Trillingen en spasmen bij mijn kat

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Ik zou graag mijn ervaring met jullie willen delen en horen of iemand de symptomen herkent die ik ga beschrijven, en misschien tips of ideeën heeft...

Ongeveer een maand geleden hebben we een poesje van twee jaar uit het asiel geadopteerd. Al snel merkte ik dat wanneer ze uitrust (zonder te slapen), ze last krijgt van samentrekkingen, schokjes, spasmen (ik weet niet welke term het beste past) en trillingen... Ik heb het met verschillende dierenartsen besproken (die van het asiel en mijn eigen) en elke keer zeggen ze dat het onderzoek niets abnormaals uitwijst... :/ Ik heb het gevoel dat ze me niet serieus nemen en dat geeft me alleen maar meer stress, zeker omdat ik deze symptomen steeds vaker zie.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

13 antwoorden
Sorteren op:
  • T
    Tendresse_detresse Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren
    Hoi, Ik heb een kat van 4 jaar geadopteerd die op straat leefde. Hij heeft precies dezelfde symptomen: trekkingen bij zijn rug die wel een uur kunnen duren, waarna hij of naar de kattenbak gaat of diep in slaap valt. Hij geeft soms over, dus ik ben naar de dierenarts geweest, maar die kan niks afwijkends vinden. Het overgeven lijkt ook niet samen te hangen met die trekkingen. Hij is verder gezond, eet goed, drinkt goed, heeft normale ontlasting en plast goed. De dierenarts heeft niks kunnen vinden, zelfs niet met een bloedonderzoek. Ik wacht nu op de echo. Hij heeft alleen een beetje pijn aan zijn buik als de dierenarts erop drukt, maar als ik het doe, reageert hij niet. Zijn buikje voelt alleen wel wat gespannen aan. Als hij die trekkingen heeft, ligt hij meestal op zijn buik bij de verwarming met zijn ogen dicht. Maar zodra ik hem aai, begint hij lekker te spinnen en na een tijdje valt hij in slaap. Soms komt hij ook echt tegen me aan liggen en slaapt hij bij me terwijl hij die trekkingen heeft. Dat vind ik zo zielig... uiteindelijk valt hij na een hele tijd wel in slaap. Ik snap echt niet wat het kan zijn. Dierenartsen lijken vaak alleen de meest voorkomende ziektes te behandelen. Het doet me pijn om te weten dat er zoveel andere katten zijn met dit probleem die er maar mee rond moeten blijven lopen. Als je toevallig wat meer informatie hebt of een idee hebt wat het is, dan hoor ik het heel graag!
    Vertaald Frans
    Z
    Zoé108 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi!

Ik vroeg me af of iemand hier al een antwoord op heeft gevonden. Mijn poes van 8 maanden heeft namelijk hetzelfde probleem. Kleine stuiptrekkingen of trillingen als ze rust, maar niet als ze diep slaapt. Echt alleen in de ontspanningsfase. Ze heeft er zelf helemaal geen last van, maar ik maak me toch zorgen omdat het steeds vaker gebeurt en ook steeds heftiger wordt. Weet iemand wat dit zou kunnen zijn?

Vertaald Frans
    E
    Elisad Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Mijn kat van 9 maanden heeft sinds ongeveer een maand dezelfde symptomen (trillingen/trekkingen voordat hij in slaap valt). Heb je hier al een verklaring voor gevonden?

Vertaald Frans
    P
    Province90 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Zylkène voor katten kun je overal vinden, op internet en bij de dierenarts. Mijn kat was agressief, waarschijnlijk uit angst, hij was het enige kitten uit het nest. Het is een grote Ragdoll; hij kreeg een jaar lang 2 (enorme) capsules per dag, daarna een paar weken nog maar één, en hij is nu rustig en lief geworden.

Vertaald Frans
    E
    Emsi Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik ben er weer, want ik was nog vergeten een vraag te stellen over dat kalmeringsmiddel Z.... Kun je dat gewoon in de dierenwinkel vinden? Want als je het bij de dierenarts moet halen, en die van mij heeft het niet voorgeschreven, vind ik het een beetje lastig om erom te vragen. Volgens mij kun je het ook online kopen, maar ik heb nergens gezien of je daar een recept voor moet scannen (in dat geval heb ik dus hetzelfde probleem: de dierenarts heeft het niet voorgeschreven). Ik ben vooral geïnteresseerd in die 'chews' (kauwsnoepjes), omdat mijn kat echt elk medicijn weigert. Momenteel krijgt hij cortison via een langwerkende prik, en ik krijg al stress bij het idee van tabletjes; zelfs als ik ze helemaal fijnstamp tot een heel fijn poeder heeft hij het door en laat hij zelfs het lekkerste natvoer staan dat er is!!! Waar ik me wel een beetje zorgen om maak bij zo'n rustgevend middel, is om het continu te blijven geven...

NB: Bach Bloesems heb ik geprobeerd, maar dat had bij mijn kat nul effect...

Vertaald Frans
    E
    Emsi Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Goedenavond, ik lees dit topic met veel belangstelling omdat ik me ook vragen stel over het likken en trillen van mijn kat, en een radicale verandering (hij is lusteloos geworden en ligt de hele dag op zijn buik).

