Hoi allemaal.
Het verhaal begon een maand na mijn eerste verhuizing. Na een bezoekje aan de dierenarts kwamen we naar buiten met een behandeling voor een week en het advies om de kat rust te geven en van voer te wisselen (destijds Friskies). Op dat moment ben ik overgestapt op Ultima brokken, de meubels bleven op hun plek en alles ging goed.
Eind juli vond ik hem ineens op mijn badmat, helemaal suf en hij reageerde nergens meer op. Ik heb de spoeddierenarts gebeld en die vertelde me dat mijn kat een blaasontsteking had en helemaal verstopt zat. Hij kreeg een narcose en is drie dagen gekatheteriseerd. De praktijk belde me op om te zeggen dat het beter met hem ging en dat ik hem kon ophalen.
Ik zal jullie de details besparen, maar we hebben een maand lang lopen aanmodderen tussen de spoeddierenarts, katheters en injecties. Eind augustus kreeg mijn kat Spasmoglucinol (werkzame stof: phloroglucinol) en Tramadol voor de pijn en de krampen, en de dierenarts adviseerde me om hem op Urinary brokken te zetten.
Het ging weer een maand goed. Eind september/begin oktober heb ik weer Ultima gekocht, zonder te vermoeden dat dit iets zou uitmaken. Nou, dat deed het dus wel. Weer met spoed naar de dierenarts omdat Minou lusteloos op zijn bak zat met zware krampen. Ze hielden hem daar en de volgende dag vertelden ze me dat ze hem niet konden katheteriseren omdat zijn penis te gezwollen was om de sonde door te laten. Ze hebben de blaas moeten aanprikken om deze te legen. De dag daarna mocht hij weer naar huis en... twee dagen later zaten we weer bij de dierenarts voor een injectie met ontstekingsremmers omdat zijn penis veel te geïrriteerd was en het hem te veel pijn deed om te kunnen plassen.
Vandaag heb ik een afspraak gemaakt bij een tweede dierenarts voor een second opinion. Zij begon weer over de operatie waar ze het elke keer al over hadden gehad. Op dit moment krijgt mijn kat ontstekingsremmers en Urinary brokken om te kijken of hij nog een kans heeft om de operatie te voorkomen.
Ik heb wat ervaringen over dit onderwerp gelezen en ik raakte een beetje in paniek van de meeste verhalen, omdat er vaak sprake is van operatie na operatie omdat de opening weer dichtgroeit of de wond gaat ontsteken. Ik weet dus niet wat ik moet doen, want ik wil niet dat mijn kat lijdt, maar er is blijkbaar maar een kans van vijftig procent dat de operatie slaagt en vooral de nazorg is erg zwaar.
Hebben jullie ervaringen die je wilt delen of een mening over deze kwestie?
Alvast bedankt voor jullie interesse en reacties.