Vroegtijdige bevalling

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

Ik ben nieuw op dit forum en ik kom hier voor advies en om ervaringen te horen van mensen met een soortgelijk verhaal als dat van mij.

Eerst en vooral: ik heb al heel wat onderzoek gedaan op verschillende fora en ik wil niet veroordeeld worden. Ik zoek alleen hulp of in ieder geval wat geruststelling voor het geval iemand van jullie iets vergelijkbaars heeft meegemaakt.

Ik heb mijn Ragdoll-poes laten dekken door een andere Ragdoll-kater. De bevalling was gepland tussen de 17e en de 20e.

We hebben op de 11e een röntgenfoto laten maken om het exacte aantal kittens te weten; er zouden er 4 of 5 zijn.

En toen begon het rampverhaal...

Om 00:30 begon Mystik te miauwen en vroeg ze of ik met haar meeging naar de badkamer... Ik begreep dat ze binnenkort zou bevallen, dus we hebben haar werpkist klaargezet.

Om 00:15 [sic] kwam er een kitten uit alsof ze moest poepen... het was doodgeboren. Ze heeft er wel voor gezorgd, hem schoongemaakt en de placenta opgegeten. Hij woog 68 gram.

Om 00:45 werd het tweede kitten op de juiste manier geboren. Hij is erg klein, maar wel levendig. Hij probeert te drinken en stribbelt goed tegen. Hij weegt 56 gram.

Ik wil erbij zeggen dat ik twee verschillende dierenartsen heb gebeld over de vroeggeboorte. Ze zeiden dat er sowieso niets aan te doen was en dat we de natuur op zijn beloop moesten laten.

Ik heb sindsdien niet meer geslapen en blijf bij ze, omdat mijn poes hulp en aanmoediging nodig heeft bij de verzorging van haar kitten.

Waar ik me echter zorgen over maak – en dat is ook mijn vraag – is dat er inmiddels bijna 18 uur zijn verstreken sinds de geboorte van het tweede kitten en er gebeurt niets meer... geen weeën, geen zichtbare pijn, ze gedraagt zich eigenlijk heel normaal.

Alleen, ik weet niet waarom, maar als ze haar brokjes gaat eten, gromt ze...

Ik heb de twee dierenartsen dus weer gebeld.

De ene zegt dat een bevalling normaal gesproken maximaal 12 uur duurt en dat ik haar morgen kan brengen voor een opname.

De andere zei dat als er morgenochtend nog steeds niets is, ik langs kan komen voor een echo om te zien of de baby's in haar buik nog leven of niet, en dan verder kijken...

Maar geen van beiden klonk ongerust, ik begrijp het niet?

Mijn theorie is nu dat Mystik het doodgeboren kitten wilde uitdrijven om zichzelf te beschermen, maar dat er toen nog eentje is meegekomen... en dat ze de rest van het nest op de uitgerekende datum krijgt? Is dat mogelijk?

Groetjes

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

36 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • ?
    Rapporteren

Het fokken van een raskat praat helemaal niets goed, integendeel! Je kat is niks meer dan een verzameling door mensen geselecteerde genetische afwijkingen die alleen het uiterlijk van een kat hebben behouden. De ragdoll voelt geen of nauwelijks pijn en heeft geen omdraaireflex... Als de mens zich er niet mee had bemoeid, zou het ras van je kat niet eens bestaan, want een ragdoll is op geen enkele manier geschikt voor een kattenleven buiten de deur.

Door met je raskat te fokken, draag je dus bij aan dierenmishandeling door genetische afwijkingen die schadelijk zijn voor de kat te laten voortbestaan.

Vertaald Frans
    Tania28
    Tania28 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

ik ben het met je eens; laten we hopen op een goede afloop voor iedereen

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik ben het ermee eens, sorry als ik een beetje doordramde. Ik vind het gewoon jammer dat iemand weigert kritisch naar zichzelf te kijken, alleen maar omdat de kat een raskat is en de minimale controles (aka de gezondheidstests enz.) zijn gedaan :/ Maar goed, ik ga er geen strijd van maken, dat zou echt stom zijn. Veel succes aan de poster en de kittens, ik hoop dat ze allemaal een fijn nieuw huisje vinden. :)