Ik ben bij twee dierenartsen geweest en ik heb veel vertrouwen in de tweede, omdat hij een heel uitgebreid bloedonderzoek heeft gedaan (tegenover slechts vier kleine checks bij de eerste) en ook een röntgenfoto heeft gemaakt. Op de foto was geen letsel te zien, maar het bloedonderzoek liet een heel hoog gehalte aan eosinofielen zien, vandaar een "sterk vermoeden van eosinofiele gastritis". Dat verklaart alleen niet die soort spasmen die hij af en toe onderaan zijn rug heeft. Ik merk echt dat mijn kat niet meer de oude is: hij gaat bijna niet meer zitten en ligt alleen nog maar. Hij beweegt zich wel gewoon (hij springt zelfs), maar zodra hij is waar hij wil zijn (of dat nu 2 of 5 meter verderop is), gaat hij meteen weer liggen. Ik heb zelf ook op internet gezocht en kwam uit bij hyperesthesie, wat volgens mij best goed aansluit (omdat hij in het begin dat bekende "rollen van de rughuid" had, wat kenmerkend is voor deze aandoening). Maar de dierenarts lijkt daar niet in mee te gaan; ze zegt dat zolang hij goed eet en goed op de bak gaat, alles prima is, afgezien van de eosinofiele gastritis die ze vermoedt en die met cortisonen wordt behandeld.

Cortisonen worden ook gebruikt om hyperesthesie te behandelen, dus ik dacht dat mijn kat sowieso wel zou opknappen, welk van de twee het ook is. Maar helaas, na 15 dagen behandeling is er nog steeds geen verandering. Mijn kat is lusteloos, slap, en wijkt niet van mijn zijde terwijl hij normaal gesproken helemaal geen "plakkat" is. Hij likt dwangmatig aan zijn voorpoten, zelfs als hij slaapt (opeens is het alsof hij door een vlieg wordt gestoken, geeft hij een likje en slaapt hij weer verder). Het is een binnenkat die nooit buiten komt en hij heeft geen last van parasieten (vlooien of iets dergelijks). Ik moet toegeven dat ik het even niet meer weet en ik snap niet dat ze niks kunnen vinden. Ik merk dat de dierenarts het liefst op het gedrag wil gooien (gelinkt aan iets wat veranderd zou zijn), maar er is niks veranderd: niet aan de mensen om hem heen, niet aan zijn voer en niet aan de kattenbakvulling... dus ik sluit een psychische oorzaak uit. Ik ben radeloos... Ik zou graag willen weten hoe het nu gaat met de katten van de mensen die in dit topic hun verhaal hebben gedaan. Alvast bedankt en groetjes.

Vertaald Frans
    Vendrie85
    Vendrie85 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, mijn witte kat heeft ook last van trillingen. Hij is vier jaar oud en naast het Calicivirus trilt hij zodra hij beweegt en zijn pootjes "blokkeren" soms. Hij heeft twee jaar geleden een hoop onderzoeken gehad die niets hebben opgeleverd behalve extra lijden (en te veel narcose is niet goed): een CT-scan, een myelografie, twee puncties van het hersenvocht, enz....

Nu heeft hij rugpijn en ondanks de drie sessies bij de osteopaat heeft hij nog steeds pijn. Het is echt frustrerend om na 4 jaar nog steeds niet te weten wat er aan de hand is.

Vertaald Frans
    Steffy974
    Steffy974 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

ik heb ook problemen met mijn poes van bijna 2 jaar die enorm veel krabde door een voedselallergie. De dierenartsen (een gewone dierenarts en een dermatoloog) zeiden uiteindelijk dat het een combinatie is van een omgevings- en voedselallergie.

Hoe dan ook, ondanks de cortisonen en andere pillen bleef ze maar krabben en had ze zelfs lichte aanvallen van hyperesthesie.

Ik geef haar nu een maand Zylkène, dat is een natuurlijk kalmeringsmiddel. Ze krabt niet meer en heeft geen of zelden nog een aanval.

Bachbloesems schijnen trouwens ook wonderen te verrichten.

Sterkte!

Vertaald Frans
    M
    Melulie Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi allemaal, mijn kat van 1 jaar lijkt dezelfde symptomen te hebben... spiertrekkingen of spasmen en het lijkt alsof hij moeite heeft met ademhalen (expiratoire dyspneu). Dit gebeurt alleen als hij uitrust, nooit tijdens een diepe slaap en ook niet als hij gewoon wakker is. Ik ben al bij 4 verschillende dierenartsen geweest. Sommigen dachten aan een vergroot hart, anderen aan vocht in de borstkas, met soms behoorlijk verontrustende vermoedens (FIP, FeLV, hartproblemen, enz.). Na talloze consulten, een röntgenfoto van de longen en een echo van het hart is er niets afwijkends gevonden. Het laatste antwoord dat ik kreeg, was dat het gewoon bij hem hoort, dat het zijn "eigenaardigheid" is. Toen ik zelf op internet zocht, kwam ik uit bij "feline hyperesthesie", wat er wel op lijkt te lijken. Hoe dan ook, als ik naar hem kijk, blijf ik me zorgen maken; hij geeft me de indruk dat hij pijn heeft en zich constant ongemakkelijk voelt voordat hij totaal uitgeput is. Als iemand van jullie een antwoord heeft of suggesties heeft voor dingen die ik nog kan onderzoeken... Alvast bedankt.

Vertaald Frans
    O
    Oceanebeuk Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Ik wilde even vragen hoe het nu met je kat gaat... De mijne heeft namelijk dezelfde symptomen en tot nu toe kan niemand de oorzaak vinden... 😢

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 13

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!