Vroegtijdige bevalling

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

Ik ben nieuw op dit forum en ik kom hier voor advies en om ervaringen te horen van mensen met een soortgelijk verhaal als dat van mij.

Eerst en vooral: ik heb al heel wat onderzoek gedaan op verschillende fora en ik wil niet veroordeeld worden. Ik zoek alleen hulp of in ieder geval wat geruststelling voor het geval iemand van jullie iets vergelijkbaars heeft meegemaakt.

Ik heb mijn Ragdoll-poes laten dekken door een andere Ragdoll-kater. De bevalling was gepland tussen de 17e en de 20e.

We hebben op de 11e een röntgenfoto laten maken om het exacte aantal kittens te weten; er zouden er 4 of 5 zijn.

En toen begon het rampverhaal...

Om 00:30 begon Mystik te miauwen en vroeg ze of ik met haar meeging naar de badkamer... Ik begreep dat ze binnenkort zou bevallen, dus we hebben haar werpkist klaargezet.

Om 00:15 [sic] kwam er een kitten uit alsof ze moest poepen... het was doodgeboren. Ze heeft er wel voor gezorgd, hem schoongemaakt en de placenta opgegeten. Hij woog 68 gram.

Om 00:45 werd het tweede kitten op de juiste manier geboren. Hij is erg klein, maar wel levendig. Hij probeert te drinken en stribbelt goed tegen. Hij weegt 56 gram.

Ik wil erbij zeggen dat ik twee verschillende dierenartsen heb gebeld over de vroeggeboorte. Ze zeiden dat er sowieso niets aan te doen was en dat we de natuur op zijn beloop moesten laten.

Ik heb sindsdien niet meer geslapen en blijf bij ze, omdat mijn poes hulp en aanmoediging nodig heeft bij de verzorging van haar kitten.

Waar ik me echter zorgen over maak – en dat is ook mijn vraag – is dat er inmiddels bijna 18 uur zijn verstreken sinds de geboorte van het tweede kitten en er gebeurt niets meer... geen weeën, geen zichtbare pijn, ze gedraagt zich eigenlijk heel normaal.

Alleen, ik weet niet waarom, maar als ze haar brokjes gaat eten, gromt ze...

Ik heb de twee dierenartsen dus weer gebeld.

De ene zegt dat een bevalling normaal gesproken maximaal 12 uur duurt en dat ik haar morgen kan brengen voor een opname.

De andere zei dat als er morgenochtend nog steeds niets is, ik langs kan komen voor een echo om te zien of de baby's in haar buik nog leven of niet, en dan verder kijken...

Maar geen van beiden klonk ongerust, ik begrijp het niet?

Mijn theorie is nu dat Mystik het doodgeboren kitten wilde uitdrijven om zichzelf te beschermen, maar dat er toen nog eentje is meegekomen... en dat ze de rest van het nest op de uitgerekende datum krijgt? Is dat mogelijk?

Groetjes

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

36 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • Mimij
    Mimij Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Heb ik met het leven van mijn kat gespeeld? Wat een onzin moet ik nu weer horen. Dat is net als bij een zwangerschap van een mens; je krijgt toch ook niet geen kinderen omdat er X redenen zijn waarom het mis zou kunnen gaan? Als er een probleem is, zijn er artsen... Dus dat is echt een kulargument. Zoals ik al zei, vraag ik niet om jullie mening over het nestje van mijn kat. Het is door mensen zoals jullie dat mensen zoals ik, die nu in 'nood' zitten, uiteindelijk dit forum verlaten zonder hun vraag beantwoord te krijgen... De dekking was doordacht en gecontroleerd, maar helaas is er een probleem ontstaan. Bij mijn eerste zwangerschap kreeg ik een tweeling, maar helaas kreeg ik preeclampsie en beviel ik met 28 weken... en ik ben een van mijn dochters verloren. Helaas is het leven onvoorspelbaar, zelfs als je je uiterste best doet. Hoe goed je je ook inleest op alle scenario's, er zijn altijd uitzonderingen. Maar goed, daar gaat het nu niet om en ik ga me niet meer verantwoorden. Om mijn verhaal te vervolgen, mocht iemand er in de toekomst wat aan hebben... (dit is tenslotte een forum om elkaar te helpen). De dierenarts heeft de hartjes gecontroleerd; twee kloppen er sowieso, de derde is onzeker (als die er al is). Met mijn kat gaat het goed, ze heeft een prik gekregen om de weeën op te wekken omdat de kittens niet langer kunnen blijven zitten. Ze is daar gebleven en ik krijg in de loop van de ochtend of dag nieuws.

Hoi. Ik oordeel niet over je... ik hoop alleen dat je dit niet hebt gedaan om de kleintjes te verkopen. Weet dat als je in een lastige situatie zit, er nooit iemand is om je te helpen. Wij in Madagaskar steriliseren onze katten niet. Die van mij heb ik allemaal gehouden, ze zijn prachtig en ze paren uit vrije keuze ♡

Ik hoop dat het goed gaat met je kat en de kleintjes.

Vertaald Frans
    Tania28
    Tania28 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

bedankt voor het goede nieuws, kun je een fotootje plaatsen, asjeblieft? 👌

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Kortom, alles gaat goed.

