Vroegtijdige bevalling

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

Ik ben nieuw op dit forum en ik kom hier voor advies en om ervaringen te horen van mensen met een soortgelijk verhaal als dat van mij.

Eerst en vooral: ik heb al heel wat onderzoek gedaan op verschillende fora en ik wil niet veroordeeld worden. Ik zoek alleen hulp of in ieder geval wat geruststelling voor het geval iemand van jullie iets vergelijkbaars heeft meegemaakt.

Ik heb mijn Ragdoll-poes laten dekken door een andere Ragdoll-kater. De bevalling was gepland tussen de 17e en de 20e.

We hebben op de 11e een röntgenfoto laten maken om het exacte aantal kittens te weten; er zouden er 4 of 5 zijn.

En toen begon het rampverhaal...

Om 00:30 begon Mystik te miauwen en vroeg ze of ik met haar meeging naar de badkamer... Ik begreep dat ze binnenkort zou bevallen, dus we hebben haar werpkist klaargezet.

Om 00:15 [sic] kwam er een kitten uit alsof ze moest poepen... het was doodgeboren. Ze heeft er wel voor gezorgd, hem schoongemaakt en de placenta opgegeten. Hij woog 68 gram.

Om 00:45 werd het tweede kitten op de juiste manier geboren. Hij is erg klein, maar wel levendig. Hij probeert te drinken en stribbelt goed tegen. Hij weegt 56 gram.

Ik wil erbij zeggen dat ik twee verschillende dierenartsen heb gebeld over de vroeggeboorte. Ze zeiden dat er sowieso niets aan te doen was en dat we de natuur op zijn beloop moesten laten.

Ik heb sindsdien niet meer geslapen en blijf bij ze, omdat mijn poes hulp en aanmoediging nodig heeft bij de verzorging van haar kitten.

Waar ik me echter zorgen over maak – en dat is ook mijn vraag – is dat er inmiddels bijna 18 uur zijn verstreken sinds de geboorte van het tweede kitten en er gebeurt niets meer... geen weeën, geen zichtbare pijn, ze gedraagt zich eigenlijk heel normaal.

Alleen, ik weet niet waarom, maar als ze haar brokjes gaat eten, gromt ze...

Ik heb de twee dierenartsen dus weer gebeld.

De ene zegt dat een bevalling normaal gesproken maximaal 12 uur duurt en dat ik haar morgen kan brengen voor een opname.

De andere zei dat als er morgenochtend nog steeds niets is, ik langs kan komen voor een echo om te zien of de baby's in haar buik nog leven of niet, en dan verder kijken...

Maar geen van beiden klonk ongerust, ik begrijp het niet?

Mijn theorie is nu dat Mystik het doodgeboren kitten wilde uitdrijven om zichzelf te beschermen, maar dat er toen nog eentje is meegekomen... en dat ze de rest van het nest op de uitgerekende datum krijgt? Is dat mogelijk?

Groetjes

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

36 antwoorden
Sorteren op:
  • C
    Cloudscat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Bedankt voor je reactie, echt super dat ze 12 dagen later 5 mooie kittens heeft gekregen. Ik hoop dat het tweede kittentje net zoveel geluk heeft als die van jou, tot nu toe nog steeds niets.

Fijne dag!

Hoi!

Hoe gaat het ermee? Heb je al nieuws?

Ik hoop dat alles goed gaat en dat je je geen zorgen meer maakt over de bevalling van je kat!

Fijne dag!

Vertaald Frans
    Gazellebleu33
    Gazellebleu33 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Bedankt voor je reactie, wat super dat ze 12 dagen later 5 prachtige kittens heeft gekregen! Ik hoop dat het tweede kitten net zoveel geluk heeft als die van jou, op dit moment is er hier nog steeds niets.

Fijne dag!

Vertaald Frans
    C
    Rapporteren

Hoi, 

Hoe is je verhaal afgelopen? Gaat alles goed met de kittens van Taïga??

