Hallo allemaal,
Ik heb twee geweldige katers. Ze waren als broertjes voor elkaar, maar binnen een paar minuten is alles omgeslagen. Ik geef jullie even een korte samenvatting zodat je de situatie beter begrijpt.
Een jaar geleden heb ik Chiffon geadopteerd, een jong gedumpt katje. We werden meteen heel hecht.
Een tijdje later kwam ik Poussiere tegen. Hij was ongeveer even oud als Chiffon, maar hij was er slecht aan toe. Na een bezoekje aan de dierenarts besloot ik hem te adopteren en hij was meteen onafscheidelijk van Chiffon.
De weken en maanden vlogen voorbij.
Het is nu ongeveer een jaar na de adoptie van Chiffon. Vanwege mijn werk moest ik verhuizen. Woensdag de 10e hebben ze hun nieuwe appartement ontdekt. Geen wandelingetjes aan de lijn op straat meer; ze hebben nu een eigen afgezet binnenplaatsje voor henzelf.
Om te voorkomen dat ze zouden weglopen op zoek naar een vrouwtje, was de beslissing voor castratie snel genomen. Omdat mijn dierenarts het nogal druk had, was Poussiere als eerste aan de beurt op vrijdag de 12e. Chiffon staat gepland voor 26 mei.
De operatie ging goed, Poussiere kwam thuis en was weer samen met Chiffon. Zaterdag de 13e ging alles nog goed, ze waren lekker aan het spelen tot een uur of vijf 's middags, en toen ging het mis.
Ik was naar een tuincentrum (zoals de Franse keten Botanic) geweest om bloemen voor mijn ramen te kopen. Chiffon en Poussiere zaten bij het raam. Poussiere besloot uit het raam te klimmen om de binnenplaats te verkennen. Chiffon miauwde omdat zijn maatje buiten was en hij niet mee durfde. Ik ben Poussiere gaan halen en heb hem weer mee naar binnen genomen. En toen was het drama compleet:
Sinds dat moment zijn ze alleen maar aan het vechten, echt gemeen, ze menen het serieus. Ik ben gedwongen om ze in aparte kamers te houden. Het valt me op dat Chiffon Poussiere probeert te bestijgen, waar Poussiere boos om wordt en dan barst de bom.
Ik ben het spoor bijster en ik begrijp deze plotselinge gedragsverandering niet. Ze waren zulke goede vrienden, waarom opeens zoveel geweld? Het breekt mijn hart om ze zo te zien vechten. Ik denk dat Chiffon denkt dat Poussiere een krolse poes is, terwijl het een gecastreerde kater is. Is dat de oorzaak van het probleem? Heb ik gelijk? Hoe kan ik ze kalmeren tot Chiffon gecastreerd wordt?
Bedankt voor je hulp. Ik ben zo dol op ze en ik wil ze echt niet uit elkaar halen. We zijn met z'n drietjes echt een gezin. Toen Poussiere ziek was hebben we samen met Chiffon over hem gewaakt, en toen ik zelf ernstig ziek was, waren zij er om op mij te passen.
Ik heb wel eens gehoord van Feliway, is dat effectief in dit geval? Is er een manier om de hormonen van Chiffon wat te bedaren?
Alvast heel erg bedankt voor je hulp.
Hartelijke groet, een baasje dat zich erg veel zorgen maakt om zijn twee pluizenbollen