Vroegtijdige bevalling

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

Ik ben nieuw op dit forum en ik kom hier voor advies en om ervaringen te horen van mensen met een soortgelijk verhaal als dat van mij.

Eerst en vooral: ik heb al heel wat onderzoek gedaan op verschillende fora en ik wil niet veroordeeld worden. Ik zoek alleen hulp of in ieder geval wat geruststelling voor het geval iemand van jullie iets vergelijkbaars heeft meegemaakt.

Ik heb mijn Ragdoll-poes laten dekken door een andere Ragdoll-kater. De bevalling was gepland tussen de 17e en de 20e.

We hebben op de 11e een röntgenfoto laten maken om het exacte aantal kittens te weten; er zouden er 4 of 5 zijn.

En toen begon het rampverhaal...

Om 00:30 begon Mystik te miauwen en vroeg ze of ik met haar meeging naar de badkamer... Ik begreep dat ze binnenkort zou bevallen, dus we hebben haar werpkist klaargezet.

Om 00:15 [sic] kwam er een kitten uit alsof ze moest poepen... het was doodgeboren. Ze heeft er wel voor gezorgd, hem schoongemaakt en de placenta opgegeten. Hij woog 68 gram.

Om 00:45 werd het tweede kitten op de juiste manier geboren. Hij is erg klein, maar wel levendig. Hij probeert te drinken en stribbelt goed tegen. Hij weegt 56 gram.

Ik wil erbij zeggen dat ik twee verschillende dierenartsen heb gebeld over de vroeggeboorte. Ze zeiden dat er sowieso niets aan te doen was en dat we de natuur op zijn beloop moesten laten.

Ik heb sindsdien niet meer geslapen en blijf bij ze, omdat mijn poes hulp en aanmoediging nodig heeft bij de verzorging van haar kitten.

Waar ik me echter zorgen over maak – en dat is ook mijn vraag – is dat er inmiddels bijna 18 uur zijn verstreken sinds de geboorte van het tweede kitten en er gebeurt niets meer... geen weeën, geen zichtbare pijn, ze gedraagt zich eigenlijk heel normaal.

Alleen, ik weet niet waarom, maar als ze haar brokjes gaat eten, gromt ze...

Ik heb de twee dierenartsen dus weer gebeld.

De ene zegt dat een bevalling normaal gesproken maximaal 12 uur duurt en dat ik haar morgen kan brengen voor een opname.

De andere zei dat als er morgenochtend nog steeds niets is, ik langs kan komen voor een echo om te zien of de baby's in haar buik nog leven of niet, en dan verder kijken...

Maar geen van beiden klonk ongerust, ik begrijp het niet?

Mijn theorie is nu dat Mystik het doodgeboren kitten wilde uitdrijven om zichzelf te beschermen, maar dat er toen nog eentje is meegekomen... en dat ze de rest van het nest op de uitgerekende datum krijgt? Is dat mogelijk?

Groetjes

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

36 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • ?
    Rapporteren

Ik ben het volledig eens met Howtocat. Als je niet goed bent ingelicht en geen ervaring hebt met het opvangen van onvoorziene situaties tijdens een dracht en bevalling, dan moet je je kat niet laten fokken.

Je hebt met het leven van je kat willen spelen en nu word je keihard met je eigen onkunde geconfronteerd. Jammer voor je.

Als je ergens geen verstand van hebt, begin er dan niet aan en speel niet met levens.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik ben het spoor echt volledig bijster. Ik heb het gevoel dat het allemaal prutsers zijn of dat ze denken dat mijn nestje geen schijn van kans heeft, dus laten ze de natuur maar gewoon haar gang gaan... pfff.

De enige die hier incompetent is, dat ben jij. Raskatten zijn niks meer dan handelsobjecten die worden doorgefokt ondanks fysiologische beperkingen en inteelt, puur om steeds meer luxe 'bankkussens' te kunnen verkopen. En dat gaat ten koste van hun gezondheid, welzijn en levensverwachting.

In 2017 – en zolang er nog dieren worden geëuthanaseerd omdat mensen hun eigen dieren maar blijven laten dekken – is geen enkele vorm van fokken verantwoord of te rechtvaardigen.

Hopelijk zet deze nare ervaring, die je 'fokmachine' zelfs haar leven kan kosten, je ertoe aan om haar te laten steriliseren.

Ga morgenochtend direct als eerste naar de dierenarts voor een nieuwe echo om te zien of de andere kittens nog leven.

Ik ben hier om ervaringen uit te wisselen en hulp te zoeken bij iemand die me eventueel kan helpen, niet om ongefundeerd beoordeeld te worden door een van de vele trolls op dit forum.

Mijn bericht blijft dus actueel. Als iemand zijn ervaring wil delen, lees ik dat graag en zal ik je zeer dankbaar zijn.

Graag geen off-topic reacties van dit type meer.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ja, ik ga er morgenochtend meteen als eerste heen.

Ik doe toch geen oog dicht vannacht, want ik moet sowieso op de baby en Mystik passen.

Hij heeft trouwens rond 14:00 uur nog gepoept, dus ik denk dat dat wel een goed teken is.

Vertaald Frans
    Tania28
    Tania28 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Nou, dan hoef je nu alleen nog maar af te wachten en te duimen, houd ons vooral op de hoogte!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik heb er net weer een gebeld die er echt helemaal geen barst om geeft.

Ter info: waar ik woon zit een dierenkliniek op 15 minuten (degene die zei dat ik tot morgen moest wachten voor een opname).

Een andere op 30 minuten (die er echt schijt aan heeft; hij zei dat hun eigen KLANTEN voorrang hebben en dat hij het vanavond al veel te druk heeft, dus hij kan er pas morgen naar kijken).

En nog een op 45 minuten (die zei dat ik morgen moet komen voor een echo en dat hoe langer de kleintjes in de buik blijven, hoe beter... ). Dat is nogal tegenstrijdig met wat ik heb gelezen, maar goed.

Nou, ik ben echt helemaal de kluts kwijt. Ik heb het gevoel dat het allemaal prutsers zijn, of dat ze denken dat mijn nestje toch geen schijn van kans heeft en ze de natuur maar haar gang laten gaan, pfff.

PS: als ik mijn hand op de buik van mijn poes leg, voel ik iets bewegen... een kitten of gewoon geborrel, ik vind het lastig te zeggen.

Vertaald Frans
    Tania28
    Tania28 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Persoonlijk denk ik niet dat ze dat zomaar zelf kan regelen: het dode kitten uitdrijven en de rest binnenhouden.

Ik zou zelf echt niet wachten tot morgen, maar direct naar de spoeddierenarts gaan. Ik zou veel te bang zijn dat het misgaat.

Vertaald Frans
  • 36 reacties van 36

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!