Tips voor een kat met IBD

Ziggystardust
Ziggystardust Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Helaas heeft mijn kat de diagnose IBD gekregen. Het was geen verrassing, want alle symptomen wezen al in die richting.

Hij krijgt nu een behoorlijk hoge dosering cortisonen en de dierenarts raadt ons hypoallergene brokjes van Hill's of iets vergelijkbaars aan. Dat wil ik eigenlijk liever vermijden, omdat ik me flink heb verdiept in kattenvoeding en ik niet wil dat we over een paar jaar met nierfalen te maken krijgen.

Momenteel krijgt hij graanvrij mono-proteïne natvoer van Catz Finefood. De eiwitbron die hij nu krijgt (schaap) lijkt beter te vallen dan de vorige en zijn ontlasting is iets steviger dan normaal, maar nog niet echt 'gezond'. Bovendien is het volume nogal groot. Hij braakt nu niet meer, maar dat is in het verleden wel gebeurd, vooral bij de overstap van het ene naar het andere voer, zelfs als we dat heel voorzichtig deden (Orijen valt bijvoorbeeld totaal niet goed).

Ik vraag me af of ik niet zou moeten overstappen op raw feeding of zelfgekookte maaltijden. Heeft iemand goede ervaringen met dit soort diëten? Hebben jullie nog andere aanraders voor natvoer of brokjes voor een kat met IBD?

Als je nog andere suggesties hebt om zijn levenskwaliteit te verbeteren, laat het dan zeker weten. Ik wil zo graag dat hij zich weer beter voelt!

Alvast bedankt :)

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

34 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • Ziggystardust
    Rapporteren

Hoi, bedankt voor jullie reacties,

Mijn kat heeft vaak last van diarree-aanvallen die een paar dagen aanhouden. Daarna lijkt alles weer even normaal, maar zijn ontlasting is zelden echt goed gevormd. Een ander typisch symptoom van deze ziekte is overgeven, maar gelukkig doet mijn kat dat niet.

Ik heb geprobeerd hem kippenbouillon en kip te geven, maar dat was echt een drama. Daarom gaan we hem nu weer proberen te stabiliseren met Royal Canin Gastrointestinal brokjes (ik ben er eigenlijk fel op tegen, maar dat is het enige dat hem in het verleden heeft geholpen). Daarnaast krijgt hij graanvrij natvoer als aanvulling om tekorten te voorkomen. In de toekomst kan ik misschien proberen om die RC weer van zijn dagelijkse menu te schrappen.

Het is echt lastig om een kat met IBD de juiste voeding te geven, want zodra je de fout in gaat met het voer, is de reactie direct merkbaar en vlamt de darmontsteking weer op :(

Gelukkig is hij nog steeds een enorme lekkerbek en speelt hij er vrolijk op los!

Vertaald Frans
    Mamiecat
    Mamiecat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Ik heb dit zelf meegemaakt met een van mijn opvangkatten... De dierenarts adviseerde een aangepast dieet (zelfgekookte maaltijden met pasta, groenten, vis en wit vlees), en natuurlijk cortisone! Die kat heeft nog jaren geleefd... maar volgens de dierenarts heeft de cortisone zijn nieren uiteindelijk gesloopt... ernstig nierfalen! Het is lastig om de balans te vinden... je behandelt het ene probleem... maar je hebt altijd te maken met die afweging tussen de voordelen en de risico's!

http://theses.vet-alfort.fr/telecharger.php?id=131

Houd ons op de hoogte, bedankt!

Vertaald Frans
    M
    Malkia Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Ik heb geen advies voor je, omdat ik zelf niet in die situatie heb gezeten, maar uit nieuwsgierigheid: kun je uitleggen wat de symptomen precies zijn?

Vertaald Frans
    Ziggystardust
    Rapporteren

Heeft er iemand hier een kat met IBD (chronische darmontsteking)?

Bedankt voor je hulp!

Vertaald Frans
  • 34 reacties van 34

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!