Steriliseren terwijl ze zwanger is?

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi, ik heb een poesje dat officieel nog niet van mij is, maar ik ben van plan haar te adopteren. Ze is 7 maanden oud en sinds een week vind ik haar buikje nogal rond en haar tepels vrij groot; ik denk dat ze drachtig is. Mijn probleem is dat ze eigenlijk over twee weken gesteriliseerd zou worden en nu zit ik dus met een dilemma!

Of ik laat haar het nestje krijgen, maar ik denk dat daar risico's aan zitten omdat het haar eerste worp is en ze nog zo jong is.

Of ik laat haar toch steriliseren en laat de kleintjes weghalen, maar mensen zeggen me dat dit niet goed voor haar is en dat ik die baby's voor niets zou doden.

Wat is volgens jullie de beste oplossing? Bedankt 😉

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

10 antwoorden
Sorteren op:
  • ProvetoJuniorConseil
    Provetojuniorconseil Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Geverifieerde expert
    Rapporteren

Hoi,

Een te jonge moederpoes heeft inderdaad een groter risico op problemen tijdens de bevalling (dystocia, oftewel kittens die te groot voor haar zijn, maar ook afwijkingen bij de foetussen). Ook is de kans groter dat jonge moeders minder goed voor hun kittens zorgen. Je noemt het risico op inteelt. Dat moet je echt niet onderschatten, zeker als je niet weet of de vader en moeder zelf ook uit inteelt voortkomen. Het risico dat de kittens met afwijkingen worden geboren of doodgeboren worden is groter, en ze hebben meer kans op erfelijke gebreken. Ik ga me niet mengen in de discussie of het moreel wel of niet verantwoord is om haar te laten aborteren (dat moet je zelf bepalen). Maar wees je wel bewust van wat het betekent om kittens te krijgen. Stel dat ze vier kittens krijgt. Dat betekent vier keer een castratie/sterilisatie, vier keer zoveel voer, vier keer zoveel dierenartskosten... En daar komt de opvoeding van de kittens en de zorg voor de moeder tijdens de bevalling en het zogen nog bij. Dat kost je veel tijd en kan de nodige stress opleveren.

Uiteindelijk lijkt het verstandiger om een ovariohysterectomie te laten doen (dat is het verwijderen van de eierstokken en de baarmoeder met de kittens erin). Maar goed, jij bent degene die de beslissing neemt. Vraag ook zeker je dierenarts even om advies.

Groetjes,

Julie

Vertaald Frans
    E
    Esperance Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi Veromarlau,

Ik heb het antwoord op je vraag niet, maar ik denk dat je beter een nieuw topic kunt aanmaken in plaats van een topic van 3 jaar oud weer omhoog te halen.

Dan heb je veel meer kans op reacties.

Vertaald Frans
    V
    Veromarlau Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, ik zit met een vraagje. Mijn poes is gesteriliseerd, maar ik merk dat haar tepels groter zijn geworden. Denken jullie dat ze ondanks de operatie toch drachtig kan zijn? Zou het kunnen dat ze vlak voor de sterilisatie al gedekt was en nu alsnog zwanger is, ondanks haar operatie? Bedankt!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi allemaal, ik kom even een update geven. Mijn kleine Plume is gesteriliseerd. Ze stond op het punt om te bevallen, maar de dierenarts zei dat het maar goed was dat we ze hebben weggehaald, want de kittens waren te groot en lagen verkeerd! In totaal waren het 4 kittens. Na de operatie is ze heel snel hersteld en nu gaat het een stuk beter met haar! Bedankt ;D

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Dat dacht ik ook al, ik heb sowieso op 26 april al een afspraak staan voor de sterilisatie! Ze wordt dus gesteriliseerd, ik denk dat dat de beste oplossing is die er is! Bedankt voor al jullie reacties :D

Vertaald Frans
    M
    Michèledubleau Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Oh ja, als er ook nog eens vermoedens van inteelt zijn, dan is het echt geen optie meer om haar te laten bevallen :/

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Dat dacht ik al, omdat ik niet weet of het de vader is of iemand anders! Er is kans op afwijkingen, dus dat maakt de bevalling een stuk riskanter!

Vertaald Frans
    Kikaah
    Kikaah Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren
    Als ze is gedekt door haar vader, is dat een reden te meer waarom de kleintjes nooit ter wereld zouden moeten komen. Het risico op afwijkingen is simpelweg te groot... dat is geen leven voor ze...
    Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik snap het nu beter met dat meisje van 13. Het adopteren van de katten is voor mij niet het probleem, want ik neem de verantwoordelijkheid wel op me en houd ze gewoon omdat ik de ruimte heb. Haar moeder is net bevallen van 4 kittens; die ga ik houden en laten steriliseren en castreren, maar voor de moeder zelf wacht ik nog 5 weken en dan laat ik haar ook helpen. Het is vooral zorgwekkend vanwege haar leeftijd, en ik vermoed ook nog eens dat de vader haar eigen vader is. Ik kon niet eerder terecht bij de dierenarts, dus de afspraak staat nu pas voor 26 april! Ik dacht vanaf het begin al dat een sterilisatie tijdens de dracht de beste oplossing zou zijn, maar mensen zeiden dat ik dan die kleintjes zou doden terwijl ze zouden kunnen leven. Maar als ik het zo laat doorgaan, kan ze er zelf aan onderdoor gaan, dus voor mij staat háár redden voorop! Ja, en op een gegeven moment worden het ook wel erg veel katten. Ik vind het niet erg om ze op te vangen, zeker omdat de moeder een gedumpte kat is. Ik denk er zelfs over om de moeder ook officieel te adopteren, ze is nu nogal een zwervertje. Maar voor die kleine meid sowieso, en voor de 4 kittens die al geboren zijn, neem ik de volledige verantwoordelijkheid. Als niemand ze wil, houd ik ze zelf. Toch denk ik dat het voor het welzijn van de kleine het beste is om de kleintjes weg te laten halen. Ik houd de afspraak bij de dierenarts sowieso aan. Bedankt 😉

Vertaald Frans
    M
    Michèledubleau Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Haar nu meteen laten steriliseren is de beste oplossing. Het is geen pretje, maar het is minder riskant dan een poes van 7 maanden die moet bevallen (dat is te vergelijken met een meisje van 13 dat zwanger is, snap je...). Bovendien komen de kittens anders op de heel erg laaaaange lijst van kittens die al op een huisje wachten; het is echt niet nodig om er nog meer bij te krijgen. Het klinkt misschien tegenstrijdig, maar haar nu laten steriliseren redt juist levens. Het geeft kittens die al geboren zijn de kans om van de straat gehaald te worden, omdat die plekjes dan niet worden ingenomen door die van jou. Katten hebben geen kinderwens, dus maak je vooral niet druk om het psychologische aspect.

Echt top dat je voor zo’n verantwoorde adoptie hebt gekozen in ieder geval! ;)

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 10

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!