Vlooienellende bij de kat?

T
Thomas34350 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Goedenavond, goedenavond!

Ik kom even bij jullie aankloppen omdat ik het even niet meer weet, ik zal het uitleggen.

Mijn vriendin en ik hebben een achtergelaten kitten van 4 maanden oud in huis genomen.

We zijn ermee naar de dierenarts gegaan voor een algemene check-up en vooral om te kijken of ze geen parasieten had.

Alles was oké, dus ze kwam bij ons wonen en heeft 8 maanden als een koningin geleefd.

De ellende begon toen ik haar optilde en opeens vlooien op mijn arm zag...

En toen begon de strijd...

We zijn begonnen met een behandeling (pilletje van de dierenarts + shampoo), het hele huis grondig schoongemaakt en vlooienwerende sprays gebruikt.

Een paar dagen was het rustig, en opeens wordt mijn vriendin weer wakker met vlooienbeten...

Deze keer: weer een grote schoonmaak, een fogger gebruikt, een vlooienhalsband en een Stronghold-pipetje.

Vandaag het huis weer gigantisch schoongemaakt (we zijn al sinds 09:30 bezig en nog steeds niet klaar), kleding en beddengoed in quarantaine, het hele huis met de stoomreiniger gedaan.

Onze kat komt net binnen (tien minuten geleden), ik til haar op en ja hoor.... weer een vlo op m'n arm!!!!!

Dus de balans tot nu toe:

- Fogger

- Spray

- 3x het huis schoongemaakt

- Pilletje van de dierenarts

- Vlooienhalsband

Het is geen optie om haar vanavond naar binnen te laten, ze brengt sowieso driekwart van haar tijd buiten door en komt eigenlijk alleen binnen om te eten.

Ik kom bij jullie voor advies... je begrijpt wel dat ik inmiddels al meer dan tweehonderd euro heb uitgegeven om van die krengen af te komen, maar ik heb het gevoel dat het me boven de pet groeit en dat ik er nooit vanaf kom.

Wat voor oplossingen zijn er nog? Haar niet meer naar buiten laten, ook al is ze het liefst altijd buiten? Of haar juist alleen nog maar buiten laten met voer en een schuilplaats buiten?

Alvast heel erg bedankt!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

16 antwoorden
Sorteren op:
  • C
    Cigognecomplique5091 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Als je een vlooienplaag hebt ontdekt en je kat tot nu toe nog helemaal niet behandeld is, moet je het groots aanpakken.

- Gebruik direct Capstar-tabletten! Die doden de vlooien meteen. Herhaal dit elke dag of om de dag totdat alle vlooien op je kat verdwenen zijn. (Er zitten 6 tabletjes in een verpakking).

- Je moet je kat ook zo snel mogelijk ontwormen (met Milbemax van Elanco of Milpro, die hebben dezelfde samenstelling). De kat likt zich en krijgt zo vlooien, eitjes en larven binnen. Die kunnen zich verder ontwikkelen en via de ontlasting weer naar buiten komen. Bovendien dragen vlooien vaak bepaalde soorten wormen over.

- Stofzuig ALLE oppervlakken (als je het volhoudt: elke dag).

- Gebruik op elke verdieping een vlooienbom (zo’n spuitbus die je in het midden van de kamer zet en activeert). Verlaat daarna het huis. Woon je in een appartement? Plak dan de ventilatieroosters af.

- Maak alle oppervlakken schoon met stoom of op een hoge temperatuur (ook weer: elke dag, als je de energie hebt).

- Heb je een terras? Schrob dat dan met emmers gloeiend heet water met azijn. De hitte doodt ze en de azijn schrikt ze af.

- Als je geen vlooienbom gebruikt, gebruik dan in ieder geval een omgevingsspray voor je beddengoed en banken, ook als je daar nog geen vlooien hebt gezien. Er liggen waarschijnlijk wel eitjes en larven die je met het blote oog niet ziet.

- Alle kussens, textiel en kleding die rondslingeren: stop ze in een vuilniszak en gebruik flink wat omgevingsspray. Knoop de zak goed dicht en laat dit minstens 4 dagen staan. Daarna pas wassen.

- Al het beddengoed dat tegen hoge temperaturen kan: in de wasmachine én in de droger.

Je moet dit echt even volhouden, minstens een maand (dat is de levenscyclus van een vlo).

Zodra de strip Capstar op is en er geen vlooien meer op je kat zitten, kun je een preventief middel geven, zoals een pipetje. Let op: Frontline Combo lijkt niet meer zo effectief te zijn. Veel mensen raden Stronghold aan.

Blijf je kat ontwormen: elke maand als hij buiten komt, en elke 3 maanden als hij alleen binnen blijft.

Blijf de pipetjes elke maand herhalen of vraag je dierenarts om een maandelijkse tablet.

Gebruik elke maand een preventieve spray op je beddengoed en banken. Kies iets op basis van essentiële oliën, dat is meestal veilig.

Gebruik hiervoor in ieder geval géén omgevingsspray (want dat is een bestrijdingsmiddel, geen afweermiddel).

Check je kat elke maand goed en let er vooral op dat je de preventieve middelen op tijd herhaalt. Controleer die mooie vacht regelmatig heel grondig.

