Hoi,
We hebben net per ongeluk onze jonge Queen van 10 maanden verloren... we hebben haar deze zomer geadopteerd samen met haar broer Eaggle en haar zus Kiss, nadat we echt op slag verliefd waren geworden op dit spinnende en onafscheidelijke drietal.
Omdat we wisten dat de kittens het heerlijk vonden om onder de bank te kruipen om te spelen als deze uitgeklapt was, hadden we de gewoonte om altijd even te checken voordat we hem weer inklapten... Maar sinds een paar dagen sliepen de dames in de kamer van mijn dochter, in afwachting van hun sterilisatie omdat ze krols waren. Het mannetje van de groep bleef bij mij. Er zitten 4 deuren en 2 gangen tussen de twee kamers...
Zoals elke ochtend wierp ik een blik op de hoogslaper van mijn dochter (zonder al te goed te kijken, want ik heb last van hoogtevrees) om er zeker van te zijn dat de 'meiden' daar waren, en liet ik Eaggle de tuin in. Ik dacht dat al onze katten de woonkamer uit waren en voor één keer klapte ik de bank in één beweging in zonder onder het matras te kijken. Ik voelde geen enkele weerstand en heb absoluut niets gehoord.
Onze kleine, lieve en ondeugende Queen was op slag dood.
Ik weet niet wat ik op het bed van mijn dochter voor haar vacht heb aangezien en ik begrijp nog steeds niet hoe ze in de woonkamer terecht is gekomen. Ik herhaal het moment dat ik die rotbank inklapte steeds weer in mijn hoofd... en dat verschrikkelijke moment dat we haar vonden, te laat.
Nadat we haar hadden weggehaald, heb ik haar lichaampje van alle kanten bekeken en het mechanisme een paar keer heen en weer bewogen om te begrijpen wat er was gebeurd.
Queen was op slag dood; haar ruggengraat was gebroken door de onderste stangen van het mechanisme.
Bij al het ongeluk heeft onze kleine meid nog 'geluk' gehad: ze heeft haar dood niet aan zien komen en heeft niet geleden... dat is helaas niet het geval bij andere katten waarvan de eigenaren de doodsstrijd op een ander forum beschrijven. Meerdere katten zijn langzaam gestikt omdat ze niet konden miauwen. Het schijnt dat verschillende eigenaren de fabrikanten van het rapido-systeem tevergeefs hebben gevraagd om het mechanisme te verhogen of om kopers tenminste te waarschuwen voor het gevaar voor hun huisdieren. Vooralsnog is niets de fabrikanten verplicht om te waarschuwen voor het gevaar dat dit type slaapbank vormt voor katten en andere kleine dieren.
Ik ga zelf een andere bank kopen en kies voor een systeem dat misschien minder praktisch is, maar wel genoeg ruimte laat voor een kat onder het mechanisme als het is ingeklapt. Tot die tijd klap ik hem niet meer uit om te slapen... ik neem het risico niet meer dat een van onze lieve maatjes eronder kruipt.
We kunnen Queen niet terughalen en ons verdriet niet wissen, maar ik hoop dat ik met mijn getuigenis, die ik op meerdere sites zal plaatsen, andere levens kan sparen en meer drama's kan voorkomen.