Te vroeg gespeend kittentje – agressief, druk en bijterig, wat nu?

Laurap3
Laurap3 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal!

Mijn vriend en ik hebben een kittentje van anderhalve maand geadopteerd.

We wisten wel het een en ander over katten, maar hadden totaal geen idee dat je écht moet wachten tot een kitten 3 maanden oud is voor je het meeneemt. De vrouw die haar aan ons gaf, zei dat ze gespeend was, zelfstandig, zindelijk, enzovoort. Ze is inderdaad zindelijk en gespeend wat voeding betreft, maar qua gedrag absoluut niet...

Na veel opzoekwerk kwamen we erachter dat we een grote fout hadden gemaakt, omdat we zo de gedragsontwikkeling van ons katje in gevaar brengen...

Ons kittentje is schattig en zindelijk, maar ze heeft zichzelf totaal niet onder controle. Ze is enorm druk, springt op onze voeten en benen met haar klauwtjes volledig uitgestoken. We zeggen heel streng "nee", we proberen haar op te voeden en passen van alles toe om haar af te leiden, we spelen met haar, maar ze bijt en krabt zodra ze speelt. Ze "valt ons aan" om te spelen, maar heeft geen rem en doet ons echt pijn. Ze bijt heel veel tijdens het spelen, en hoe hard we ook proberen haar dat af te leren, ze doet gewoon waar ze zin in heeft.

Ze volgt ons overal en kan geen 2 minuten alleen zijn. Als we thuis zijn en ze ons even niet ziet, miauwt ze alsof we haar in de steek hebben gelaten.

Zodra ze wakker is, is ze niet te houden en kan ze niet alleen spelen. Ze heeft veel speelgoed en een krabpaal, maar springt liever op ons...

Bovendien doet ze de laatste paar dagen haar plas op het badkamerkleedje als wij erbij zijn, terwijl ze haar bak gewoon gebruikt als we er niet zijn...

De vrouw die haar aan ons gaf, heeft haar broertjes en zusjes inmiddels ook weggegeven, maar heeft aangeboden haar een tijdje terug te nemen. Wat raden jullie aan?

Ze is geboren op 16 augustus en kwam bij ons toen ze 1 maand en 10 dagen oud was. We zijn uitgeput en voelen ons volkomen machteloos, want ze lijkt elke dag drukker te worden...

Ik weet niet zeker of haar een maand terugbrengen naar die vrouw een goed idee is, want ze woont nu bijna 2 weken bij ons – maar aan de andere kant zou ze dan nog even bij haar moeder kunnen zijn... Ik weet niet of dit vanzelf beter wordt met de tijd...

Ik weet dat we haar niet zo vroeg hadden moeten nemen, maar we wisten het gewoon niet beter. Ik heb het gevoel dat de schade al is aangericht bij dit arme beestje, maar ik zou graag weten of er handige tips en trucjes zijn, want we zitten echt met onze handen in het haar.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

13 antwoorden
Sorteren op:
  • Laurap3
    Rapporteren

Zou je in de buurt kunnen onderzoeken of er misschien een andere kat rondloopt? De plek waar ze plast, is daar een raam in de buurt of een schuifpui waardoor ze misschien een andere kat ziet langskomen?

Nou, dat lijkt me sterk, we wonen op de 1e verdieping zonder balkon. De ramen zitten vrij hoog en kijken uit op daken waar nooit katten komen. Chelsea kijkt af en toe wel uit het raam, maar we hebben nog nooit andere katten gezien, en zelfs al zouden ze er zijn, dan denk ik niet dat ze die van zo ver kan zien.

Ik moet toegeven dat we het proberen te begrijpen, maar we staan voor een raadsel. Ze lijkt niet gestrest, we spelen met haar en verschonen de kattenbak regelmatig. We hebben er zelfs twee neergezet, die worden twee tot drie keer per dag schoongemaakt (drollen en plasjes eruit).

