Spoed! Moederpoes zorgt niet voor haar kittens

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Sorry dat ik me niet eerst even voorstel, maar het is nogal dringend.

Om even wat context te geven: ik verblijf momenteel in een gastgezin en kan daardoor niet naar een dierenarts gaan...

Ik voer op dit moment een stuk of tien zwerfkatten in de buurt van mijn gastgezin. Eén van de vrouwtjes leek me drachtig.

En inderdaad, ze is eerst bevallen van twee kleintjes die te vroeg geboren leken te zijn.

Bij de eerste was ik te laat, die was al overleden... De moeder had de placenta en de vliezen niet weggehaald.

De tweede: ik keek van een afstandje toe om de poes niet te storen. Ze deed weer hetzelfde, dus na een paar minuten heb ik zelf het initiatief genomen om de navelstreng door te knippen en over het buikje van de kleine te wrijven om hem te laten ademen. Hij was te vroeg geboren, kon niet drinken en is de volgende dag gestorven :(

De poes leek me nog steeds enorm dik, maar er kwam niets meer, wat me zorgen baarde.

Twee dagen later kwamen er binnen een uur nog vier kittens uit. Ze knipte de navelstrengen door, at de placenta's op en liet ze drinken, gelukkig!

Maar een paar uur later liet ze ze in de steek en ging ze lekker in de tuin liggen...

Ze komt bijna niet meer naar ze kijken en gromt zelfs naar haar eigen kleintjes.

Eentje is er vanochtend doodgegaan... Ik weet niet meer wat ik moet doen en ik begrijp niet waarom ze ze in de steek laat. Voor de duidelijkheid: ik heb de kleintjes niet aangeraakt (behalve de tweede dan, zoals ik al uitlegde), ik heb ze niet verplaatst en ik heb me niet opgedrongen toen de mama aan het bevallen was; ik ben ver genoeg weggebleven om haar niet te storen.

Sorry voor de enorme lap tekst, maar ik weet echt geen raad meer. Ik wil de drie overgebleven kleintjes niet verliezen...

Bedankt voor het lezen.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

11 antwoorden
Sorteren op:
  • ?
    Rapporteren

Minder dan een jaar... ja inderdaad... een poes zou eigenlijk niet drachtig mogen zijn voordat ze twee jaar oud is...

Precies, helaas wel.. Mijn buren hebben om de 6 maanden een nestje.. En bij het laatste nestje heb ik het uitgerekend en de moeder is pas 8 maanden oud..

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Als ze er niet naar omkijkt, komt dat doordat ze nog te jong is. Je moet ze echt bij elkaar laten. Mocht ze er niet naar omkijken: geen paniek, dan moet je ze snel zelf om de 2 uur voeden met een spuitje of een klein flesje.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ja, ik begrijp het ook wel, kan een stichting je niet helpen?

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik ben het helemaal met je eens Angeline56, (ook al weet ik niet zo veel van fokken af, aangezien de katten die ik in m'n 'echte' huis had altijd al gecastreerd of gesteriliseerd waren) maar nu ik als student in het buitenland woon, heb ik simpelweg het geld niet om alle zwerfkatten in de buurt te laten steriliseren. Geloof me, anders had ik het echt wel gedaan...

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Nog geen jaar oud... ja inderdaad... een poes zou eigenlijk niet drachtig mogen worden voordat ze twee jaar is...

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi, bedankt voor jullie reacties.

Helaas heb ik vanochtend weer een kitten gevonden dat helemaal koud was...

Ik denk dat @Sevv gelijk heeft, de moeder is te jong. Volgens mijn gastgezin is ze nog geen jaar oud.

Wat betreft het apart zetten van de moeder met de kittens in een afgesloten kamer: dat is niet mogelijk, want mijn familie wil ze niet binnen hebben. Bovendien hebben ze wormen en dat soort typische kwaaltjes van zwerfkatten (ze hebben ook teken, maar daarvoor heb ik een tekentang om ze er voorzichtig uit te halen).

Wat betreft stichtingen: ik weet het niet zo goed omdat ik niet in een Franstalig land woon, maar mijn familie vertelde me dat ze er hier in de regio niet de moeite voor nemen om ze op te vangen omdat er helaas een enorm overschot aan katten is... Dan heb ik ze nog liever gewoon vrij in de tuin.

In ieder geval nogmaals bedankt voor jullie tips, want een tweede poes ziet er ook behoorlijk dik uit. Ik hoop dat het bij haar allemaal goed gaat.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ja ja, kittens zijn elastisch, dus je kunt ze gerust als een balletje tegen de grond aan smijten, dat doet ze niks. Bind je haar er zelfs mee vast, echt super origineel ^^

Verder kan ik je niet helpen met je probleem, sorry, maar kijk vooral even op de websites van kattenfokkers of gedragsdeskundigen. En als je de dierenarts niet kunt bellen, heeft hij misschien geen e-mailadres? Dan kun je hem op die manier om advies vragen :/

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi,

Ik raad je aan om je kat in een mandje te zetten met de kleintjes ernaast,

de kleintjes gaan vanzelf naar de moederpoes toe,

Als het zo blijft, moet je het zelf gaan doen en ze melk geven met

een klein spuitje,

LET OP!!!! Gebruik melk voor kittens die nog NIET gespeend zijn!

Als ik jou was, zou ik sowieso de dierenarts even bellen,

En raak de kleintjes vooral niet aan als ze net geboren zijn, ze zijn

veel te kwetsbaar!

Ik wil lezers aanraden om sommige nogal stellige "adviezen" op internet met een korrel zout te nemen. Dit bericht van Livouu is daar een goed voorbeeld van:

- ze raadt aan om de kittens melk te geven met een spuitje, maar zegt dat je de kleintjes absoluut niet mag aanraken omdat ze te kwetsbaar zouden zijn: het is natuurlijk nogal lastig om kittens te drinken te geven zonder ze even vast te pakken.

- in principe is dat veelgehoorde advies om kittens niet op te pakken simpelweg fout: ten eerste zijn kittens allesbehalve kwetsbaar (ze zijn bijna elastisch) en ten tweede moet je ze juist laten wennen aan menselijk contact en de menselijke geur. Het enige juiste punt in dit slechte advies van een amateur die duidelijk nog nooit een nestje heeft gehad, is dat je moet oppassen dat de kittens de geur behouden waar de moeder aan gewend is, zodat ze hen blijft herkennen en voor ze blijft zorgen.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi, als je een gastgezin bent, zal het heel lastig voor je zijn om de zorg voor deze poes en haar kittens goed bij te houden... lees nog eens goed wat Sevv net heeft geschreven. Ik hoop echt dat het je in ieder geval eerst lukt om deze kleintjes te voeren...

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi,

Je schrijft: "Maar een paar uur later laat ze ze in de steek en gaat ze lekker in de tuin liggen...

Ze komt bijna nooit meer bij ze kijken en gromt naar haar eigen kleintjes."

Ik raad je aan om haar op te sluiten in de kamer waar haar kleintjes liggen – of haar in ieder geval niet meer naar buiten te laten – zodat ze niet meer de kans krijgt om ze te negeren. De eerste dagen na de geboorte zijn echt cruciaal.

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 11

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!