Rapido-slaapbanken zijn gevaarlijk voor katten!

S
Silva85 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

We hebben net per ongeluk onze jonge Queen van 10 maanden verloren... we hebben haar deze zomer geadopteerd samen met haar broer Eaggle en haar zus Kiss, nadat we echt op slag verliefd waren geworden op dit spinnende en onafscheidelijke drietal.

Omdat we wisten dat de kittens het heerlijk vonden om onder de bank te kruipen om te spelen als deze uitgeklapt was, hadden we de gewoonte om altijd even te checken voordat we hem weer inklapten... Maar sinds een paar dagen sliepen de dames in de kamer van mijn dochter, in afwachting van hun sterilisatie omdat ze krols waren. Het mannetje van de groep bleef bij mij. Er zitten 4 deuren en 2 gangen tussen de twee kamers...

Zoals elke ochtend wierp ik een blik op de hoogslaper van mijn dochter (zonder al te goed te kijken, want ik heb last van hoogtevrees) om er zeker van te zijn dat de 'meiden' daar waren, en liet ik Eaggle de tuin in. Ik dacht dat al onze katten de woonkamer uit waren en voor één keer klapte ik de bank in één beweging in zonder onder het matras te kijken. Ik voelde geen enkele weerstand en heb absoluut niets gehoord.

Onze kleine, lieve en ondeugende Queen was op slag dood.

Ik weet niet wat ik op het bed van mijn dochter voor haar vacht heb aangezien en ik begrijp nog steeds niet hoe ze in de woonkamer terecht is gekomen. Ik herhaal het moment dat ik die rotbank inklapte steeds weer in mijn hoofd... en dat verschrikkelijke moment dat we haar vonden, te laat.

Nadat we haar hadden weggehaald, heb ik haar lichaampje van alle kanten bekeken en het mechanisme een paar keer heen en weer bewogen om te begrijpen wat er was gebeurd.

Queen was op slag dood; haar ruggengraat was gebroken door de onderste stangen van het mechanisme.

Bij al het ongeluk heeft onze kleine meid nog 'geluk' gehad: ze heeft haar dood niet aan zien komen en heeft niet geleden... dat is helaas niet het geval bij andere katten waarvan de eigenaren de doodsstrijd op een ander forum beschrijven. Meerdere katten zijn langzaam gestikt omdat ze niet konden miauwen. Het schijnt dat verschillende eigenaren de fabrikanten van het rapido-systeem tevergeefs hebben gevraagd om het mechanisme te verhogen of om kopers tenminste te waarschuwen voor het gevaar voor hun huisdieren. Vooralsnog is niets de fabrikanten verplicht om te waarschuwen voor het gevaar dat dit type slaapbank vormt voor katten en andere kleine dieren.

Ik ga zelf een andere bank kopen en kies voor een systeem dat misschien minder praktisch is, maar wel genoeg ruimte laat voor een kat onder het mechanisme als het is ingeklapt. Tot die tijd klap ik hem niet meer uit om te slapen... ik neem het risico niet meer dat een van onze lieve maatjes eronder kruipt.

We kunnen Queen niet terughalen en ons verdriet niet wissen, maar ik hoop dat ik met mijn getuigenis, die ik op meerdere sites zal plaatsen, andere levens kan sparen en meer drama's kan voorkomen.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