Wat ik echt niet begrijp, is dat ze op de bank plast en dan gaat "graven" alsof ze het wil begraven. En als we haar net op tijd betrappen en met een boze stem haar naam roepen om te laten merken dat we het gezien hebben, springt ze van de bank en gaat ze alsnog op de bak... Daarom heb ik het idee dat ze het om de een of andere reden expres doet, want als we haar zien en op tijd stoppen, weet ze donders goed waar ze heen moet... Dus ik weet niet zo goed wat ik ervan moet denken. Ik heb al op verschillende forums gekeken en veel gelezen, en daar zeggen ze meestal dat dit soort plasgedrag wijst op een onbehagen, maar eerlijk gezegd vind ik dat moeilijk te geloven. Ze doet het namelijk altijd als we in het appartement zijn, of zelfs als we pal naast haar zitten. (Als we weg zijn doet ze niks, geen enkel stout dingetje...)

Kortom, het is een mysterie dat we hopelijk snel oplossen, want we zijn het behoorlijk zat om elke dag de bank te moeten wassen (het is een slaapbank met een hoes, dus dat is wel praktisch, maar goed...)

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Zou je eens in de buurt kunnen rondkijken of er toevallig een andere kat rondloopt?

Is er in de buurt van de plek waar hij plast een raam of een schuifpui waardoor hij misschien een andere kat kan zien die daar voorbijloopt?

Vertaald Frans
    Laurap3
    Rapporteren

We geven haar Hill's kittenbrokjes. Die vrouw heeft nooit meer geantwoord en wilde haar niet meer terugnemen toen we vertelden dat ze buiten de bak plaste (duidelijk iemand die er niets van snapt en haar katten snel kwijt wilde omdat ze zelf een baby van 6 maanden heeft).

Na verschillende pogingen zijn we de plantenspuit gaan gebruiken. Ik was er eerst geen fan van, maar onze kitten Chelsea reageert nauwelijks op geluid of een luid 'nee' (ze hoort het wel, is 2 seconden rustig en begint dan weer opnieuw). We gebruiken de spuit alleen voor dingen zoals bijten en wanneer ze eten van ons bord probeert te stelen.

Ze is inmiddels wat rustiger geworden, je merkt dat ze groter wordt.

Ze plast echter nog steeds op de bank, altijd op dezelfde plek, terwijl ze ook twee kattenbakken heeft die ze gewoon gebruikt. Het gebeurt altijd waar we bij zijn, alsof ze wil spelen of haar territorium wil afbakenen (ook al is het een vrouwtje). Natuurlijk hebben we het al eindeloos gewassen, met azijn en peper gespoten, enz. De ene dag doet ze het, dan letten we heel goed op en doet ze het 3-4 dagen niet, en dan is het weer raak.

We proberen haar te begrijpen, maar ik moet toegeven dat ik echt niet weet waarom ze dit doet.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Dit schept misschien alleen maar meer verwarring, maar ik wilde even laten weten dat het wel degelijk kan:

https://wamiz.com/chats/siberien-9/forum/conditionner-un-chat-59416.html

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ze zal altijd zo blijven omdat ze niet goed gespeend is. Als er wordt gezegd dat je 3 maanden moet wachten met adopteren, is dat niet voor niets. Ze heeft haar moeder gewoon nog hard nodig. Dus als ik jou was, zou ik haar zo snel mogelijk terugbrengen en die 3 maanden afwachten.

Wist die vrouw die je het kitten heeft gegeven niets over de speenperiode? En heb je jezelf niet van tevoren ingelezen? Nou ja, het is nu eenmaal gebeurd. Maar als ik in jouw schoenen stond, zou ik even geduld hebben. Wacht tot ze echt helemaal gespeend is.

Wat geef je haar eigenlijk voor voer?

Ik heb zelf een kat uit het asiel die erg agressief was, maar dat is helemaal over sinds ze een 'zusje' heeft. Ik ken haar achtergrond verder niet, maar een tweede kat kan later echt de oplossing zijn. In combinatie met sterilisatie en wanneer ze eenmaal goed gespeend is, zou dat echt een uitkomst voor je zijn.

Vertaald Frans
    Laurap3
    Rapporteren

Dat is precies de reden waarom je zou moeten proberen haar terug naar de moeder te brengen.

Wat betreft een tweede kitten: als je dit echt serieus overweegt, denk ik dat het na een wenperiode heel goed zou kunnen gaan. Een kitten blijft het hele eerste jaar erg speels (en soms nog wel langer... ik heb zelf een grote bengel van ruim 2 jaar in huis, echt een feestje 😁) en ze zouden elkaar heel goed kunnen aanvullen. Ik zou je eerder een mannetje aanraden, maar je moet dan wel goed opletten met de castratie/sterilisatie (wij hebben thuis een broertje en een zusje die allebei met 5 maanden zijn geholpen; de dierenarts had ons verteld op welke signalen we moesten letten bij de puberteit van het mannetje, voor het geval we er eerder bij hadden moeten zijn).

