Hoi!
Bedankt voor je tips! 🙂
De Hypoallergenic-brokken hebben de situatie aan de oppervlakte gestabiliseerd (1 à 2 aanvallen per jaar sinds 3 jaar), maar maken haar ontlasting hard. Er zit rijst in, vandaar dat ik wil overstappen op een graanvrije lijn. In Carnilove zit inderdaad 1% kikkererwten. Even kijken hoe ze die op de lange termijn verdraagt. Bedankt voor de info in ieder geval. 😉 Met de voeding ben ik nog een beetje aan het uitzoeken, zeker met al die keuze en verschillende meningen... Niet makkelijk! ^^ Ik ben net lid geworden van de Facebookgroep "Alertes Croquettes", die advies geeft om de ingrediënten van brokken en natvoer beter te begrijpen. Je moet er wel even de tijd voor nemen want er is veel informatie, maar het is superinteressant. Eens kijken of er ook aanbevelingen zijn voor IBD.
De dierenarts had me ook uitgelegd dat ze de kattenbak kan koppelen aan pijn. Ik heb de plek van de bak al veranderd, maar dat hielp niet echt. Ik heb nooit kunnen ontdekken waarom ze het soms wel op de bak deed. Ik dacht dan dat haar ontsteking misschien minder erg was... Onlangs heb ik de kap eraf gehaald, maar dat gaf hetzelfde resultaat. Ik ga de tip met het matje proberen en misschien de bak toch weer ergens anders neerzetten. 😉
Ik ben benieuwd naar die gehydrolyseerde eiwitten. Ik had er nog nooit van gehoord. Wat is het precies? Waar kun je die vinden? Waarom is dit goed voor katten met IBD? (ik ben zelf geen expert hoor, dus ik snap het best als je de antwoorden ook niet direct hebt 😅). Was het jou gelukt om de oorzaak van de ontsteking bij jouw kat te vinden? Had de dierenarts jou mono-proteïne brokken aangeraden? (ik zie dat dat vaak voorbijkomt).
Alvast bedankt voor je antwoorden 🙏
Vertaald Frans
Hoi, ik kom deze post vrij laat tegen. Hoe gaat het 3 jaar later met je kat @Ziggystardust? Is het je gelukt om zijn gezondheid te stabiliseren door de juiste voeding te vinden? Ik heb zelf een poes met IBD (chronische darmontsteking) op twee plekken in haar darmen. We hebben haar via een asiel in huis genomen toen ze 5 maanden oud was. Het is een heel aanhankelijke poes, maar ze is ook bijzonder gestrest. Na talloze periodes met diarree en braken, en na verschillende soorten brokjes te hebben geprobeerd, geven we haar op advies van de dierenarts nu al 3 jaar Royal Canin Hypoallergenic. Ze is er niet echt dol op. Af en toe (minstens één keer per jaar) krijgt ze weer een aanval waarbij ze bijna niets eet en dan moeten we weer aan de antibiotica. Ze doet haar behoefte regelmatig buiten de kattenbak en miauwt standaard zodra de ontlasting de ontstekingen passeert. Haar drolletjes zijn wel stevig, misschien zelfs iets té stevig, denk ik weleens. Net als jij ben ik me ervan bewust wat voor troep er in de brokjes van Royal Canin zit; ze lijken het probleem van de aanvallen wel op te lossen, maar de pijn blijft. Naar aanleiding van dierencommunicatie geef ik haar sinds een paar dagen natvoer van Almo Nature waar ze gek op is (kwaliteitsproducten die ook geschikt zijn voor menselijke consumptie). Ze lijkt zich beter te voelen, maar begint nu toch weer buiten de bak te poepen. Ik ga een ander graanvrij natvoer proberen (er zit nu maar 1% in, maar goed...). Ik vraag me ook af of ik haar brokjes moet veranderen naar iets met minder granen om de stoelgang te vergemakkelijken. Iemand vertelde me over het merk Flatazor (uit Frankrijk). Ik denk erover om de Dermato-variant (hypoallergeen) te proberen voor een minder radicale overstap dan wanneer ik direct naar 100% graanvrij zou gaan. Zoals je al zei: met IBD merk je heel snel of het werkt of niet. Tegelijkertijd blijft het altijd een risico... Ik sta natuurlijk open voor alle adviezen. Veel succes en ik hoor graag van je!
Vertaald Frans
Hoi! Ik heb een kat gehad met IBD (of een stadium 1 lymfoom, maar ik denk zelf dat het eerder IBD was). Behalve een echo heb ik verder aanvullend onderzoek (zoals een endoscopie en biopten voor de zekerheid) geweigerd. Ik wilde namelijk geen chemo doen omdat ik dacht dat ze dat niet aan zou kunnen, ze was immers al 15. Ze heeft jarenlang aan de corticoïden gezeten (ongeveer 5 jaar). Katten verdragen corticoïden trouwens veel beter dan mensen.
Ik gaf haar rauw wit vlees (kalkoen- of kipfilet), dus zonder vet en niet gebakken, 'Intestinal' natvoerzakjes van RC en brokken: ofwel I/D of 'Intestinal', of K/D omdat ze een aanval van acuut nierfalen had gehad door een urineweginfectie. Ik weet het niet meer precies, maar volgens mij is wit vlees een goed plan als ze het lekker vindt, af te wisselen met dieetbrokken van de dierenarts.
Ik denk niet dat hypoallergene brokken specifiek slecht zijn voor de nieren, maar als ze het lust is het de moeite waard om het te proberen (vraag om gratis proefzakjes) om te zien of het een gunstig effect heeft op de diarree. Voor de nieren is het in ieder geval minder schadelijk dan gewone supermarktbrokken. Zeker proberen. Wat betreft 'zelfgekookt' eten: liever niet; ze moet het ook maar net willen eten en vis is niet het allerbeste. Het belangrijkste is dat ze eet, niet overgeeft en geen (of niet te veel) diarree heeft. Brijige ontlasting wijst meestal op de alvleesklier...
Je hebt verschillende categorieën IBD, in verschillende stadia en gradaties. In sommige gevallen kan het zich ontwikkelen tot een lymfoom, maar dat was bij mijn kat niet het geval.
Ik raad de kliniek Frégis echt heel erg af. Ik heb daar op verschillende momenten erg slechte ervaringen gehad. In de jaren '80 was het een topkliniek, maar daarna is het een drama geworden; ze teren op een reputatie die ze totaal niet waarmaken.
Vertaald Frans