Een bevalling na 60 dagen kan dus blijkbaar gewoon goed gaan. De oorzaak van het doodgeboren kittentje 😔 zal ik nooit weten, dat schijnt helaas vaker voor te komen...

Hetzelfde geldt voor de oorzaak van deze vroeggeboorte, wat bij katten eigenlijk best zeldzaam is.

Met de kleintjes gaat het goed, ze komen 10 gram per dag aan.

3 katertjes en 1 poesje (het vrouwtje is de grootste).

Mystic zorgt echt geweldig voor haar baby's, dus alles is prima voor nu.

Vertaald Frans
    Tania28
    Rapporteren

Geen idee wat de placenta betreft; ja, die zorg voor je poesje is echt op het randje! Je zult zien dat het allemaal wel goed komt, maar bel de dierenarts terug en wees gerust een beetje direct tegen hem. Het is toch zijn werk om ervoor te zorgen dat alles in orde is? Pfff.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ja, echt een stelletje prutsers..... Over de placenta en de gevaren daarvan weet ik niks, sorry.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Er is net een placenta uitgekomen die echt heel erg stinkt... dit bevestigt precies wat ik dacht over de dierenartsen hier in de buurt... Ik vind het onacceptabel dat ze niet hebben gecheckt of alles er wel uit was... dat is toch wel de basis.

Er zijn daar 3 kittens geboren, moet ik me nu zorgen maken over de andere placenta's?

Komt dat er vanzelf nog uit? Ik weet dat het gevaarlijk is en dat er een risico op infectie is als het binnenin gaat rotten.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi, wat een goed nieuws dat je poes en haar kittens het goed maken. En gefeliciteerd voor de mama 🙂 .

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik weet wel zeker dat dat verhaal over geen pijn voelen een fabeltje is lol

Nou, iedereen is weer thuis en vanmiddag is er nog een derde kleintje bijgekomen.

Ze zijn dus met z'n vieren in totaal en Mystik ziet er nu wat rustiger uit.

Ze is zich aan het wassen en laat de baby's even voor wat ze zijn; ze slapen nu toch allemaal.

Ik hoop dat ze ze zonder problemen kan zogen wanneer ze erom vragen.

De overleving van de kittens hangt nu echt af van hun gewichtstoename.

Vertaald Frans
    Tania28
    Rapporteren

Nou, hier is wat geruststellend nieuws, ook al voelt ze (zogenaamd) geen pijn (waar ik m'n twijfels bij heb); ze is behoorlijk van slag.

Begin vooral niet opnieuw aan een dracht.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik weet niks van genetica, dus daar ga ik me inderdaad niet aan wagen. Mijn kat heeft geen enkel genetisch probleem en ik heb haar laten dekken door een kater die ook gezond was.

Heb je je wel goed ingelezen over Ragdolls, die erom "bekendstaan" dat ze geen pijn voelen... de realiteit is heel anders. Trap maar eens op zijn staart of poot en je zult wel zien of hij niet de lucht in springt...

Mijn kat heeft een karakter dat voor 300% bij me past.

En volgens mij is de levensverwachting van een Europese korthaar en een Ragdoll hetzelfde... dus ik weet niet waar de wreedheid in mijn actie zit... Ik heb mijn kat niet door de eerste de beste laten dekken en zeker niet met 6 maanden, zoals sommige professionele fokkers of andere mensen doen die in mijn ogen onverantwoordelijk zijn.

Dus ja, de asiels zitten overvol en dat is heel sneu.

Maar als iemand met een Ragdoll, een Heilige Birmaan, een Siamees of wat dan ook wil samenwonen, dan is dat hun eigen keuze. Hou eens op met mensen veroordelen, mijn hemel!

Ik wil het vergelijken met het adopteren van kinderen, want ik zie mijn kat als mijn eigen kind. Sommige mensen willen een Aziatisch kind adopteren, anderen een Afrikaans of een Europees kind, dat is hun keuze. Wij zijn niemand om over wat dan ook te oordelen. Jullie vechten voor dierenwelzijn en dat is een prachtig doel, maar richt je dan op de juiste mensen.

Ik heb mijn kat op geen enkele manier mishandeld of misbruikt. Ik ben zaterdag om 7 uur opgestaan, het is nu maandag 15 uur en ik heb in totaal maar 5 uur geslapen, en dat terwijl ik 5 maanden zwanger ben. Ik ben doodop, maar ik neem mijn verantwoordelijkheid zoals het hoort. Ik ben een verantwoordelijk persoon.

Kortom

Mystic is nog steeds bij de dierenarts. Ze heeft nog twee kleintjes gekregen. Ik heb haar kort gezien en ze was echt niet te genieten, ze gromt naar iedereen, zelfs naar mij.

Ze schijnt goed voor de twee nieuwe kleintjes te zorgen.

De dierenarts heeft me gevraagd om de eerste kleine weer mee te nemen om die bij haar te leggen.

Ze gaan nog een röntgenfoto of echo maken om te kijken of er nog eentje in zit. En dan mag ze met de kleintjes mee naar huis.

Vertaald Frans
  • 20 reacties van 36

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!