Hoi,
Ik ben nieuw op dit forum en ik kom hier voor advies en om ervaringen te horen van mensen met een soortgelijk verhaal als dat van mij.
Eerst en vooral: ik heb al heel wat onderzoek gedaan op verschillende fora en ik wil niet veroordeeld worden. Ik zoek alleen hulp of in ieder geval wat geruststelling voor het geval iemand van jullie iets vergelijkbaars heeft meegemaakt.
Ik heb mijn Ragdoll-poes laten dekken door een andere Ragdoll-kater. De bevalling was gepland tussen de 17e en de 20e.
We hebben op de 11e een röntgenfoto laten maken om het exacte aantal kittens te weten; er zouden er 4 of 5 zijn.
En toen begon het rampverhaal...
Om 00:30 begon Mystik te miauwen en vroeg ze of ik met haar meeging naar de badkamer... Ik begreep dat ze binnenkort zou bevallen, dus we hebben haar werpkist klaargezet.
Om 00:15 [sic] kwam er een kitten uit alsof ze moest poepen... het was doodgeboren. Ze heeft er wel voor gezorgd, hem schoongemaakt en de placenta opgegeten. Hij woog 68 gram.
Om 00:45 werd het tweede kitten op de juiste manier geboren. Hij is erg klein, maar wel levendig. Hij probeert te drinken en stribbelt goed tegen. Hij weegt 56 gram.
Ik wil erbij zeggen dat ik twee verschillende dierenartsen heb gebeld over de vroeggeboorte. Ze zeiden dat er sowieso niets aan te doen was en dat we de natuur op zijn beloop moesten laten.
Ik heb sindsdien niet meer geslapen en blijf bij ze, omdat mijn poes hulp en aanmoediging nodig heeft bij de verzorging van haar kitten.
Waar ik me echter zorgen over maak – en dat is ook mijn vraag – is dat er inmiddels bijna 18 uur zijn verstreken sinds de geboorte van het tweede kitten en er gebeurt niets meer... geen weeën, geen zichtbare pijn, ze gedraagt zich eigenlijk heel normaal.
Alleen, ik weet niet waarom, maar als ze haar brokjes gaat eten, gromt ze...
Ik heb de twee dierenartsen dus weer gebeld.
De ene zegt dat een bevalling normaal gesproken maximaal 12 uur duurt en dat ik haar morgen kan brengen voor een opname.
De andere zei dat als er morgenochtend nog steeds niets is, ik langs kan komen voor een echo om te zien of de baby's in haar buik nog leven of niet, en dan verder kijken...
Maar geen van beiden klonk ongerust, ik begrijp het niet?
Mijn theorie is nu dat Mystik het doodgeboren kitten wilde uitdrijven om zichzelf te beschermen, maar dat er toen nog eentje is meegekomen... en dat ze de rest van het nest op de uitgerekende datum krijgt? Is dat mogelijk?
Groetjes