14 antwoorden
Sorteren op:
  • B
    Billy13 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Mij is precies hetzelfde overkomen. Mijn kleine Billy van 7 maanden was er van jongs af aan al aan gewend om onder de bank te kruipen als die uitgeklapt stond. Voordat ik de bank inklapte, controleerde ik altijd of hij niet in de kamer was. Afgelopen zondag 8-2-25 vroeg ik aan mijn zoon van 9 en aan Billy om van de slaapbank af te gaan zodat ik hem kon inklappen. Ik zag ze allebei naar de kamer ernaast gaan. Ik stond aan het voeteneind van de bank om het dekbed dubbel te slaan en op het loungegedeelte te gooien. Ik vroeg nog aan mijn zoon: "Waar is Billy?" Hij antwoordde: "Hij is onder mijn bed gekropen!" Ik klapte de bank in zonder enige weerstand te voelen... Na 10 minuten zocht ik Billy, maar tevergeefs. Ik zocht op het balkon, in de slaapkamer, enz. Toen deed ik de bank weer open en daar zag ik het vreselijke: mijn Billy leefde niet meer. Ik denk dat hij ook op slag dood was. Ik neem het mezelf zo ontzettend kwalijk dat ik hem niet heb gezien! Ik ben er kapot van. Ik vermoed dat hij eronder is geglipt op het moment dat ik het dekbed op het loungegedeelte gooide. Ik realiseer me nu dat je die openingen aan de zijkant moet beveiligen met een net, of de dieren gewoon in een andere kamer moet zetten. In elk geval ga ik er in de toekomst alles aan doen om te voorkomen dat een volgende kat onder die stomme slaapbank komt.

Sterkte.

Vertaald Frans
    S
    Shiotara Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, ik leef echt ontzettend met je mee. Precies hetzelfde is net gebeurd met het kitten van mijn oma, die pas 4 maanden oud was. Mijn moeder hield hem in de gaten, maar toen liep ze even weg om een kussen in de slaapkamer van mijn oma te leggen. Binnen 10 seconden was hij onder de bank geglipt, terwijl we dachten dat hij ergens achterin de woonkamer zat. Ik had niet gezien dat hij onder die rotbank was gekropen, dus we klapten hem gewoon in. Je raadt de rest al... Hij was op slag dood, zijn ruggengraat was verbrijzeld ter hoogte van zijn nek. In het begin heb ik nog geprobeerd hem te reanimeren, maar ik zag al snel bloed uit zijn bekje en neus komen. Dus die massage werkte op zich wel, maar het had niets veranderd, we hadden hem nooit kunnen redden.

Die *****-bank is echt een gevaar, je moet super alert zijn, bijna paranoïde. Zelfs als je de kat in je armen houdt op het moment dat je de bank inklapt, is het nog riskant.

Vertaald Frans
    B
    Billy13 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Goedenavond

Ik leef echt met je mee..

Mij is precies hetzelfde overkomen, een echte nachtmerrie, met mijn kitten van 7 maanden (twee weken geleden). Ondanks dat ik voorzichtig was en hem net met mijn zoon de woonkamer zag uitgaan... terwijl ik even het dekbed opvouwde en op de chaise longue gooide, is mijn kitten blijkbaar via het terras weer naar binnen geglipt op het moment dat ik dat dekbed neergooide! Ik vroeg nog aan mijn zoon waar de kat was voordat ik die rotbank inklapte. Hij zei dat-ie onder zijn bed lag. Ik klapte de bank in, voelde geen enkele weerstand en hoorde geen gemiauw... Ik ging de afwas doen en na 10 minuten zocht ik mijn kitten en na hem overal in mijn tweekamerappartement te hebben gezocht, deed ik de bank open. Ik was in totale shock, mijn kleine kitten was heengegaan zonder een geluid te maken... Hij kroop er normaal nooit in als ik de bank inklapte. Ik blijf het maar in mijn hoofd herhalen, ik begrijp nog steeds niet hoe het heeft kunnen gebeuren dat ik hem niet heb gezien! We zijn allemaal ontzettend verdrietig, het is echt een afschuwelijke situatie.

Om dit soort ongelukken te voorkomen, moet je je kat of hond echt even in een andere kamer zetten tijdens het inklappen. 🙏

Vertaald Frans
    liquid_paper
    Liquid_paper Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Kan een grote hond daar klem komen te zitten? Waarschijnlijk niet, maar een kleintje wel. Ik denk niet dat er echt een risico is voor Tootsie, maar let toch even op voor het geval je de bank anders wilt neerzetten.