Ik heb zelf een poes opgevangen die net een te vroeg geboren kitten heeft gekregen, ongeveer in hetzelfde stadium van de zwangerschap als bij jou.

De dierenarts die ik heb gesproken gaf min of meer hetzelfde advies als die van jou.

Maar ik zit echt in paniek, ik ben bang dat ik nog meer dode kittens in huis vind (en dan ook nog midden in de nacht in mijn bed), gelukkig sliepen mijn kinderen diep. 

Groetjes 

Taïga, de 5 baby's. De foto's zijn van 28-05, ik heb de doeken verschoond omdat de andere onder het bloed zaten - placenta's en de bevalling

Hoi! 

Even een update: op 25-05-24 is Taïga bevallen van 5 kittens die het momenteel hartstikke goed doen!

Het was nogal een emotionele rollercoaster! Dus hier is het hele verhaal:

Ze was al 4 dagen aan het nestelen in een van de dozen die ik daarvoor had klaargezet (met doeken en kranten). Ze kwam er zelden langer dan 10 minuten uit. Dat vond ik best wel zorgwekkend. 

Die zaterdagochtend 25-05 moesten mijn vriend en ik even weg. Ik vertrok rond 10:00 uur en we kwamen rond 14:00 uur weer thuis bij Taïga.

Ze zat niet in de doos waar ze al 4 dagen in nestelde, maar in een andere waar ze normaal in speelt, met twee kleine pluizenbolletjes. 

Ze was heel alert, maar zonder te gillen of te hijgen. De kleintjes dronken, en Taïga was nog steeds behoorlijk rond. Ik ben bij haar gebleven en na een uurtje heb ik haar wat te eten en te drinken gebracht. Ze schrokte een klein stukje kipfilet op en dronk wat water.

Binnen twee minuten daarna kreeg ze een derde, een rode, terwijl ze spinde. (15:11 uur)

Daarna ging ze weer liggen met haar baby's en gaf ze melk. Ze leek erg zwak en haar temperatuur steeg niet (nog steeds rond de 36 °C).

Ik raakte in paniek omdat ze echt heel zwak leek en haar ademhaling schokkerig was. Ik heb een vriendin gebeld die fokker is en zij adviseerde me:

om mijn poes op te tillen en aan haar buik te voelen. Als er nog (behoorlijke) bobbels in zitten, zitten er nog kittens in. Pas wel op, want kleine bobbeltjes kunnen ook gewoon de baarmoeder zijn die zich weer samentrekt.

Als er nog bobbels zijn: afwachten en de temperatuur van de poes in de gaten houden. (Ik voelde een klein rolletje dwars in haar buik... van links naar rechts in haar flanken en niet in de lengte).

de volgende dag naar de dierenarts gaan als er in de tussentijd niets gebeurt.

Even voor de duidelijk: mijn poes laat zich makkelijk aanraken, ik weet dat dat niet bij alle dieren zo is.

Ik heb haar regelmatig water gebracht en rond 19:00 uur besloot ik haar weer een stukje kipfilet te geven.

En ja hoor, mevrouw Taïga schrokt alles op, gaat op haar pootjes staan (tot groot protest van de baby's) en beviel na een paar minuten heftige weeën van nog een kleintje (19:16 uur). Ze zag er echt uitgeput uit en likte hem snel schoon voordat ze weer ging liggen. Ik gaf haar meteen weer water en een stukje kip, wat ze opat.

Ik dacht dat het klaar was, maar ik bleef bij haar in de buurt (beetje series kijken op mijn telefoon en goed luisteren), want haar ademhaling was nog steeds wat schokkerig.   

En verrassing: om 21:40 uur kreeg Taïga nog een laatste kitten, een flinkeerd. Terwijl hij nog aan de navelstreng zat, begon hij al te drinken 😮.

Ik heb mijn meisje weer wat te eten en te drinken gegeven, maar daar raakte ze niet veel van aan.