Eigenlijk moet je gewoon één keer hard ingrijpen en dit zo'n 5 weken volhouden. Daarna is het een kwestie van de maandelijkse voorzorgsmaatregelen aanhouden en dat consequent blijven doen.

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hallo

Ik heb 4 katten, waarvan er 2 vaak buiten zijn en m'n kater zelfs bijna de hele tijd buiten is.

Ik heb echt 8 maanden lang in een hel gezeten met die rotvlooien.

Ik heb alles gestoomd, ook m'n matras en de bank, alle was gewassen en in de droger gedaan, maar niks hielp.

Uiteindelijk heb ik een professioneel bedrijf laten komen voor de reiniging en ontsmetting en heb ik de 4 katten tegelijkertijd opnieuw behandeld. Nu heb ik eindelijk geen last meer van vlooien.

Vertaald Frans
    Sylvie Anne 81
    Sylvie anne 81 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik heb geen parket, maar ik heb een keer in de zomer toch een vlooienplaag gehad. Ik ben er pas vanaf gekomen door echt heel vaak te stofzuigen, wel een keer of tien per dag. Een flinke klus, maar het heeft gewerkt. Wat de kat betreft: ik heb gehoord dat Terre de Sommière (verkrijgbaar in de biowinkel) best effectief is. Je moet alleen wel de kop van de kat goed beschermen zodat hij het niet inademt, want het stuift enorm. Ik heb het zelf nog niet bij mijn eigen katten geprobeerd, dus ik kan het niet garanderen.

Vertaald Frans
    Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Toen ik de hele draad las, moest ik meteen denken aan vlooien in de vloer. Het feit dat je onderbenen helemaal onder de bultjes zitten, wijst daar wel op. Daardoor krijgt de arme kat er een heleboel over zich heen, en jij ook! Die rotvlooien zijn echt hardnekkig.

Als je geen houten vloer hebt, is het wat vreemder. Het kan zijn dat het middel langzaam werkt en dat de vlooien die het overleefd hebben in de tussentijd flink tekeergaan. Het is ook mogelijk dat het lichaam van je kat niet goed reageert op deze werkzame stof en dat je een andere moet proberen. Doe dit echter niet meteen en nooit zonder advies van de dierenarts, anders is er kans op bloedvergiftiging.

Vertaald Frans
    M
    Mike64 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

En Tosca heeft gelijk... er zijn ook nog vlooien in het parket... bedwantsen...

Misschien even naar de dokter om te kijken waar je bultjes vandaan komen?

Vertaald Frans
    M
    Rapporteren

Je kunt dit inderdaad door de dierenarts laten doen... maar je kunt het ook prima zelf doen met een luizenkam (net zo eentje die je voor kinderen gebruikt)... Zo zie je vanzelf of er wat zit.

Verder springt een vlo naar mijn idee best hoog, dus ik blijf het nogal verbazingwekkend vinden dat je hem op je arm zag zitten... is het niet mogelijk dat die vlo je kat al had gebeten en vergiftigd was geraakt? Dat zou verklaren waarom hij niet zo "reactief" was.

Het zal lastig zijn om een kat die graag naar buiten gaat lang binnen te houden... misschien een dagje of twee, om even zijn vacht goed te controleren, maar als je hem regelmatig behandelt, zou je geen problemen moeten hebben.

Vertaald Frans
    T
    Rapporteren

Ja hoor, klopt helemaal, ze gaan dood zodra ze de kat bijten. Maar m'n probleem is dat als ze bij thuiskomst vlooien mee naar binnen neemt, die weer eitjes gaan leggen in de omgeving.

Kijk maar naar wat er vanavond gebeurde: als die vlo op de grond was gesprongen in plaats van op m'n arm, dan was het alweer raak geweest.

Ik zat net aan een mogelijke oplossing te denken: misschien kan ik haar naar de dierenarts brengen zodat ze haar daar helemaal kammen en alle vlooien weghalen (ik weet eigenlijk niet of ze dat doen) en haar daarna gewoon binnen houden.

Maar ja, ik weet niet of ze het wel zo leuk vindt om alleen maar binnen te zitten.

Vertaald Frans
    M
    Rapporteren

Als ik me niet vergis, gaat de vlo dood door contact met de werkzame stof in de huid, de vacht en het bloed van de kat... hij kan dus nog wel op de kat springen, maar zal daar doodgaan... dat geldt trouwens ook voor de larven die de kat eventueel had...

Geen vlooien meer... dus worden er ook geen eitjes meer gelegd.

En je hebt ook de omgeving behandeld, dus alle larven en eitjes zijn nu weg.

Vertaald Frans
    T
    Rapporteren

Echt hoor, ik ben oprecht blij voor je, serieus..

Het is echt waar, zeker omdat het eerste wat ik deed nadat ik haar had opgehaald naar de dierenarts gaan was, en die bevestigde dat ze nergens last van had.

Ze krijgt nu al twee maanden tabletjes, een week Stronghold en ze draagt sinds drie dagen die vlooienband.

Het probleem is alleen: wanneer wordt deze vicieuze cirkel eindelijk eens doorbroken?

Want zoals ik al probeerde uit te leggen: als ik die vlo vanavond niet had gezien, was het weer de gebruikelijke routine geweest.

Ik bedoel, als geen enkel middel voorkomt dat een vlo zich op de kat nestelt, dan is het een gebed zonder eind.

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 16

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!