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

heel veel sterkte aan iedereen die nare dingen heeft meegemaakt met slaapbanken.

even een vraagje, is dit ook zo gevaarlijk voor honden?

ik heb zelf een slaapbank die ik nooit uitklap en het is niet waarschijnlijk dat ik dat nu ga doen, zeker omdat hij in de woonkamer met open keuken staat. Maar door al deze verhalen zou ik toch bang zijn voor Tootsie als ik hem op een dag wel moet uitklappen.

Vertaald Frans
    Valo-my
    Valo-my Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Goedenavond,

We zijn net onze prachtige rode kater Caramel van 9 maanden oud verloren door een Rapido-bank. Een vreselijk en heftig ongeluk dat mijn vriend en mij met een enorm verdriet achterlaat.

Ik had de bank donderdagavond uitgeklapt om een extra slaapplek te maken en ik heb hem vrijwel meteen weer ingeklapt omdat het toch niet meer nodig was. Ik ging naar boven om te gaan slapen, zoals elke avond vergezeld door mijn 4 schatten van katten. Caramel was er niet.

Ik was bang dat hij aan de aandacht van mijn gasten was ontsnapt en naar buiten was geglipt. Ik ging meteen weer naar buiten om hem te roepen. Vrijdag, zaterdag en vandaag: nog steeds geen Caramel. We waren radeloos.

Vanavond aan tafel liepen we de avond nog eens door om een verklaring te vinden. We besloten de bank weer uit te klappen en tot ons grote verdriet vonden we Caramel levenloos terug, met zijn kopje klem tussen de stangen van het mechanisme.

Dit soort banken zijn levensgevaarlijk voor onze kleine huisdieren! Ik doe hem weg, want ik kan het niet verdragen om dit ding in mijn woonkamer te zien staan; het zou me constant herinneren aan de dood van mijn kat. Bovendien wil ik geen nieuw ongeluk riskeren met mijn drie andere poezen.

Ik ben het eens met de eerder geplaatste reacties: er zou gewaarschuwd moeten worden voor het gevaar van deze banken in een huishouden met kleine dieren.

Ik wens jullie allemaal heel veel sterkte in de moeilijke momenten waar we doorheen moeten.

😺💔Voor Caramel

Vertaald Frans
    Cilia
    Cilia Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Goedenavond

Het is levensgevaarlijk voor al onze kleine huisdieren, inclusief katten en konijnen. Mijn dwergkonijntje Skippy heeft net dit vreselijke lot ondergaan. Ik heb hem uren gezocht voordat ik er eindelijk aan dacht om onder de bank te kijken. In drie jaar tijd was dit de eerste keer dat ik die bank uitklapte. Ik wilde er eigenlijk al vanaf omdat hij versleten was; had ik het maar geweten 🫤. Eén ongelukkige beweging was genoeg om een einde te maken aan zijn jonge leventje. Hij was pas drie jaar oud, een ontzettend lief konijn, zindelijk en nooit ziek. Echt een schatje, arm klein beestje. Ik hoop alleen maar dat hij het niet heeft zien aankomen. Net als jij word ik verteerd door schuldgevoel omdat ik er niet aan heb gedacht om eerst te checken. Ik ben er kapot van en blijf maar denken: wat als, wat als...

Vertaald Frans
    S
    Silva85 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik vind het echt heel erg voor je poesje, het moet vreselijk zijn geweest om haar zo aan te treffen. Bedankt voor je reactie, want ik was van plan om onze bank te vervangen door een rapido-slaapbank. Dat risico ga ik met mijn 3 katten nu echt niet nemen. Ik ga dit bericht zoveel mogelijk delen in mijn omgeving.

Ik ben blij dat mijn verhaal je heeft gewaarschuwd... nog voordat je een nieuwe bank kocht. Geniet lekker van je 3 kleine spinnende maatjes :)

Vertaald Frans
    K
    Kelinda Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Wat erg voor je wat er is gebeurd. Eigenlijk zijn alle banken die je kunt inklappen gevaarlijk, mijn gewone slaapbank ook. Want terwijl je hem bedient, loop je altijd het risico dat er opeens een kat in de bak rent om zich te verstoppen.

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 14

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!