Toen ben ik gaan slapen omdat ze spinde en goed voor alle kittens zorgde (een intensieve wasbeurt en haar ademhaling was eindelijk weer normaal). De volgende dag trof ik Taïga en de kleintjes in topvorm aan. 

•Ze is 2 dagen non-stop bij ze gebleven (ze is in die twee dagen niet op de kattenbak geweest voor de grote boodschap. Als dat langer duurt, moet je echt met de kat naar de dierenarts).

•Daarna kwam ze af en toe de doos uit om een uurtje bij ons te slapen.

•En sinds woensdag gaat ze weer naar buiten. Nooit lang (maximaal anderhalf uur). 

Een klein, tikkeltje wreed experimentje:

•De baby's waren al 20 minuten aan het huilen en Taïga kwam maar niet binnen, ondanks mijn geroep (als een wanhopige 'crazy cat lady'). Dus pakte ik de luidruchtigste baby in mijn handen en liep ermee naar het raam; ze was binnen 10 seconden terug. Totaal verontwaardigd, maar ze ging wel haar baby's zogen. (Niet doen als het koud is, de kleintjes hebben constante warmte nodig en kunnen hun eigen temperatuur nog niet zelf regelen).

Nou, ik zou me dus geen zorgen maken. Ik baal er wel van dat ik de eerste twee niet geboren heb zien worden, maar Taïga zorgt supergoed voor haar nestje, ondanks het eerste kitten dat we verloren zijn. En de bevalling was echt heel rustig qua gemiauw (me is verteld dat sommige poezen de hele tijd gillen, dus raak niet in paniek als jouw poes luidruchtig is). :)

Vertaald Frans
    Gazellebleu33
    Gazellebleu33 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Persoonlijk denk ik niet dat ze het dode kittentje zomaar kan uitstoten wanneer ze wil en de anderen dan binnen kan houden.

Ik zou zelf niet tot morgen wachten, maar direct naar de spoedarts gaan, omdat ik veel te bang zou zijn dat het slecht afloopt.

Hoi, ik wilde even mijn ervaring delen, omdat ik er online niks over kon vinden en het precies aansluit bij deze situatie.

Ik heb een jong poesje van bijna een jaar oud, die volgens mijn schatting over 1 à 2 weken zou moeten bevallen.

Maar vanochtend (rond 9:00 uur) begon Taïga te miauwen en kwam ze me halen.

Om 9:20 uur bracht ze een kitten ter wereld... ik keek toe, ze likte hem schoon, at de placenta en de navelstreng op, en na een paar minuten besefte ik dat hij roze was (hooguit wat dons), bijna bewegingloos en niet probeerde te drinken. Ze verloor ook heel snel haar interesse.

Zelfs zo erg dat ze het nest (een doos met dekens en doeken) verliet en de kleine erin liet liggen. Ze ging wat eten en een stukje verderop liggen.

Ik heb de kitten opgepakt, naar haar toe gebracht en geprobeerd hem bij een tepel te leggen. Hij hapte niet, maar gaf wel een piepje.

Ze bleef bij hem, likte hem, maar verder gebeurde er niks. Ze had geen weeën meer en was niet meer onrustig. Ze miauwde ook niet meer.

Het punt is dat mijn poes nog steeds zo rond als een tonnetje is.

Ik ben dus rond 10:30 uur met de kitten naar de spoeddierenarts gegaan.

En daar ben ik het volgende te weten gekomen:

- een poes kan een te vroeg geboren/niet-levensvatbare kitten baren en de rest van de zwangerschap gewoon voortzetten

Op basis van hoe de kitten eruitzag, kon de dierenarts schatten hoever de dracht van Taïga was. Ze zei dat ik nog minimaal 4 dagen tot een week moet wachten voordat de weeën weer op gang komen. Na een röntgenfoto bleek dat er sowieso nog 4 kittens in haar buik zitten.

