hoi,

In welke situaties likt je kat precies aan zijn neus?

Is dat na het eten of drinken?

In dat geval is het niet meteen iets om je zorgen over te maken.

Maar als hij last heeft van afscheiding bij de neus of de ogen, dan kan dat een teken zijn van niesziekte!

Niest hij ook?

Zonder je kat echt te zien, kunnen we natuurlijk geen diagnose stellen.

Als je het idee hebt dat zijn conditie achteruitgaat, aarzel dan niet om dit bij de volgende afspraak met je dierenarts te bespreken.

Fijne dag!

Caroline - Student diergeneeskunde aan de École Nationale Vétérinaire d'Alfort (EnvA) en Projectleider voor ProVéto Junior Conseil, de Junior-Conseil van de EnvA http://proveto.net/

Vertaald Frans
    D
    Rapporteren

Ontzettend bedankt voor jullie reacties, nog een fijne dag verder!

Vertaald Frans
    Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Nogmaals -

ALS er geen uitvloeiing is bij de neus en de ogen, zijn ademhaling geruisloos is, hij niet hoest en niet snurkt, dan is het geen niesziekte. Als hij goed eet, drinkt, speelt, netjes op de kattenbak gaat, goed op je reageert en geen pijn heeft bij het aanraken, dan denk ik niet dat hij ziek is. Maar als hij echt veel meer slaapt dan normaal en de neiging heeft om op ongebruikelijke plekken 'verstopt' te gaan slapen, dan is er wel een probleem.

Vertaald Frans
    D
    Rapporteren

Hoi nogmaals,

Maar als mijn kat best veel slaapt maar geen loopneus heeft, kan het dan toch niesziekte zijn?

Vertaald Frans
    Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi!

Als hij dit na het eten doet, is dat heel normaal; er blijven dan vaak wat minuscule restjes voer op zijn neus zitten. Doet hij het de hele tijd? Check dan even of hij geen loopneus heeft (denk aan niesziekte). Kijk ook goed of hij geen last heeft van zijn tanden, want dat kan de reflex opwekken om zijn tong uit te steken (let vooral goed op hem als hij aan het eten is).

Vertaald Frans
  • 5 reacties van 5

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!