SPOED! Mijn kat heeft een gat in zijn huid

S
Sianacatlv Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Ik stuur dit berichtje omdat ik me erg zorgen maak over mijn kat. Ik heb er twee, Simba & Nala; het zijn broertje en zusje en ze vechten af en toe, maar ze kunnen echt niet zonder elkaar. Ik vertel dit omdat mijn zus er vanmiddag achter kwam dat Simba een gat in zijn poot heeft, en toen ik van dichterbij keek zag ik dat het gat echt diep is. Ik laat het jullie op de foto zien... Ik heb op internet gezocht en het zou een opengebarsten abces kunnen zijn, maar ik had het eerder niet door omdat hij gewoon zijn gangetje ging. Ik had geen enkel vermoeden dat er iets mis was en ik vraag me af hoe hij hieraan komt. Misschien door het stoeien met zijn zus Nala? Ter info: ze zijn allebei geholpen. Ik wil hem dolgraag naar de dierenarts brengen, maar mijn ouders kunnen dat deze maand financieel echt niet betalen en ik krijg mijn salaris pas over 3 à 4 dagen. Kan dit tot volgende week nog veel erger worden? Ik maak me echt ongerust en ben doodsbang dat ik hem verlies, net als mijn vorige twee katten. Dus als jullie advies hebben voor in de tussentijd of jullie mening willen delen, dan zou ik jullie heel dankbaar zijn!

P.S. Ik heb er voor nu wat Betadine op gedaan.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

11 antwoorden
Sorteren op:
  • L
    Lickalotta Pictogram dat de vlag voorstelt Engels
    Rapporteren

Ik had hetzelfde probleem. Wat ik heb gedaan is naar de dierenarts in Pleasant View gegaan en daar een krediet aangevraagd (een betalingsregeling). En ze hebben mijn kat behandeld en het gaat nu weer goed met hem.

Vertaald uit het Engels
    ProvetoJuniorConseil
    Provetojuniorconseil Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Geverifieerde expert
    Rapporteren

Hoi,

Gaten in de huid bij katten worden vaak veroorzaakt door abcessen. Deze kunnen ontstaan wanneer wonden gaan ontsteken, bijvoorbeeld na een vechtpartij met een andere kat, een beet van een hond of door bijvoorbeeld kogeltjes van een luchtbuks.

Als je merkt dat je kat een wond of een gat in de huid heeft, kun je de plek het beste even schoonmaken met een fysiologische zoutoplossing en ontsmetten met Betadine. Ga daarna wel zo snel mogelijk met je kat naar de dierenarts.

Groetjes,

Chloé

Vertaald Frans
    P
    Piote po Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hij is gewoon zoals altijd en hij lijkt er geen last van te hebben, daarom wilde ik liever even afwachten in plaats van hem direct naar de dierenarts te brengen.

Vertaald Frans
    P
    Rapporteren

Bedankt voor je reactie, ik ga dit doen en het goed in de gaten houden.

Vertaald Frans
    Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Als het erg lijkt op de foto van Sianac... dan heeft het veel weg van een opengebarsten abces. Als je kat geen pijn lijkt te hebben, gewoon eet en drinkt, speelt en zijn normale gedrag vertoont, kun je het gewoon ontsmetten en wat honing in de wond doen (geen enkel risico als hij eraan likt). Maar bij de minste twijfel over een infectie: direct naar de dierenarts.

Vertaald Frans
    P
    Rapporteren
    Bedankt voor je reactie. Ja, ik ga er zeker mee naar de dierenarts want het is toch wel diep, maar het is totaal niet ontstoken. Het ziet er zelfs best schoon uit, echt heel vreemd.
    Vertaald Frans
    M
    Mike64 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik had niet gezien dat dit topic al een jaar oud was... in dit soort gevallen kun je het beste je eigen topic aanmaken...

Dit soort wonden kan, zoals al gezegd, komen door een verwonding, vechtpartijen, bijtwonden of doordat de kat achter een boomtak of prikkeldraad op het platteland is blijven haken...

Je kunt het beste even naar de dierenarts gaan als de wond echt zo diep is als op de foto... het maakt uiteindelijk niet uit wat de wond heeft veroorzaakt, het belangrijkste is dat de kat geholpen wordt.

Vertaald Frans
    M
    Mike64 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

De wond is inderdaad behoorlijk diep... het doet denken aan een beet van een hondenhoektand of een opengebarsten abces. Je kunt het beste even langs de dierenarts gaan zodat die er een hechting of twee in kan zetten en je kat antibiotica kan geven. Anders gaat het genezen heel lang duren en heb je een groot risico op infecties.

Check even of er geen pus of roze vocht uit de wond komt. In de tussentijd kun je het inderdaad ontsmetten met Betadine (het gele flesje), dat kun je ook prima voor dieren gebruiken. Je kunt er ook een flinke laag honing op smeren (bijvoorbeeld tijm- of lavendelhoning). Dat werkt supergoed voor de genezing en het is ongevaarlijk als je kat aan zijn pootje likt. Gebruik wel altijd gaasjes en geen watten.

Vertaald Frans
    P
    Rapporteren

Hoi, ik zie net dat mijn kat precies dezelfde wond heeft. Weten jullie toevallig al wat het is?? Wat heeft de dierenarts gedaan?

Bedankt

Vertaald Frans
    Matilda1
    Matilda1 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

De wond is echt heel diep. Je moet hem echt naar de dierenarts brengen. Veel dierenartsen vinden het geen probleem als je in termijnen betaalt of de rekening iets later voldoet. Ik weet niet zeker of Betadine wel geschikt is voor een kat, want zij reageren vaak heel anders op bepaalde middelen dan mensen.

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 11

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!