Vertaald Frans
    Tania28
    Rapporteren

Maar het kwaad is geschied, je moet nu vooral kijken hoe je dit verder aanpakt (hoewel ik geen voorstander ben van hobbyfokkers). Netoile ziet de dingen nu misschien anders en zal vast niet meer het risico nemen op nog een nestje met haar poes, want het had haar haar leven kunnen kosten.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Raskatten zijn niets meer dan katten met meer uitgesproken erfelijke gebreken. Qua uiterlijk voegen ze niets toe ten opzichte van gewone huiskatten. En als je eens zou zien hoeveel raskatten er in het asiel belanden (en gelukkig meestal door de fokker worden teruggenomen), dan denk ik dat je wel van gedachten zou veranderen. Mensen die betalen en denken "ach, dat komt wel goed" en hun kat vervolgens weer afschuiven omdat ze het niet meer trekken, dat is de realiteit, geen mythe. (trouwens, ik heb het nooit over geld gehad. Natuurlijk kost het geld om een nestje te fokken en draai je bij slechts één nestje sowieso verlies, ik geloof niet dat ik het tegendeel heb beweerd)

Maar goed, aangezien de mensen hier je "vermoeien", jammer dan. Je zult waarschijnlijk niet bij jezelf te rade gaan, wat ik ook heb gezegd over asielkatten, dat is jouw keuze :) Ik hoop alleen dat je op een dag inziet dat het vergroten van de nu al veel te grote kattenpopulatie, of het nu raskatten zijn of niet, en op een egoïstische manier (want nogmaals, jij bent degene die dit voor je dier heeft besloten), niet de meest verantwoordelijke manier is om voor je dier te zorgen. Dat is helemaal geen "extremistische" gedachte, het is gewoon de waarheid.

Vertaald Frans
    Tania28
    Rapporteren

Nou, houd je ons op de hoogte van hoe het verder gaat, asjeblieft? :)

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik accepteer mijn "fout" niet, want volgens mij is het helemaal geen fout om mijn raskat van anderhalf jaar oud een nestje te laten krijgen met een kater van hetzelfde ras. Bloedtest voor kattenaids (FIV), inentingen op orde, bloedgroepcompatibiliteit en ook getest op genetische afwijkingen (ik weet de officiële naam even niet meer).

Ik ben echt stapelverliefd geworden op mijn Ragdoll, die totaal niet te vergelijken is met een gewone HTK-kat (huis-tuin-en-keukenkat).

(Ik heb er zelf eentje gehad die na haar eerste krolsheid is gesteriliseerd en op een dag gewoon niet meer is thuisgekomen.)

En dan die vooroordelen over dat ik over de rug van dieren geld zou willen verdienen... Dat is nog wel het grappigste. Ik kon mijn kat voor 1200 € kopen, nog afgezien van de dierenartskosten en alle spullen. Ik heb helemaal geen geld nodig. En het is echt volkomen idioot om zo te denken, wetende dat ik 500 € heb betaald voor de dekking, dat ik de kittens laat helpen en dat ik ze brokjes van topkwaliteit geef. Ze heeft er vier gekregen, maar het had er ook maar één kunnen zijn. Oh mijn ***, wat een geldverlies zou dat zijn!!

Hou toch eens op met iedereen over één kam te scheren... jullie zijn echt extremisten.

Als we het hebben over de wildgroei aan HTK-katten die aan de eerste de beste worden meegegeven, dan ben ik het met je eens, maar raskatten zijn een heel ander verhaal, dat is gecontroleerd...

Ik betwijfel of iemand die bereid is om serieus geld neer te leggen voor een dier, er zomaar wat mee aanrommelt. (Ik zeg niet dat het onmogelijk is, want idioten heb je overal.)

Ga dus lekker de mensen veroordelen die hun poes door Jan en alleman laten dekken op welke leeftijd dan ook.

Ik word moe van jullie...

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Niets aan toe te voegen, Soucaille heeft perfect samengevat wat de meerderheid hier vindt.

Ik wil daar nog aan toevoegen dat er op dit forum niemand een dierenarts is, en dat je dat wel moet zijn om echt advies te kunnen geven. Zelfs als iemand al eens precies hetzelfde heeft meegemaakt, is die ervaring nooit helemaal te vergelijken met wat er nu met jouw kat aan de hand is. Je schiet er dus eigenlijk niet zo veel mee op.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Je kunt nog zo vaak zeggen dat je "niet op zoek bent naar oordeel", maar dat krijg je toch wel.

Waarom?