Nog een punt dat ik was vergeten: ja, twee kittens is een beetje een 'beestenbende' in huis, maar geloof me, het is veel minder lastig dan je denkt. Ze halen uiteindelijk minder rottigheid uit om de simpele reden dat ze een speelmaatje hebben (wat natuurlijk niet wegneemt dat je je huis veilig moet maken: kabels in kabelgoten, de toegang achter keukenkastjes en onder het bad blokkeren, enz.).

Nogmaals bedankt voor je reactie. Op het moment plast ons kitten steeds vaker buiten de bak, vanavond heeft ze al twee keer op de kussens geplast... We denken dat het komt omdat we overdag niet thuis zijn en ze heel erg aan ons gehecht is (ze volgt ons overal, moet de hele tijd in dezelfde kamer zijn, anders raakt ze in paniek), ook weer een gevolg van het feit dat ze te vroeg bij de moeder weg is... We gaan kijken of we haar terug kunnen brengen naar haar moeder, want we kunnen niet vaker thuis zijn en het begint behoorlijk zwaar te worden...

Vertaald Frans
    G
    Greylox Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Dat is precies waarom je zou moeten proberen om hem terug naar de moeder te brengen.

Wat betreft dat tweede kitten: als je dit echt serieus overweegt, denk ik dat het na een gewenningsperiode heel goed zou kunnen gaan. Een kitten blijft het hele eerste jaar heel speels (en soms nog langer... ik heb hier een grote boef van ruim 2 jaar in huis, echt een feestje 😁) en ze zouden elkaar heel goed kunnen aanvullen. Ik zou je eerder een mannetje aanraden, maar je moet dan wel goed opletten met de castratie (wij hebben thuis een broertje en zusje die allebei met 5 maanden zijn geholpen; de dierenarts had ons verteld op welke signalen van de puberteit we bij het mannetje moesten letten voor het geval we er eerder bij hadden moeten zijn).

Nog een puntje dat ik was vergeten: ja, twee kittens is een beetje "beestenboel" in huis, maar geloof me, het is veel minder lastig dan je denkt. Ze zullen uiteindelijk minder rottigheid uithalen, simpelweg omdat ze een speelmaatje hebben (wat natuurlijk niet wegneemt dat je je huis veilig moet maken: kabels in kabelgoten, blokkeer de toegang achter keukenkastjes en onder het bad, enz.).

Vertaald Frans
    G
    Greylox Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Precies daarom zou je moeten proberen hem terug naar de moeder te brengen.

Wat die tweede kitten betreft: als je dit echt serieus overweegt, denk ik dat het na een wenperiode heel goed zou kunnen gaan. Een kitten blijft het hele eerste jaar erg speels (en soms nog wel langer... ik heb zelf een grote vent van ruim 2 jaar in huis, echt puur genieten 😁) en ze zouden elkaar goed kunnen aanvullen. Ik zou je eerder een katertje aanraden, maar je moet dan wel alert zijn met de castratie (wij hebben thuis een broertje en een zusje die allebei met 5 maanden zijn geholpen; de dierenarts had ons uitgelegd op welke signalen van de puberteit we bij de kater moesten letten voor het geval we eerder hadden moeten ingrijpen).

Vertaald Frans
    Laurap3
    Rapporteren

Mijn nichtje heeft een kitten genomen van dezelfde leeftijd als die van jou (dat was haar eigen keuze, maar ze had er niet echt over nagedacht!) en ze vertoonde precies hetzelfde gedrag als die van jou. Ze is gesteriliseerd en eerlijk gezegd heeft dat haar gedrag echt veranderd. Maar of het een uitzondering is dat ze rustiger is geworden? Dat weet ik niet.

Helaas kan ik haar niet meteen laten steriliseren... Dus in de tussentijd voel ik me een beetje verloren. Mijn vriend en ik zitten er een beetje doorheen, want we weten echt niet meer wat we moeten doen met deze schattige, maar totaal hyperactieve pluizenbol...

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 13

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!
    Deze onderwerpen zijn wellicht interessant voor je!
    Ontdek meer