Dat Taïga haar vruchtwater is verloren is niet erg, want:

- de kittens zitten elk in hun eigen vruchtzak, los van elkaar

En ze kunnen dus gewoon overleven tot het einde van de zwangerschap.

Ik kon dus weer met mijn poes naar huis (helaas zonder het te vroeg geboren kleintje) en ik moet haar nu 24 uur goed in de gaten houden voordat ze haar normale leventje weer mag oppakken (naar buiten gaan enz.).

Ze vertelde me dat mijn poes erg moe kan zijn. Misschien heeft ze 24 uur lang geen trek in eten (als het langer duurt, moet ik terug naar de dierenarts).

Dit moet ik dus vooral controleren:

- de temperatuur van mijn poes (niet hoger dan 39 °C)

- of er gekleurde afscheiding is (groen, geel) of als het stinkt

- geen eetlust voor MEER dan 24 uur

- als de weeën weer beginnen

Dus mocht je dit ooit meemaken in dit soort situaties:

1) ga naar de dierenarts

2) je poes is niet per se in gevaar :D

3) de rest van de dracht kan gewoon doorgaan en de kittens kunnen gezond zijn

4) de te vroeg geboren kitten kan overleven (hangt af van hoe ver de zwangerschap was).

Ter info: sinds ik thuis ben (12:30 uur) ligt Taïga lekker bij me te slapen. Ik check haar regelmatig.

Hoi,

Hoe is je verhaal afgelopen? Gaat alles goed met de kittens van Taïga??

Ik heb een poes opgevangen die zelf net een te vroeg geboren kitten heeft gekregen, rond hetzelfde stadium als bij jou.

De dierenarts die ik heb gesproken gaf min of meer hetzelfde advies als die van jou.

Maar ik ben echt in paniek, ik ben zo bang dat ik straks nog meer dode kittens in huis vind (en dan ook nog midden in de nacht in mijn bed), gelukkig sliepen mijn kinderen diep.

Groetjes

Vertaald Frans
    C
    Rapporteren

Persoonlijk denk ik niet dat ze zelf kan bepalen wanneer ze een dood kitten uitdrijft en de rest binnenhoudt.

Ik zou niet tot morgen wachten, maar direct naar de spoedarts gaan. Ik zou veel te bang zijn dat het verkeerd afloopt.

Hoi allemaal, ik wilde even mijn ervaring delen, omdat ik er online niks over kon vinden en het precies aansluit bij deze situatie.

Ik heb een poesje van bijna een jaar oud, die volgens mijn schatting over een week of twee moest bevallen.

Maar vanochtend rond 9:00 uur begon Taïga te miauwen en kwam ze me halen.

Om 9:20 uur bracht ze een kitten ter wereld... Ik keek toe hoe ze het waste, de placenta en de navelstreng opat. Na een paar minuten besefte ik dat het kleintje roze was (hooguit wat donshaartjes), bijna bewegingsloos en niet probeerde te drinken. Ze verloor ook al snel haar interesse.

Zelfs zo erg dat ze het nest (een doos met dekens en doeken) verliet en de kleine liet liggen. Ze ging wat eten en verderop liggen slapen.

Ik heb het kitten opgepakt en bij haar neergelegd, geprobeerd het bij een tepel te leggen. Hij hapte niet, maar gaf wel een piepje.

Ze bleef bij hem, likte hem, maar verder niks. De weeën stopten en ze was niet meer onrustig. Ze stopte ook met miauwen.

Het probleem: mijn meisje is nog steeds zo rond als een tonnetje.

Ik ben dus rond 10:30 uur met het kitten met spoed naar de dierenarts gegaan.

En daar heb ik het volgende geleerd:

- Een poes kan een prematuur/niet-levensvatbaar kitten baren en daarna de rest van de dracht gewoon voortzetten.

Aan de hand van hoe het kitten eruitzag, kon de dierenarts inschatten hoe ver de zwangerschap van Taïga was. Ze zei dat het nog minimaal vier dagen tot een week kan duren voordat de weeën weer beginnen. Na een röntgenfoto bleek dat er nog zeker vier kittens in haar buik zitten.

