Spoed! Moederpoes zorgt niet voor haar kittens

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Sorry dat ik me niet eerst even voorstel, maar het is nogal dringend.

Om even wat context te geven: ik verblijf momenteel in een gastgezin en kan daardoor niet naar een dierenarts gaan...

Ik voer op dit moment een stuk of tien zwerfkatten in de buurt van mijn gastgezin. Eén van de vrouwtjes leek me drachtig.

En inderdaad, ze is eerst bevallen van twee kleintjes die te vroeg geboren leken te zijn.

Bij de eerste was ik te laat, die was al overleden... De moeder had de placenta en de vliezen niet weggehaald.

De tweede: ik keek van een afstandje toe om de poes niet te storen. Ze deed weer hetzelfde, dus na een paar minuten heb ik zelf het initiatief genomen om de navelstreng door te knippen en over het buikje van de kleine te wrijven om hem te laten ademen. Hij was te vroeg geboren, kon niet drinken en is de volgende dag gestorven :(

De poes leek me nog steeds enorm dik, maar er kwam niets meer, wat me zorgen baarde.

Twee dagen later kwamen er binnen een uur nog vier kittens uit. Ze knipte de navelstrengen door, at de placenta's op en liet ze drinken, gelukkig!

Maar een paar uur later liet ze ze in de steek en ging ze lekker in de tuin liggen...

Ze komt bijna niet meer naar ze kijken en gromt zelfs naar haar eigen kleintjes.

Eentje is er vanochtend doodgegaan... Ik weet niet meer wat ik moet doen en ik begrijp niet waarom ze ze in de steek laat. Voor de duidelijkheid: ik heb de kleintjes niet aangeraakt (behalve de tweede dan, zoals ik al uitlegde), ik heb ze niet verplaatst en ik heb me niet opgedrongen toen de mama aan het bevallen was; ik ben ver genoeg weggebleven om haar niet te storen.

Sorry voor de enorme lap tekst, maar ik weet echt geen raad meer. Ik wil de drie overgebleven kleintjes niet verliezen...

Bedankt voor het lezen.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

11 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • Livouu
    Livouu Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Ik raad je aan om je kat in een mandje te leggen met de kleintjes ernaast,

de kleintjes zullen vanzelf naar de moederpoes toe gaan.

Als dit zo blijft, moet je het zelf overnemen en ze melk geven met een klein spuitje.

PAS OP!!!! Gebruik melk voor kittens die nog NIET gespeend zijn!

Als ik jou was, zou ik sowieso de dierenarts even bellen.

En raak de kleintjes vooral niet aan als ze net geboren zijn, ze zijn veel te kwetsbaar!

Vertaald Frans
  • 11 reacties van 11

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!