Omdat er honderden mensen zijn zoals jij. Particulieren die de egoïstische behoefte voelen (ja, het is egoïstisch om te beslissen over het leven van je dier dat er niet om heeft gevraagd; het verschil met een menselijke zwangerschap is dat je er zelf voor kiest om zwanger te worden, maar voor je poes heb jíj die beslissing genomen) om hun dier te laten fokken, omdat het schattig is, of wat dan ook. De kittens uit dit soort zogenaamd "doordachte" nestjes (als je echt had nagedacht, had je beseft dat een zwangerschap bij een mens en een kat totaal anders zijn, en dat de problemen die daaruit voortvloeien dat dus ook zijn en bij een dier vaker kunnen voorkomen) – waar eindigen die volgens jou? Bij mensen die er in 50% van de gevallen achter komen dat dat schattige kittentje groot is geworden, dat hij dingen sloopt, dat hij niet bij hun levensstijl past, en hup, naar het asiel (of gewoon gedumpt in de natuur).

Zelfs als we ervan uitgaan dat die mensen aan wie je de kittens hebt toevertrouwd ze allemaal hadden gehouden (of dat je ze zelf had gehouden), dan is dat alsnog een plekje minder voor asielkatten die geduldig wachten tot iemand ze een kans geeft. En gezien het aantal katten dat nu in de opvang zit, ja, dan is een plekje in een gezin, ook al is het er maar één, ontzettend veel waard.

Je kunt je beledigd voelen als je wilt, maar de reden dat mensen hier boos zijn is heel simpel: dierenleed is iets waar de meesten van ons dagelijks mee geconfronteerd worden. We hebben te doen met de katten in het asiel en ja, het is stuitend om te zien dat mensen nog steeds hun katten laten dekken terwijl er zoveel ongelukkige dieren zonder baasje zijn. Je kunt ervoor kiezen om je kop in het zand te steken en te denken: "boehoe, op dit forum zitten alleen maar gemene mensen", of je kunt je ogen openen, je fout erkennen en accepteren dat andere mensen zich ergeren aan zulk onverantwoordelijk gedrag. Niemand zegt dit soort dingen om je te pesten. Iedereen maakt zich zorgen over het welzijn van deze katten, maar ook over hun soortgenoten in het asiel. En als het benoemen van gemaakte fouten betekent dat we een eigenaar tegen de schenen schoppen, dan is dat maar zo.

Je hebt nu in ieder geval de juiste stappen gezet bij de dierenarts, dat is tenminste iets. Ik hoop dat het goed gaat met je dieren en dat je deze poes laat steriliseren na dit nestje; dat is het beste wat je kunt doen, zowel voor haar welzijn als voor haar gezondheid. Veel succes met haar verder.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Dat ik met het leven van mijn kat heb willen spelen? Wat een onzin.

Het is net als een zwangerschap bij mensen; je begint toch ook niet aan kinderen omdat er tal van redenen zijn waarom het mis zou kunnen gaan?

Als er een probleem is, zijn er artsen...

Echt een onzinargument. Zoals ik hierboven al zei: ik vraag niet om je mening over het nestje van mijn kat.

Het is door mensen zoals jij dat mensen zoals ik, die nu in "nood" zitten, uiteindelijk dit forum verlaten zonder verder nog te reageren op hun oorspronkelijke vraag...

De dekking was weloverwogen en gecontroleerd, helaas is er iets misgegaan.

Tijdens mijn eerste zwangerschap kreeg ik een tweeling, maar helaas kreeg ik pre-eclampsie en beviel ik met 28 weken... en ik ben een van mijn dochters verloren.

Helaas is het leven onvoorspelbaar, zelfs als je je best doet. Ook al zoek je alle mogelijke scenario's uit, er zijn altijd uitzonderingen.

Maar goed, daar gaat het nu niet over en ik wil me niet meer verantwoorden.

Om nog een vervolg te geven aan mijn verhaal, voor het geval het in de toekomst iemand kan helpen... (het is immers een forum om elkaar te helpen).

De dierenarts heeft de hartjes gecontroleerd: twee kloppen er sowieso, en of er een derde is, is nog onzeker.

Met mijn kat gaat het goed. Ze heeft een prik gekregen om de weeën op te wekken, want de kleintjes kunnen niet langer blijven zitten. Ze is daar gebleven en ik hoor in de loop van de ochtend of de dag meer.

Vertaald Frans
  • 30 reacties van 36

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!