Silicagel kattenbakvulling

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Sinds een paar weken zijn we overgestapt van een minerale kattenbakvulling naar silica. We hebben een tijdje beide soorten gemengd zodat ze eraan kon wennen, en sinds gisteren gebruiken we 100% silica. Ik weet niet of het ermee te maken heeft, maar telkens als onze poes uit de kattenbak komt, krijgt ze last van haar ademhaling en begint ze een paar minuten lang een soort van te hoesten. Zou silicavulling niet juist minder stoffig moeten zijn? Ik vraag me af of ik niet beter terug kan gaan naar minerale kattenbakvulling...

Alvast heel erg bedankt voor jullie advies!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

8 antwoorden
Sorteren op:
  • R
    Ragnar Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Het hangt echt van het merk af. Ik heb ook gemerkt dat sommige soorten silicavulling veel stof geven, vooral die met grote kristallen. Die ik gebruik (Josty Easy Cat Micro, een Frans merk) is zo fijn als zand en verspreidt een lichte parfumgeur zodra het in contact komt met urine. Resultaat: geen stof en geen stank (er komt zelfs een lekker geurtje vanaf door dat subtiele parfum).

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Wat je zou kunnen doen, is een extra bak met plantaardige vulling neerzetten en misschien dat hij er op een dag vanzelf voor kiest. Ik ben zelf ook overgestapt op plantaardig (een zak van de dierenwinkel en een zak van de supermarkt om te zien welke ik de fijnste vond). Mijn kleintje gaat er zonder problemen op, maar de oudste doet nog een beetje moeilijk. Ik heb daarom 3 bakken met plantaardige vulling neergezet en een 4e met de oude vulling, waar ik elke dag een schepje plantaardig bij heb gemengd.

Inmiddels gaat ze zonder problemen op de plantaardige vulling met de grove korrel, precies degene waar ze nu aan gewend is.

Eigenlijk geeft silica ook best wel veel stof, maar dat is veel fijner. Je merkt het pas als je er wat verder vanaf staat en het goed verlicht is.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Inderdaad, dat heb ik ook gemerkt! Hoewel het weinig stuift, heb ik het idee dat het veel irriterender is voor de luchtwegen... Telkens als ze uit de kattenbak kwam, leek het echt alsof ze in iets stikte!

Vertaald Frans
    Mamiecat
    Mamiecat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Ik wilde silica-kattenbakvulling eens proberen... maar ik moest er al snel mee stoppen omdat ik elke keer begon te hoesten als ik de bak verschoonde!!! Ik denk dat dat in een afgesloten ruimte zoals een kattenbak niet echt best is voor de luchtwegen!

Vertaald Frans
    Almerias
    Almerias Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Na een paar pogingen bleek dat mijn Lego alleen van de klontvormende Catsan houdt...

En mijn moeder gebruikt plantaardige vulling, haar katten zijn er dol op.

Ik heb silica niet lang genoeg getest om een echt goed oordeel te kunnen geven. Maar als je kat er ademhalingsproblemen door krijgt, is dat natuurlijk echt niet best...

Kortom, elke kat heeft zo zijn eigen voorkeur.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

We hebben al eens plantaardige kattenbakvulling geprobeerd omdat dat milieuvriendelijker is, maar helaas wilde ze er echt niet op gaan. Het was zelfs zo erg dat ze het twee dagen ophield en uiteindelijk haar behoefte in haar mandje deed... Daarom zijn we overgestapt naar minerale kattenbakvulling; dat bevalt haar prima, maar ik vind het niet absorberend genoeg... We zijn daarom onlangs gewisseld naar silica-vulling, maar blijkbaar krijgt ze daar ademhalingsproblemen van. Ik snap het niet zo goed, want het is juist veel minder stoffig...

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi,

Ik heb silicakattenbakvulling zelf nooit geprobeerd. Ik vertrouw dat spul niet zo; het staat erom bekend dat er deeltjes vrijkomen die irriterend zijn voor de luchtwegen, en bovendien is het behoorlijk belastend voor het milieu.

Als je minder last wilt hebben van geurtjes in de bak, zou ik je eerder een plantaardige vulling aanraden. Ik ben zelf hierop overgestapt omdat mijn gemeente gft-zakken heeft ingevoerd die goedkoper zijn, dus eigenlijk was het eerst om te besparen op de kosten voor de vuilniszakken. In het begin was ik niet echt overtuigd; ik dacht dat het juist meer en sneller zou gaan stinken omdat het organisch materiaal is. Maar dat is dus helemaal niet zo. Ik heb er zelfs spijt van dat ik het niet eerder heb gedaan, het is echt een kleine revolutie.

Het zijn plantaardige vezels, dus volledig biologisch afbreekbaar (het kan soms zelfs door de wc). Het absorbeert urinegeurtjes direct en het klontert. Je hoeft dus alleen de urineklonten en de drolletjes eruit te scheppen (dat doe ik zelf elke dag), en dan ruik je helemaal niets. Nog beter: je kunt het wel 2 tot 3 weken laten liggen zonder de hele bak te verschonen. Dus ook al is het bij aankoop iets duurder, op de lange termijn ben je goedkoper uit. Mijn katten vinden het ook geweldig en accepteerden het meteen. En ze lopen het ook niet extreem de kamer in, in ieder geval niet meer dan bij gewone grindvulling.

Ter vergelijking: hiervoor kocht ik altijd Catsan, wat bekendstaat om de goede geurbeheersing, maar die bak moest ik na maximaal een week al helemaal verschonen omdat het begon te stinken (zo'n indringende kattenpisgeur, je kent het wel). Nu heb ik daar helemaal geen last meer van, mits je natuurlijk regelmatig de klonten en de poep eruit schept.

Vertaald Frans
    Docline
    Docline Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Persoonlijk meng ik altijd 3 soorten kattenbakvulling, ik ga ervan uit dat de goede eigenschappen van de ene de nadelen van de andere zo'n beetje opheffen.

Vertaald Frans
  • 8 reacties van 8

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!