Dat Taïga's vruchtwater is gebroken is niet erg, want:

- De kittens zitten elk in hun eigen vruchtzak, los van elkaar.

En ze kunnen dus gewoon overleven tot het einde van de dracht.

Ik mocht dus weer naar huis met mijn poes (helaas zonder het kleine prematuurje). Ik heb als instructie gekregen om haar 24 uur goed in de gaten te houden voordat ze haar normale leventje weer op mag pakken (naar buiten gaan enzo).

Ze vertelden me dat ze erg moe kan zijn en misschien 24 uur lang geen eetlust heeft (duurt het langer, dan moet ik direct terug naar de arts).

Dit moet ik dus vooral controleren:

- De temperatuur van de poes (niet hoger dan 39° Celsius).

- Of er gekleurde afscheiding is (groen, geel) of als het stinkt.

- Geen eetlust voor LANGER dan 24 uur.

- Of de weeën weer beginnen.

Dus mocht je ooit in zo'n situatie zitten:

1) Ga naar de dierenarts.

2) Je poes is niet per se in gevaar :D

3) De rest van de dracht kan gewoon doorgaan en de andere kittens kunnen gezond zijn.

4) Een prematuur kitten kan het overleven (dat hangt af van hoe ver de dracht al was).

En ter info: sinds ik terug ben (12:30 uur) ligt Taïga heerlijk rustig naast me te slapen. Ik check haar natuurlijk regelmatig.

Vertaald Frans
    D
    Del2244 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi

Antwoorden zoeken op internet en op forums kost je eigenlijk alleen maar tijd, je kunt beter direct contact opnemen met een dierenarts... elk geval is uniek, maar in dit soort situaties is er vaak weinig meer te doen om de kittens te redden. Het leven van je kat kan echter van dit bezoek afhangen.

Tot snel, laat je nog even horen hoe het gaat? 😊

Vertaald Frans
    M
    Mouten Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, ik ben nieuw op dit forum en ik ben op zoek naar advies en ervaringen van mensen die hetzelfde hebben meegemaakt. Even vooraf: ik heb al heel wat afgezocht op diverse fora en ik zit niet te wachten op oordelen, ik wil alleen graag hulp of in ieder geval wat geruststelling als iemand iets vergelijkbaars heeft beleefd. Mijn Ragdoll-poes is gedekt door een Ragdoll-kater en ze was uitgerekend tussen de 17e en de 20e. Op de 11e hebben we een röntgenfoto laten maken om te weten hoeveel kittens het er precies waren; er werden er 4 of 5 geteld. En toen begon het drama... Om 00:30 begon Mystik te miauwen en wilde ze dat ik met haar meeging naar de badkamer. Ik begreep dat de bevalling niet lang meer op zich zou laten wachten, dus we hebben de werpkist die we hadden klaargezet erbij gepakt. Om 00:15 perste ze een kitten uit alsof ze op de bak zat... het was doodgeboren. Ze heeft er wel voor gezorgd, het schoongelikt en de placenta opgegeten. Het woog 68 gram. Om 00:45 kwam het tweede kitten er op de juiste manier uit. Het is erg klein, maar wel levendig. Het probeert te drinken en spartelt flink tegen. Dit kleintje weegt 56 gram. Ik heb trouwens twee verschillende dierenartsen gebeld over de vroeggeboorte, maar ze zeiden dat er eigenlijk niks aan te doen is en dat je de natuur zijn gang moet laten gaan. Ik heb sindsdien niet meer geslapen en wijk niet van hun zijde, omdat de moederpoes wat hulp en aanmoediging nodig heeft bij de verzorging van haar kitten. Waar ik me nu zorgen om maak en wat ook mijn vraag is: er zijn inmiddels bijna 18 uur verstreken sinds het tweede kitten en er gebeurt helemaal niets meer... geen weeën, geen zichtbare pijn, ze gedraagt zich eigenlijk vrij normaal. Alleen, ik weet niet waarom, maar ze gromt als ze haar brokjes gaat eten... Ik heb de twee dierenartsen dus weer gebeld. De een zegt dat een bevalling normaal gesproken maximaal 12 uur duurt en dat ik haar morgen kan brengen voor een opname. De ander zei dat als er morgenochtend nog steeds niks is, ik langs kan komen voor een echo om te zien of de kleintjes in haar buik nog leven en dan verder te kijken... Maar geen van beiden klonk echt ongerust, ik snap het niet? Mijn theorie is dat Mystik het doodgeboren kitten wilde uitstoten om zichzelf te beschermen, maar dat er per ongeluk nog een mee naar buiten kwam... en dat ze de rest van het nest pas aan het einde van de draagtijd krijgt? Zou dat kunnen? Groetjes

