Spuiten van anaalkliervloeistof tijdens het knuffelen

L
Little0 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi!

We hebben al bijna zes maanden een probleem met twee van onze vier (huis-tuin-en-keuken)poezen. Het zijn zusjes en ze vertonen gedrag dat we in de twintig jaar dat we katten hebben nog nooit hebben gezien. Ze zijn ongeveer anderhalf jaar oud en spuiten vloeistof uit hun anaalklieren wanneer we ze knuffelen... Het wordt inmiddels onhoudbaar, want die vloeistof stinkt echt vreselijk. Het gebeurt op de bank, op ons... het hele gezin durft ze niet meer te aaien. Dat is toch geen kattenleven!

Hebben jullie misschien een oplossing? Onze dierenarts adviseert om van brokjes te wisselen, maar we hebben onze twijfels (net als zijzelf trouwens, ze kreeg het idee van een collega) of dat wel helpt, vooral omdat de andere twee poezen nergens last van hebben.

Er is geen sprake van een ontsteking aan de klieren. Zou het een optie zijn om ze te laten verwijderen?

Bedankt voor jullie reacties!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

5 antwoorden
Sorteren op:
  • ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

GEZOCHT: NIEUWE BAASJES VOOR ONZE LEONBERGER PUPPY'S

Omdat we helaas moeten stoppen met onze fokkerij, bieden we onze schattige Leonberger puppy's aan tegen een goed nieuw tehuis. Ze zijn geboren op 10-04-2022: 9 reutjes en 5 teefjes. Ze zijn gechipt, gevaccineerd en hebben een stamboom (LOF). Ze hebben een uitstekende afkomst met ouders die Frans kampioen zijn, hebben een geweldig karakter en zijn in huiselijke kring opgegroeid. De ouders zijn vrij van dysplasie. Identificatienummer moeder: 2CLL6244581524.

Voor meer foto's van deze lieve pups kun je contact met me opnemen via het onderstaande e-mailadres: jeanlucvirol140@gmail.com

Alleen serieuze reacties graag.

Vertaald Frans
    Yume
    Yume Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, bij mij is het twee keer gebeurd en daarna niet meer (de laatste keer was 6 maanden geleden). Ze moet in september haar inentingen krijgen, dus ik zal proberen niet te vergeten om het met de dierenarts te bespreken. Hieronder vind je een link naar een artikel over anaalklieren. Overgewicht kan een rol spelen (wat bij mijn poes ook het geval is), maar ze vertoont geen enkel gedrag dat op een probleem wijst, dus ik heb geen verklaring voor waarom het precies is gebeurd.

https://www.licg.nl/katten/anaalklierproblemen-bij-de-kat/

Vertaald Frans
    Zigou
    Zigou Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi!

Ik heb hetzelfde probleem met mijn kleine meid, het is haar al twee keer overkomen in zes maanden tijd.

In het begin wist ik niet wat het was, maar dankzij jullie berichten snap ik nu dat het de anaalklieren zijn. Het gebeurt haar tijdens knuffelmomenten als ze zuigt, en de lucht is echt verschrikkelijk… Dan moet ik haar wassen, terwijl ze dat vreselijk vindt!

Ik vraag me af of jullie oplossingen hebben, of überhaupt een verklaring…

Alvast bedankt :)

Vertaald Frans
    L
    Little0 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Bedankt voor je reactie. Helaas hadden we gehoopt dat het vanzelf over zou gaan, maar dat is niet het geval. De controle bij de dierenarts was goed, dus lichamelijk lijkt er blijkbaar niets aan de hand te zijn. Omdat het voor ons toch erg vervelend is, gaan we inderdaad voor een second opinion.

Vertaald Frans
    Yume
    Yume Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, ik had laatst al een berichtje geplaatst omdat mijn poes ook haar anaalklieren had geleegd tijdens een momentje van knuffelen en ontspanning. Dat is twee keer gebeurd, terwijl dat normaal gesproken eigenlijk alleen bij stress of door een medisch probleem gebeurt. Maar omdat het sindsdien niet meer is voorgevallen, ben ik niet naar de dierenarts gegaan. Ik weet dat dierenartsen soms een anaalklier verwijderen als deze te erg ontstoken is, maar ik weet niet of ze ook zouden opereren als het geen echt gezondheidsprobleem is en wat de risico's daarvan zijn. Ik denk dat je dit echt even met de dierenarts moet overleggen.

Vertaald Frans
  • 5 reacties van 5

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!