Hoi, ik ben ook op zoek naar antwoorden. Het zou heel nuttig zijn om te horen hoe dit is afgelopen, aangezien ik in precies dezelfde situatie zit.

Alvast bedankt

Vertaald Frans
    Tania28
    Tania28 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hé CalineB, natuurlijk horen de natuur en dieren hier gewoon thuis; maar je moet je wel realiseren dat we soms te maken hebben met "zogenaamde fokkers" die er maar een potje van maken, zonder ook maar enigszins stil te staan bij de gevolgen. Bekijk het ook eens van die kant.

Vertaald Frans
    C
    Caline b Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Echt hoor, mensen die haar hier lopen te veroordelen... wat is jullie doel eigenlijk? Dieren leefden hier al in alle vrijheid en plantten zich voort nog voordat wij er waren. Als wij er niet meer zijn, zullen zij dat nog steeds doen. Sterilisatie en castratie zijn allesbehalve natuurlijk en kunnen later ook voor complicaties zorgen (mijn kat heeft 3 nestjes gehad, al haar kleintjes zijn nu volwassen, gevaccineerd, gechipt en weggegeven aan mensen met een hart van goud). Ik woonde in een flat en zat in mijn eindexamenjaar toen een vriendin mijn kat redde; ze kon haar niet houden, dus gaf ze haar aan mij. Ik ben na school gaan werken om voor haar te kunnen zorgen en raad eens? Na haar nestjes heb ik haar laten steriliseren. Ja, want ik had daarvoor gewoon niet genoeg geld (tussen de speeltjes, kattenbakvulling en de beste brokjes en natvoer door is dat best duur voor een scholiere) en ik heb geen moment getwijfeld om haar te helpen toen dat werd gevraagd. Wat die zwangerschappen betreft: ze is gewoon ONTSNAPT om te doen wat de natuur haar ingeeft. Met al haar baby's gaat het 4, 5 of 6 jaar later goed, behalve met eentje die bij mij voor de deur is gedood (daarna was de moederpoes erg verdrietig, maar ik ken haar en vind altijd wel een oplossing voor haar problemen. Als ik het zelf niet weet, heb ik een topdierenarts). Dus die nutteloze en oninformatieve reacties van jullie... als de mens zou stoppen met zich voort te planten, zou de hele wereld er beter aan toe zijn. Als de mens verstandig was, zou hij meer ruimte overlaten voor de flora en fauna, want noch wij, noch de dieren zijn gemaakt voor beton en vervuiling. Jullie wilden de leefomgeving van dieren afpakken en ze tam maken, nu moeten we op de blaren zitten en onze mond houden in plaats van te oordelen. Iedereen doet zijn best en degenen die dieren echt kwaad doen, vragen nooit om advies, maar jullie ontmoedigen juist de mensen met een goed hart. Op die manier zouden alleen 'professionals' nog dieren mogen hebben... echt... belachelijk!

Vertaald Frans
    Tania28
    Tania28 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Mimij, als ik het goed begrijp, krijgen de kinderen en ouders enzo samen baby's?

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 36

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!